Medievärlden Premiums arkiv
MediaSverige – möjliga scenarion
Publicerad: 24 oktober 2014, 12:29
Medievärlden Premium kunde i förra veckan berätta att det finns långtgående planer på ett nytt stort samarbete mellan ett antal av Sveriges största mediekoncerner. Kärnan i konstruktionen ska vara Mittmedia och EK-koncernen. Men namnet, MediaSverige, kommer från en annan part, säger Mittmedias ordförande Lars Leijonborg till Medievärlden Premium. Den parten skulle kunna vara den norska mediekoncernen Schibsted som har samlat fyra av sina tidningar, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen i bolaget MediaNorge.
Schibsted Sverige har varit tydliga med att de vill ha ett utökat samarbete med lokala och regionala aktörer. Inte minst när det gäller mobil annonsförsäljning. Men det är ingen som har bekräftat att Schibsted är inblandat i diskussionerna.
MediaSverige ska enligt uppgift bland annat ha till uppgift att främja och samordna digital och mobil utveckling för de bolag som kommer att ingå där. Det kan leda till att MediaSverige tar över Stampens utvecklingsbolag Mktmedia där redan Mittmedia och EK-koncernen är delägare. Vilka koncerner som kommer att ingå i MediaSverige är inte klart.
Förutom Mittmedia och EK-koncernen har bland annat VK-koncernen fått en förfrågan. Hur de kommer att ställa sig är inte klart ännu. Det finns också enligt uppgift till Medievärlden Premium planer på att inkludera HDSydsvenskan i konstruktionen. För att finansiera det ska det enligt källor pågå försök att hitta externt riskkapital.
Läs intervjun med aktörerna inom MediaSverige här.
Läs en intervju med Mittmedias vd Thomas Peterssohn om framtida samarbeten här.
Ester Appelgren