måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Tema: Mediebranschen i lågkonjunktur

Marie Nilsson: 2023 kan bli hybridtjänsternas år

Analys

Hushållen drar i första hand in på annat än mediebudgeten när de ska spara. Mediavisions vd Marie Nilsson konstaterar att vissa affärsmodeller kan gynnas.

Lågkonjunktur för medieköpen – negativ utveckling 2023

Medier

IRM:s prognos visar en negativ utveckling för medieköpen i år och även Sveriges Mediebyråer räknar med en nedgång. Och frågan är när hushållen börjar säga upp abonnemang.


Så rustar mediebranschen för lågkonjunkturen


Omorganisationen på Bauer Media – 60 tjänster berörs

Radio/podd

Ett 60-tal tjänster berörs när Bauer Media omstrukturerar. ”Det blir sannolikt tjänster som kommer att upphöra”, säger vd Linda Palmgren.


Vet du mer? Tipsa redaktionen!

Innehåll från Mynewsdesk

Årets fem största PR-trender att hålla koll på

Innehåll från Mynewsdesk


Poddlyssnandet 2022: Spränger 6-miljonersvallen

Radio/podd

Poddlyssnandet växer med drygt 10 procent under 2022. Räckvidden överstiger därmed 6 miljoner unika spelare per vecka. ✓Den snabba lyssnartillväxten avtar ✓Podspace släpper annonslösning ✓Viaplay lämnar Poddindex

Tv-tittandet 2022: Ras för linjär-tv – men TV4 passerar SVT1

Rörligt

Tittartappet för linjär-tv accelererar under 2022. I den breda kommersiella målgruppen 15–64 år minskar tittandet med hela 12 procent jämfört med 2021. Här är siffror över tittandet både linjärt och online för helåret 2022. ✓Störst tapp i målgruppen 24–34 år ✓TV4 större än SVT1 ✓TV3, TV6 och Sjuan nu lika stora ✓Men SVT dominerar online

Schibsted-direktörens anklagelser om avtalsbrott är löjliga

Nyheter

Schibsteds vd, Kristin Skogen Lund, anklagar Dagens Media för avtalsbrott. ”Det får mig att fundera över hur hon själv är van att behandlas av medier samt hur mediehusets egna journalister förväntas agera i liknande situationer”, skriver Dagens Medias chefredaktör och ansvariga utgivare Linnéa Kihlström.


Nytt sparpaket på Schibsted: ”Inte vad vi hade hoppats på”

Konsten att gräva

”Pr-konsulter och bataljoner av informatörer undergräver väl motiverade granskningar”

Dagspress

Tv blir allt viktigare för grävredaktionerna. ”Det finns ett före och ett efter järnrörsskandalen”, säger Expressens grävchef Christian Holmén.


Kundrörelserna Q4: Här är 43 annonsörers mediebyråbyten

Mediebyråer

Mediebyråerna fick in 43 nya uppdrag under 2022 års fjärde kvartal. Flest håvade Tre Kronor in. Här är listan över annonsörerna som bytte byrå Q4 2022.


C More och Viaplay-konflikten påverkar Telias resultat

Rörligt

Trots ökade digitala annonsintäkter redovisar affärsområdet Tv och Media minskat resultat, det står klart när Telia redovisar siffror för 2022. Samtidigt lyfter vd och koncernchef Allison Kirkby att fokus ligger på att C More ska slås samman med TV4 vid slutet av 2023.