Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Så undviker du ett obehagligt uppvaknande i en cookie-lös värld

Debatten om hur marknadsföringen bör se ut i en cookie-lös värld har intensifierats. Men allt för ofta saknas just marknadsförarna i diskussionen, skriver David Lincoln Blom, COO & Partner på Ctrl Digital.

Publicerad: 8 December 2020, 12:16

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Marknadsförare behöver hitta andra sätt att arbeta med cookies – och det behövs teknisk expertis, skriver David Lincoln Blom, COO och partner på Ctrl Digital.

Foto: Ctrl Digital / Getty images


Ämnen i artikeln:

Cookies

Det pågår flera diskussioner om marknadsföring i en cookie-lös värld just nu, och om hur digitala marknadsföringsaktiviteter kommer att behöva förändras fundamentalt inom en snar framtid. Är du som är marknadschef, marknadsdirektör eller CMO en del av dessa diskussioner eller hålls diskussionerna bakom stängda dörrar av tekniska specialister?

Ni borde nämligen vara en del av diskussionerna. Låt mig förklara varför.

Som ni vet markerade cookies födseln av digital marknadsföring, så som vi känner den. Med introduktionen av smartphones och surfplattor blev digital marknadsföring och tracking mer effektiv och relevant och resulterade i bättre targeting och kundkommunikation, bättre optimerade kampanjer, högre konverteringsgrad och en ökad försäljning. Men tillsammans med det ökade användandet av cookies kom även ett ökat behov av integritetsskydd och skydd av personuppgifter, vilket i sin tur ledde till cookieblockering, annonsblockering och nya juridiska ramverk för att skydda data och personlig information, till exempel General Data Protection Regulation (GDPR) och California Consumer Privacy Act (CCPA). Ett nyligen direkt resultat av detta är Datainspektionens granskning av bland annat Coops Google Analytics-användande, efter klagomål kring deras personuppgiftsbehandling.

Många av er känner till integritetsfrågan och de juridiska ramverken, men förstår ni verkligen vilken inverkan detta har på techjättarna, som tveklöst kommer att leda till utmaningar i er marknadsföring och en enorm smäll för er framtida ROI? Om ni inte förstår detta, gör någon i er organisation det? Jag klandrar er inte om ni inte förstår, för det här är tekniskt, och hur teknisk ska man egentligen behöva bli för att kunna vara strategisk? Jag är inte i grunden en teknisk person, så jag ska inte försöka förklara varför ni behöver förbättra tillgängligheten och användandet av förstapartsdata, hur nya tekniska lösningar kommer att bli allt viktigare, skillnaden mellan deterministic data kontra probabilistic data eller hur inloggningsallianser, kontextuell targeting, AI och maskininlärning kommer att användas framöver. Däremot ska jag förklara att de flesta webbläsare och digitala plattformar, det vill säga techjättarna, redan har tvingats ta bort möjligheten att placera tredjepartscookies och med Chrome, världens mest använda webbläsare, som meddelat att de kommer att påbörja avvecklingen 2022, så kommer digital marknadsföring, som vi känner den, att förändras drastiskt. Ni måste hitta andra sätt än att jobba med cookies och det behövs teknisk expertis eftersom pixlar och scripts som sätts av browsers inte längre kommer att funka. 

En av lösningarna för att kunna fortsätta med effektiv marknadsföring är att flytta tracking och mätning från client-side till server-side. 2021 kommer onekligen att bli  ”Year of the Server”. 

”Ni måste hitta andra sätt än att jobba med cookies och det behövs teknisk expertis”

Jag är som sagt inte en teknisk person, men jag har omfattande erfarenhet av att leda marknadsorganisationer genom förändring, och jag vet när det är dags att agera. 

Jag förstår om ni som marknadsförare känner att det här inte är ert jobb, eller att ni rentav tycker att det är bra att släppa det mätbara för att i stället fokusera på det kreativa.

Men, marknadsföring kommer att fortsätta vara mest effektivt när det kreativa och det mätbara är i symbios, det är då ni uppnår riktig tillväxt.

Så, börja prata med era tekniska specialister, undersök, lär er, sök råd, förbered er, organisera er.

Annars spelar det ingen roll hur smarta eller innovativa era framtida marknadsstrategier, planer och aktiviteter är, eftersom er ROI kommer att ge er ett obehagligt uppvaknande.  

Marknadsföring i en cookie-lös värld innebär en enorm förändring för varumärken och marknadsförare, troligen den största sedan digital marknadsföring föddes, och jag känner att det inte finns medvetenhet om, eller nog förberedelse på, att ta itu med denna förändring.

Detta måste finnas på varje marknadsförares To-Do-list, från CMO:s till marknadskoordinatorer. 

Och underskatta för guds skull inte förändringen.

David Lincoln Blom
COO & Partner
Ctrl Digital

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Cookies

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.