Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Mats Paulsen: New York Times, The Guardian och DN – alla har fastnat i den polariserade fällan

Publicerad: 7 januari 2021, 13:06

De senaste åren har traditionella medier stärkt sin position som elitistiska försvarare av ett etablissemang där bara vissa är välkomna och andra idiotförklarade, skriver Mats Paulsen.

Foto: Bakgrundsbilden från The Capitol är från Getty Images.

Nästan ingenting är svart eller vitt, men i den nya medievärlden är mitten oerhört tunn. Liksom alla medier är New York Times, The Guardian och DN därmed beroende av ett ”vi mot dem”. Det är synd för läsare och väljare, skriver Mats Paulsen.


Ämnen i artikeln:

New York TimesThe GuardianDagens Nyheter

Donald Trump hann skriva 19 000 tweets under under sin tid som USA:s president. Många med lögnaktiga påståenden, enligt New York Times (NYT). Några till lär han skriva de sista 14 dagarna vid makten som når hans 88 miljoner följare. 

I går höll han tal och skickade han några tweets till. Effekten kom direkt med protester, ockupation och dödsskjutningar. Fox News kommentator Tucker Carlsson har i dag försvarat ockupanternas motiv. 

I andra hörnan finns NYT som under mandatperioden skrivit över 60 000 artiklar om Donald Trump, visar sökmotorn på sajten. 

Vilken kamp det varit. 

Under de fyra åren ökade tidningen sin digitala räckvidd från 1,6 till 7 miljoner betalande. Aktieägarnas förmögenhet växte från 2 till 8 miljarder dollar. Vinstdelningar oräknade.

Den digitala vändpunkten kom i november 2020. Alltså när Trump vevade med sparkar och slag i slutspurten av valkampen. Symboliskt. Just då gick NYT:s digitala intäkter förbi tidningens traditionella intäkter, 300 miljoner dollar på ett kvartal. 

Gammelmedia is back. Tack vare fyra års politiskt kaos. Med växande oro och polarisering i många länder. 

Men jag tror inte NYT kan fortsätta växa utan Trollet-in-chief vid makten. Jag känner själv att jag inte lockas till sajten lika ofta längre. 

”Gammelmedia is back. Tack vare fyra års politiskt kaos. Med växande oro och polarisering i många länder.”

LÄS OCKSÅ: Det trasiga samtalet – Blir medierna allt mer polariserande?

NYT behöver en sluggande motståndare för att expandera. De kommer hitta någon eller något. De är big business igen. Det greppet vill de inte tappa. 

Men revanschen har ett pris. Traditionella medier är numera hål, likt nätets många filterbubblor, där likasinnade sugs ned och får åsikter och oro bekräftade. Till exempel hoten mot globaliseringens positiva effekter, demokratiska värderingar och objektiv journalistik. De stärker sin position som elitistiska försvarare av ett etablissemang där bara vissa är välkomna. Andra idiotförklarade. 

NYT – liksom småkusiner som Dagens Nyheter, Süddeutsche Zeitung och The Guardian – kommer att fortsätta så för att behålla och locka betalande läsare. Liksom alla former av medier är de beroende av konservativa mot liberaler, nationalister mot globalister, språkpoliser mot internettroll, vi mot dem. De har fastnat i den polariserade fällan.  

Alla håller inte med om den här beskrivningen. Moderaternas kommunikationschef Martin Borgs sade i ett webinar efter USA-valet att han tror vi nått ”peak polarisering”. Post-Trump kommer politiker ta ansvar för att dämpa tonläget och minska personangreppen. Människor är dessutom trötta på tjafs och halvsanningar. 

Jag tror att Martin Borgs har fel. Politikerna har sett hur Donald Trump har byggt egna kanaler. Liksom SD:s partiledare Jimmie Åkesson som har flest följare av svenska politiker. De ser att attackretorik fungerar för att öka räckvidden. Politiserade medier, gamla och nystartade, kommer att hänga på i respektive riktning. 

Det är synd för läsare och väljare. Nästan ingenting är ju bara svart eller vitt, rött eller blått, elitism eller anti-etablissemang. Men polerna dras isär. Mitten är så tunn att den kan gå av, som den gjort i USA. 

Välkommen, du sköna nya medievärld. 

 

Av: Mats Paulsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.