Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Svante Kumlin: ”Aschberg uttalar sig i en sak han inte satt sig in i”

Realtids påståenden är besynnerliga lögner, skriver affärsmannen Svante Kumlin. När nu också Robert Aschberg ger sig in i debatten upprepas den felaktiga informationen, fortsätter han.

Publicerad: 18 December 2020, 13:22

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Foto: Skärmdump Realtid


Ämnen i artikeln:

RealtidRobert AschbergKumlin stämmer Realtid

Jag och EEW har sedan i början av oktober till slutet av november påpekat för Realtid i åtminstone tio brev, vilka oriktigheter och förtal som de har skrivit om oss. Andra medier upprepar nu denna felaktiga information från Realtid.

I sin första artikel skrev Realtid att både jag och EEW ingår i ett nätverk av skumma affärsmän som är involverade i så kallade ”ekobrott”, genom vilkas medlemmar profiterar på bedräglig marknadsföring och försäljning av falska eller värdelösa förment ekologiskt etiska investeringar, och som en del av denna brottsliga verksamhet båda har fått olagliga betalningar från medarbetare från olika suspekta personer som står inför rätta för grovt bedrägeri.

Hellre än att ta itu med frågor som vi begärde – och de fick alla möjligheter att göra det – så Realtid skrev sedan ytterligare nio artiklar om mig själv och mitt företag i lite över en månad.  

Dessa inkluderar många osanningar. En av dessa är att jag felaktigt marknadsfört aktier i EEW som om de var nya aktier som utfärdats som en del av en nära förestående eller avsedd börsnotering och att jag använder falskeligen uppblåsta värderingar.  

Det sägs också att jag ljög om marknadsföring av aktier i Sverige, och försökte dölja denna verksamhet genom att instruera människor att radera komprometterande material från internet, och instruera advokater att undertrycka legitim utredning och rapportera om det. I synnerhet har det förklarats till Realtid gång på gång att även om det har skett en försäljning av aktier till en svensk investerare har vi inte främjat eller marknadsfört EEW:s aktier genom de parter som refererats i sina artiklar.   

Realtid uppger även i en av sina artiklar att EEW medvetet har tillåtit marknadsföring och försäljning av aktier i EEW genom olicensierade svenska mäklare till svenska investerare, vilket är olagligt i Sverige och utgör en betydande risk för investerare, vilket inte är korrekt. Utomordentligt har de även missförstått att EEW är ett privat och inte ett offentligt bolag och inte omfattas av regler som ett publikt bolag gör vilket de har angivit som standard för sina påstående.

Realtid har också uppgivit att jag genom en rad bluff- och i övrigt tvivelaktiga transaktioner, framgångsrikt dolt tillgångar från konkursförvaltare och felaktigt undanhållit pengar som skall av mig betalas till Export Kredit Nämnden och har lurat kreditgivare.  Återigen är detta falskt.

Då alla ovan redovisade påstående som Realtid har gjort är besynnerliga lögner, så hade vi inget annat val än att kräva att de drar tillbaka dessa anklagelser och detta slutade med rättsliga åtgärder när Realtid vägrade att göra detta.

När vi nu också har hamnat i en debatt med Robert Aschberg i Aftonbladet, så ser vi igen konsekvenserna av Realtids oriktiga rapportering, när Aschberg skriver följande:

Enligt Svante Kumlin har det inte upptäckts ”några offer och ekonomiska förluster för individer” i samband med hans affärer. Vad med alla aktieägare då, som förlorat sina pengar? Vad med den stora norska välgörenhetsstiftelsen Heje-fonden som gick i konkurs efter att ha lagt sina tillgångar i Svante Kumlins företag?

Aschberg uttalar sig i en sak som han inte satt sig in i själv, utan blir nog försedd med information från Realtid, om han inte missförstår fakta med vilje. Heje-Fonden har inte lagt sina tillgångar i mina bolag och jag har inget att göra med Hejes konkurs.

Heje-Fonden har inte varit aktieägare i Eco Supplies AB, vilket jag har förstått påpekats, men inte är korrekt. Eco Supplies var ett publikt bolag så det är inte svårt att kontrollera aktieboken om man vill.

Ang GRE Ltd, vilket jag hade ett 10-procentigt ägande i, och som skrevs i norska Dagens Näringsliv, 21 juni, 2019, så gick det aldrig några pengar till bolaget GRE Ltd från Heje Fonden, pengarna gick direkt till norrmannen Terje Engstrom Lien och hans företag. 

Vi har noterat att flera artiklar säger att EEW / Svante Kumlin begär skadestånd av Realtid på 150 miljoner svenska kronor. Detta är inte korrekt. Vi har angett att den externa kostnaden och interna kostnaden är 150 000 euro och potentiella förluster av vinst på grund av förlorad försäljning av projekt är 14,5 miljoner euro, men att vi fortfarande undersöker och kommer att ange detta i senare skede när vi har kunnat utvärdera.

Svante Kumlin

 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.