Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Blogg

Anders Malmsten: ”Vem ska betala för mediernas innehåll?”

Publicerad: 1 december 2020, 10:17

Affärsmodellen styr journalistiken, så långt har både Mattias Beijmo och Emanuel Karlsten rätt. Men deras helt hissnande slutsatser stämmer sällan med verkligheten, skriver Dagens Medias bloggare och mediekonsulten Anders Malmsten.


Ämnen i artikeln:

Anders Malmsten

De senaste veckorna har vi haft en rätt förvirrad debatt om vem som ska betala för mediernas innehåll. Det är få saker som får journalister och medietyckare att gå så fel i sina tankebanor som frågan om vem som ska betala för journalistik, författande och filmskapande. 

Grundprincipen för en del verkar vara att det är fel på alla metoder som drar in pengar till medieverksamheter. Som tur var delar inte konsumenter och annonsörer den åsikten.

Debatten den här gången började med att Olle Lidbom och Emanuel Karlsten i ett avsnitt av Mediepodden gick igenom resultaten för sex digitala mediebolag där alla utom ett hade förlorat stora pengar under många år. Därefter gick regissören Tomas Alfredson i taket över att barnfamiljerna inte skulle behöva lägga 500 kronor på ett biobesök för att se hans nya film om Jönssonligan. 

Läs om Anders Malmstens syn på debatten, och hans uppmaning till kämpande medier, i blogginlägget hos Dagens Media  

Ämnen i artikeln:

Anders Malmsten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.