Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Event

Här kan du se tredje avsnittet av News Media Talks 2022

Publicerad: 7 september 2022, 05:38

Gästar programmet gör bland annat Lawen Redar (S), Anna Åberg (DN) och Sara Övreby (Google).

Foto: Josefin Ekman

Mediemarknaden är i förändring. Digitaliseringen gör att händelser i omvärlden, men också desinformation kan få snabb spridning. Missa inte den sista delen i ”News Media Talks”, där journalisten och författaren Peter Pomerantsev är en av dem som diskuterar vad det innebär.


Ämnen i artikeln:

GoogleToppnyheter förmiddagValet 2022News Media Talks

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Blir det stressigt att hinna till tio? Inga problem! Anmäl dig här så kan du kika i efterhand.

 

På fredag klockan 10 sänds det tredje och sista avsnittet av ”News Media Talks”, en programserie som Dagens Media gör i samarbete med Google.

I tidigare två program har vi diskuterat nyhetsmediernas roll i det förändrade medielandskapet – och effekten för annonsörer. I det sista avsnittet fortsätter diskussionen kring de här frågorna, men med anledning av det stundande valet ligger fokus på desinformation, påverkanskampanjer, trovärdighet och hur annonsörernas vilja och effekt av att synas i nyhetsmedier ser ut i samband med val.

För digitaliseringen har gjort att saker och ting får stor spridning i hög hastighet – även desinformation och falska nyheter. Det här behöver förstås nyhetsredaktionerna förhålla sig till, och i större utsträckning än annars så här under valår.

I studion för att diskutera vad det här ställer för krav på medieaktörerna, vad politiken kan – och bör – göra samt annonsörernas inställning till nyhetsmedier är:

Lawen Redar, riksdagsledamot, Socialdemokraterna och tredje vice ordförande i kulturutskottet
Sara Övreby, samhällspolitisk chef på Google Sverige
Anna Åberg, redaktionschef på Dagens Nyheter
Johan Taubert, vd på Tidningsutgivarna
Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer
Benjamin Holmfred, nytillträdd ordförande Sveriges Mediebyråer

 

Dessutom har vi gjort en exklusiv intervju med journalisten och författaren Peter Pomerantsev som har skrivit ”Ingenting är sant och allting är möjligt” och ”Det här är inte propaganda”. På lina från Ukraina berättar han bland annat hur myndigheter, medier och digitala plattformar kan hantera desinformationskampanjer och hur han tycker att det bör tas hårdare tag mot desinformation.

Och så har vi träffat forskaren Peter Fields för ett samtal om vilken räckvidd och effekt annonsinvesteringar i nyhetsmedier ger.

Det här vill du inte missa!

 

Här kan du se tidigare avsnitt av "News Media Talks"

Del 1. 

Del 2. 

 

Här anmäler du dig till del 3.

 

”News Media Talks” är ett betalt samarbete mellan Dagens Media och Google.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev