Blogg
”Ett rafflande år digitalt”
Publicerad: 13 januari 2021, 09:15
Emma Blom, till vardags på Social Industries, bloggar om att året i sociala medier börjat rafflande.
Foto: Janne Næss
Flera sociala plattformar portar Donald Trump, men Facebook inleder också året med att skrota gilla-markeringar på sidor. Dagens Medias bloggare Emma Blom förklarar hur du som annonsör bör agera på det.
Ämnen i artikeln:
Emma BlomÅret börjar rafflande i sociala medier tycker jag!
Dels har ju Donald Trump fått fullständig fnatt tydligen och det var förstås ett förhållandevis lätt beslut av bland annat Twitter och Facebook, och idag även Youtube, att stänga av den dåren under den sista självande tiden av hans presidentskap.
Jag tycker faktiskt att det är rätt, det här är ju som en ding-ding värld, men jag är redan nu trött på alla röster som kommer höjas under året med krav på innehåll som borde bannas i sociala medier.
Jag har också sett röster höras om det här att det är fel att banna Donald Trump eftersom yttrandefrihet borde råda. Men frågan är om man har rätt att göra den här rösten hörd precis var som helst. Som vanligt präglas den här debatten av ett mycket oinsiktsfullt synsätt på sociala plattformar.