Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Schibsteds nye Sverigechef: ”Ännu fler investeringar framöver”

Dagspress

Nya Sverigechefen Martin Frey vill växla upp Schibsteds investeringstakt. Ägandet i Adevinta möjliggör en ambitiös tillväxtagenda framöver: ”Jag brinner för att få in nya bolag i ekosystemet”, säger han.


Daniel Eriksson om svåra sjukdomstiden: "Jag slogs för att överleva"

Mediebyråer

Sveriges Mediebyråers ordförande Daniel Eriksson är ett känt namn i mediebranschen, men han har alltid varit noga med att skilja på privatliv och jobb. Nu berättar han för Dagens Media hur han hamnade på byråsidan, drivkrafterna som har tagit honom dit han är – och hur den aggressiva cancern hade kunnat ta slut på allt 2009.


Anders Malmsten:

”Motiven bakom Meredith-affären”

Analys

Det amerikanska digitala mediebolaget IAC har lagt vantarna på förlaget Meredith som länge betraktats som ”kusinen från landet”. Anders Malmsten analyserar motiven till köpet – och redogör för vad som talar för att det ska bli framgångsrikt.


Stefan Melesko:
Därför är det svårare att bedöma nya medieföretag

Alexandra Jung:
Så sticker du ut i det organiska sökresultatet

Nicklas Hermanssons veckospaningar

Netflix värderingsekvation, nästa steg för Clubhouse och cannabis eller krypto – här är veckans hetaste trender

Rörligt

Läckta dokument visar hur Netflix värderar sitt innehåll, Clubhouse växer och satsar på livemusik, och Youtube-klippet du måste se. Här är veckans spaningar från Nicklas Hermansson.


Nicklas Hermansson:
Om mediehuset Puck, Spotifys innovationsbrist och filmkrig

Nicklas Hermansson:
Därför kan Fox lägga vantarna på TMZ för en struntsumma

TEMA: SOCIALA MEDIER

Trafikdrivande, relationsskapande och varumärkesbyggande – mediehusen om sitt sociala medier-arbete

Digitalt

Öka räckvidd, skapa relationer till publiken samt bygga varumärke är några av målen med mediehusens sociala medier-arbete. Och även om betydelsen av Facebook minskat så vittnar majoriteten av de sju mediehus Dagens Media har talat med om att det ännu är den viktigaste kanalen.

Så jobbar kvällstidningarna med sociala medier – här är Expressens och Aftonbladets strategier

Dagspress

Expressens Emma Malmlöf och Aftonbladets Josefin Lundh bossar över kvällstidningarnas sociala medier. Men hur stora är mediehusen i kanalerna, och hur jobbar de? Dagens Media reder ut: ✓Kvällstidningarnas viktigaste kanaler ✓Vilket innehåll som är avgörande ✓Målet med närvaron – och hur det har förändrats. ”Vi vill alltid nå så många som möjligt, men det får inte bli på bekostnad av andra viktiga mål”, säger Emma Malmlöf.

Tre globala trender som formar Linkedin: ”Vi pratar om det som kommer om fem år”

Digitalt

Linkedins mål är att digitalt kartlägga hela världens arbetsmarknad. Alla jobb, bolag och arbetande ska finnas på plattformen. I Sverige är Linkedin på god väg att lyckas – runt 80 procent av alla som jobbar är medlemmar. Plattformen har dessutom lyckats ducka skandalerna som andra sociala medier hamnat i: ”Vi skyddar våra medlemmar med näbbar och klor”, säger Linkedins Nordenchef Lisa Gunnarsson.


Trollfabriker, falska påståenden och Cambridge Analytica – snårig politisk väg på sociala medier

Relationen mellan mediehusen och nätjättarna under förändring – Facebook alltmer marginaliserat

TEMA: SOCIALA MEDIER

Tiktok kopplar greppet om Norden – här är planen

Digitalt

Genom Stockholmskontoret ska Tiktok ta ett lokalt grepp om annonsmarknaden och användarna. Toppchefen Liv Sandberg om: Etableringen i Norden ✓ Annonsstrategin ✓Utmaningarna – och kritiken mot Kinas ägarskap i moderbolaget Bytedance.

Därför måste alla bli bäst på sociala medier: ”Tiktok har fantastiska fördelar – men målgruppen är extremt kräsen”

Digitalt

Krascher, nyckfulla algoritmer och nya plattformar. Att annonsera och marknadsföra på sociala medier kan vara en labyrint av outtalade regler och kräsna konsumenter. Men när det görs rätt kan det ge omgående resultat. Här redogör Dagens Media för utmaningarna på sociala medier, de enorma möjligheterna och varför bolag måste bli bättre och ta sociala medier på allvar – på riktigt.

Experterna: Fallgroparna att undvika när du mäter kampanjer i sociala medier

Digitalt

Att mäta och följa upp kampanjer i sociala medier blir allt mer komplext. Samtidigt sätter exempelvis Apple käppar i hjulet för Facebook, som får svårt att leverera korrekta siffror när användarna inte låter sig spåras mellan olika appar. Mätproblematiken är mer aktuell än någonsin efter IOS-uppdateringen, blockerandet av spårning i webbläsare och Googles kommande cookiebegränsning.


De är störst på Tiktok: ”Finns inget statiskt recept på virala videos”

TEMA: SOCIALA MEDIER

Kartläggning: Så ser användandet av sociala medier egentligen ut

Digitalt

Tiktok växer kraftigt, allt mer tid läggs på Youtube och pensionärerna har på allvar gjort sitt intåg på sociala medier. Hur ser användandet av sociala medier ut? Och hur har det utvecklats under pandemin? Dagens Media sammanställer de viktigaste siffrorna från flera rapporter.

Framtiden för sociala medier – en ny virtuell värld?

Digitalt

Från vurm och viralsajter via skandaler till – en ny virtuell värld? Så ser framtiden ut för de sociala medierna, och så bygger Facebook vidare på sitt imperium. Kulturchefen Karin Olsson, sociala medier-experterna Deeped Niclas Strandh och Karin Winther samt digitala sociologen Simon Lindgren siar om framtiden för de sociala plattformarna.


Spridning, integritet, influencers och framtid – här är Dagens Medias temavecka om sociala medier

Dagens Media djupdyker i sociala medier-kartan


Krisexperten: ”Det enda Bulletin verkar vara riktigt bra på är att ställa till det för sig”

Digitalt

Turbulensen på Bulletin fortsätter och det senaste är att nya vd:n Jannik Svensson ska ha tagit in en dömd trippelmördare. Krisexperten Hampus Knutsson är inte imponerad över den senaste tidens rapportering: ”Den ena tokigheten efter den andra kommer ut och det enda som Bulletin verkar vara riktigt bra på är att ställa till det för sig”, säger han – och slår fast att förtroendekapitalet är så gott som förbrukat.

”Moderaternas förslag att skrota UR är mycket oroväckande”