Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag11.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Fyra marknadsföringstrender som blir viktiga 2021

Zero-party data-strategier och sömlösa omnichannel-upplevelser kommer att bli viktiga nästa år. Det skriver Wellford Dillard, vd på martech-företaget CM Group, i en spaning inför 2021.

Publicerad: 22 december 2020, 09:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Wellford Dillard, vd på martech-företaget CM Group, listar fyra trender som kommer att bli viktiga nästa år.


Trots att ekonomin återhämtar sig är det fortsatt många som rättar mun efter matsäck. I tider där många förlorat delar av sin inkomst eller kanske hela sitt levebröd har fokus även förflyttats när det kommer till ens egna utgifter. När ekonomin och arbetsmarknaden stabiliseras eller stärks under de kommande åren kommer det ta tid innan svångremmen lättar, vilket gör det än viktigare för varumärken att ta hand om kunder som är kostnadsmedvetna. 

Företag och varumärken som fokuserar på ett erbjuda bra deals under hela året och inte bara för de stora säsongsevenemangen som Black Friday eller sommarrean är de som kommer att klara sig bäst. Om de kan fortsätta att erbjuda kvalitetsvaror och tjänster till konkurrenskraftiga priser på lång sikt, kommer även deras kunder att hålla fast vid dem på lång sikt.

LÄS OCKSÅ: Därför har du mycket att vinna på att hålla kvar dina medieinvesteringar

 

Fyra marknadsföringstrender som blir viktiga 2021 :

Zero-party data-strategier gör digitala marknadsförare mer relevanta
Tillkomsten av nya dataskyddslagar gör det svårt att samla in information från tredje part. Företag måste nu kunna lita på och använda sina förstapartsdata. När tredjepartscookies försvinner 2022 måste digitala marknadsförare skapa förtroende för konsumenterna genom att förstå deras behov och preferenser närmare. Vi har sett ökningen av en integritetsledd digital kultur i dag, där konsumenterna är mer medvetna om dataskyddspolicyer som GDPR och CCPA. 2021 kommer varumärken att samarbeta närmare med konsumenterna för att skapa en mer personlig online-upplevelse i kombination med större kontroll och respekt för integritet. Mer vikt läggs vid transparens i vad företag vill fånga i dataväg från konsumenter, med fokus på att utbyta värde.

Sömlösa omnichannel-upplevelser kommer att öka i popularitet
Konsumenter och varumärken vände sig till det digitala mer än vad man förutspått för 2020, och dessa beteenden kommer att ha bestående effekt. 29 procent av konsumenterna menar att deras köpbeteende har förändrats för alltid enligt Selligents Connected Consumer Index. Företag som kan anpassa sig och erbjuda digitala och verkliga upplevelser som sömlöst vävs samman kommer att driva den ekonomiska återhämtningen för handeln. Det faktum att livevideoshopping exploderat på marknaden är ett tecken på detta. Som en ledande leverantör av livevideoshopping ligger svenska Bambuser i framkant. Återförsäljare likt H&M, Indiska, varumärken som Filippa K och nätbutiker som Zalando har framgångsrikt pushat ut sådana evenemang i sina kanaler.

Det unika är inte unikt längre – i stället vinner tillgänglighet
En del av lockelsen hos lyxvaror ligger i exklusivitet. Välkända varumärken i begränsad upplaga har länge varit populärt, men 2020 tvingade covid-19 de flesta konsumenter att ompröva synen på lyxvaror. På frågan om faktorer som definierar deras konsumentlojalitet brydde sig bara 8 procent om varumärket. Ett tecken på att framtiden inte kommer handla om exklusivitet utan om tillgänglighet. Hur kommer lyxmärken att bli relaterbara och övertyga konsumenter i stor skala om att de förtjänat en plats i sitt liv? Det är frågan.

Automatiserade annonser blir allt vanligare
Maskininlärningsalgoritmer har inom adtech kretsat mycket kring programmatisk marknadsföring. Men tekniken förväntas också inom några år att leda till algoritmskapade och automatiserade annonser i smarta tv-apparater och digitala assistenter. Samtidigt kombineras känd och anonym kundinformation. Fler och fler marknadsförare vill anpassa känd kunddata till anonymiserad kundinformation genom att integrera plattformsverktyg för ännu mer skräddarsydda kampanjer mot olika målgrupper. Stora investeringar förväntas i området de närmaste åren.

 

Wellford Dillard
Vd på martech-företaget CM Group

 

LÄS OCKSÅ: Fyra egenskaper för att lyckas under pandemin

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.