Event
Branschpressen skapar gemensam arena i Almedalen
Publicerad: 28 januari 2019, 12:05
Paneldebatt i Dagens Medias tält 2018, om de statliga reklamutredningarna.
Foto: Janne Næss
Varmt välkommen till Dagens Medias, Resumés och Medievärldens gemensamma trädgård i Visby under Almedalsveckan 2019. Här bjuds bland annat på seminarium intervjuer och poddinspelningar.
På Mellangatan 22, ett stenkast från Vinäger i centrala Visby, byggs en ny mötesplats för alla som arbetar i medie-, kommunikations- eller marknadsföringsbranschen. Här ska de tre branschtidningarna arrangera seminarier, genomföra intervjuer och podd- och tv-inspelningar, samt anordna mingel och andra sammankomster för sina läsare och kunder. Samarbetet kommer efter att Bonnier, som ägt Resumé sedan 1989, köpte Dagens Media och Medievärlden sommaren 2018.
– Tillsammans skapar vi den självklara mötesplatsen för alla som är intresserade av de stora och viktiga frågor som mediebranschen och kommunikationsindustrin brottas med. Med journalister från alla tre varumärken på plats i Visby kan vi också skapa ett riktigt starkt innehåll både på scenen och i våra andra redaktionella kanaler, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör för Resumé och Dagens Media.
De tre branschtidningarna har på senare tid fått en tydligare redaktionell inriktning, vilket gör att de kompletterar varandra.
• Dagens Media är varumärket för alla som arbetar kommersiellt med media – medieköpare, medierådgivare, mediestrateger, kommersiella chefer på mediehusen samt alla konsulter och företag inom adtech och martech.
• Resumé är Nordens största affärsmedia för alla som jobbar inom marknad, kommunikation, design och reklam.
• Medievärlden bevakar publicistiken och affärerna i den svenska mediebranschen och täcker frågor som mediepolitik, juridik och etik.
Under Almedalsveckan 2019 arrangerar Resumé, Dagens Media och Medievärlden en stor mängd seminarier under måndag till torsdag. Några planerade ämnesområden är:
• Demokratifrågor kopplade till medieutvecklingen.
• Branschgemensamma utmaningar kring digitala medier och digital marknadsföring.
• Journalistiken och etiken.
• Kompetens och rekrytering i medie- och kommunikationsbranschen.
• Storaffärerna på den svenska mediemarknaden.
• AI och automatisering.
• Den globala konkurrensen och dess konsekvenser för de svenska mediehusen.
• Seminarier kopplade till Resumés årliga Superkommunikatörer-lista.
• Mediehusens nya affärsmodeller
• Reklam i det offentliga rummet.
• Den förändrade mediekonsumtionen och utmaningarna i att nå ut med kommunikation.
• Spelbranschens marknadsföring och framtid.
• Sociala medier.
• Diskussioner kring GDPR och e-privacy och personlig integritet.
• Näringslivets samhällsansvar och hur det kommuniceras.
• Mediepolitik.
• Strukturaffärerna inom lokalpressen och den lokala journalistikens framtid.
• Lärdomar av framgångsrika kommunikations- och marknadsföringscase.
På onsdagen arrangerar Dagens Media för tionde året i rad den stora festen DJ-battle. Inför den stora festen hålls förmingel i trädgården på Mellangatan 22.