tisdag30 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klart: 10 procent får gå i Allentes omorganisation

Rörligt

Bolagets omstöpning är klar: "Kommer växa ännu med inom streaming"


Nedskärningar väntar när Allente omorganiserar


Marie Nilsson: Nya rekord för hushållens medieköp trots vikande konjunktur

Analys

Hittills har media stått stadigt även när det blåst tuffa ekonomiska vindar, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson.

Innehåll från Resumé

Nya Resumé – här når du de mest pålästa experterna inom reklam och kommunikation

Innehåll från Resumé


”Blir poddar den lokala journalistikens hjärtstartare?”

Analys

Den aktör som är först ut med en genomtänkt satsning på lokala poddar, likt amerikanska City Cast, kommer att ta en ledarposition som är svår för andra att komma ifatt, skriver Andreas Utterström.


Hållbarhet i mediebranschen – här är allt från Dagens Medias temavecka

Medier

Alla pratar om hållbarhet – och framhåller vikten av det, men vilket ansvar tas egentligen? Under förra veckan tittade Dagens Media närmare på mediebranschens arbete på hållbarhetsområdet. Här är alla artiklar från veckan.

Tema: Hållbarhet i mediebranschen

Forskaren utvärderar: Här är domen över mediehusen

Medier

Mediehusen som mäter sitt klimatavtryck har också ofta någon form av hållbarhetschef och man jobbar efter tydliga klimatmål. Av de nordiska mediehusen sticker Aller Media ut – men inte i positiv bemärkelse. ”Det är inte proaktivt”, säger klimatforskaren Tommy Borglund.


Så jobbar techjättarna med klimatfrågan: ”Vi kompenserar”


Schulmans Ica-krönika kritiseras efter Willys-samarbete: ”Han beklagar misstaget”

Dagspress

Dagens Nyheters chefredaktör om Schulmans reklamkrock: "Borde inte skrivit den krönikan"


Aftonbladet låter AI summera artiklar

Dagspress

Aftonbladet börjar med AI-genererade snabbversioner av artiklar. "Vi är i en testfas, men resultatet hittills ser lovande ut", säger Martin Schori.

Tema: Hållbarhet i mediebranschen

Tidskrifterna släpar efter i klimatarbetet

Nyheter

Egmont beräknar utsläppen sedan 2021 – medan Aller Media varken mäter eller har klimatmål.


JCDecaux: ”Mer och mer intressant med klimatavtryck per medieköp”


Wavemaker i rekryteringsräd

Mediebyråer

Den Group M-ägda mediebyrån Wavemaker har knutit till sig fem nya medarbetare.

Tema: Hållbarhet i mediebranschen

Tv-husens klimathuvudvärk: produktion, flyg och streaming

Rörligt

Viaplay och TV4 om initiativen som ska bidra till den gröna omställningen.


Nu tvingas bolag att växla upp inom hållbarhet: ”Kalldusch för dem som ligger efter”

Kulturuppropet på DN

Inga framsteg i kulturuppropet på DN: ”Dagens Nyheter valde att bli sårade”

Dagspress

Lite har hänt efter DN Kulturs frilansares upprop för att höja sina arvoden. Men ett möte ska äga rum någon gång innan sommaren.


Tidskrifternas digitala intäkter har fördubblats på fyra år

Tidskrifter

De senaste fyra åren har tidskrifternas digitala läsarintäkter mer än fördubblats, visar en rapport av Higear som gjorts på beställning av Sveriges Tidskrifter.