Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Event

Affärsperspektivet i fokus på Dagens Medias event Media Summit

Publicerad: 28 oktober 2021, 14:07

SR:s vd Cilla Benkö, NTM:s vd Lina Hedenström och Schibsteds vd Kristin Skogen Lund kommer till ”Media Summit” 2022.

I mars är det dags för Dagens Medias och Dagens Industris gemensamma event ”Media Summit”. Under dagen diskuteras mediebranschens just nu största utmaningar – och det blir en blandning av strategiska frågor och konkret nytta.


Ämnen i artikeln:

Cilla BenköLina HedenströmKristin Skogen LundNTMSveriges RadioSchibsted

Den 15 mars 2022 smäller det. Då arrangerar Dagens Media och Dagens Industri årets viktigaste mediekonferens.

På scen i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm möts då några av Mediesveriges största namn, däribland SR:s vd Cilla Benkö, NTM:s vd Lina Hedenström och Peter Wolodarski, chefredaktör på Dagens Nyheter.

De är där för att diskutera branschens transformation, nya globala aktörer och förändrade medievanor. Är fortsatt konsolidering enda vägen framåt? Hur kommer digitaliseringen att fortsätta förändra sättet vi köper, konsumerar och skapar innehåll? Och så knäckfrågan – i en tid när premiumaffären blir allt viktigare – hur får vi fler lojala och lönsamma prenumeranter?

Maja Florin, affärsområdeschef för Möten & koncept inom Di-gruppen berättar vad deltagarna kan förvänta sig av dagen

– I år har vi lagt ett tydligt affärsperspektiv på programmet. På förmiddagen handlar det om mediebranschens fortsatta transformation och intäktsstrategier, på eftermiddagen riktar vi in oss på nya aktörer, investeringsklimat och framtiden för kvalitetsjournalistiken. Vi har också två temaspår med fokus på läsarintäkter respektive annonsintäkter där vi går på djupet med konkreta case. 

Vilken programpunkt ser du mest fram emot?

– Vi har ett par spännande internationella talare på gång som jag inte vill missa, men det får vi återkomma till. Öppningsdiskussionen med de tyngsta makthavarna i branschen, Kristin Skogen Lund på Schibsted, Casten Almqvist på TV4 och Anders Eriksson, Bonnier News, vill jag förstås också lyssna på. 

Vilken är den största utmaningen med att göra ett program för sin egen bransch?

– Mediemänniskor är kräsna, selektiva och vill ogärna betala för att gå på konferenser eftersom de har tillgång till så mycket information gratis. Vi har pratat med många i branschen för att hitta den rätta nivån och blandningen mellan strategiska frågor och konkret nytta. Nu får vi se om vi landat rätt. 

Leder publiken genom dagen gör Dagens Medias chefredaktör Linnéa Kihlström och Expressens förre chefredaktör Thomas Mattsson, i dag senior adviser på Bonnier News.

– Äntligen kan vi ses öga mot öga och diskutera branschens just nu största frågor. Jag ser fram emot allt det jag har saknat under coronapandemin, nämligen att live få lyssna till spännande samtal, inspirerande case och ett par lagom hetsiga debatter, säger Linnéa Kihlström.

Intresserad av Media Summit?

Läs mer här. 

Gör en intresseanmälan här. 

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev