Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Till alla utbildningar

Mediestrategi 2020 – så lyckas du med kanalval, målsättning, målgrupper och effekter

Marknadsföringsstrategi, Medieval

Att välja medier och kanaler har aldrig varit mer komplext. Denna utbildning handlar om hur du kan skapa en strategi för dina medieval och optimera dina investeringar oavsett om det handlar om sociala medier, webb, tv, radio, print, content marketing eller utomhus. Du får lära dig att sätta en tydlig målsättning, välja kanaler, segmentera målgrupper och hur du ska tänka kring räckvidd och frekvens.

Om utbildningen


UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Hur du utifrån modeller och tekniker sätter en tydlig målsättning med din media och kommunikation
  • Kanalval – vilka medier passar bäst för dina produkter
  • Målgrupper – hur du kan segmentera målgrupper och nå dem
  • Flighting – hur ofta behöver jag annonsera?
  • Budgetering – vad det krävs för budget och vad som styr budgetens storlek
  • Räckvidd och frekvens – hur du ska tänka
  • Effekter – hur du kan man mäta reklamens effekter
  • Hur man anpassar sin medieplan i en alltmer fragmenterad och digital värld
  • Kortfattat om den digitala utvecklingen senaste 5-10 åren: tillgång till Internet, smartphonepenetration, aktiviteter online osv.
  • Problemen med banners, adblockers, in-screen, reklamtrötthet.
  • Nya tidens ”kändisar” i och med utvecklingen inom sociala medier
  • Nya kampanjmekaniken när kommunikationen med publiken flyttar online
  • Case – lyckade och misslyckade – samt slutsatser och vägledning


UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med marknadsföring, kommunikation och försäljning, till exempel:

  • Marknadschefer och marknadsförare
  • Produktchefer
  • Mediesäljare 


MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få

  • Kunskaper och tekniker hur du kan jobba med mediestrategi för just din produkt och målgrupp
  • Större förståelse för reklamens effekter, och hur dessa kan mätas
  • Insikt i hur du ska manövrera strategiskt i ett digitalt landskap

Dela kursen

Program

09.00–10.30 Mediemålsättningar

  • Medieval i stort – några modeller du kan använda
  • Från kommunikationsmålsättningar till mediemålsättningar


10.45-11.15 Flighting