Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ge-Te Media ökar förlusten

Dagspress

Mitt i:s ägare Ge-Te Media ökar förlusten med 4,5 miljoner under pandemiåret 2020. Samtidigt lyfter dock nettoomsättningen marginellt.


Krisexperten: ”Det enda Bulletin verkar vara riktigt bra på är att ställa till det för sig”

Digitalt

Turbulensen på Bulletin fortsätter och det senaste är att nya vd:n Jannik Svensson ska ha tagit in en dömd trippelmördare. Krisexperten Hampus Knutsson är inte imponerad över den senaste tidens rapportering: ”Den ena tokigheten efter den andra kommer ut och det enda som Bulletin verkar vara riktigt bra på är att ställa till det för sig”, säger han – och slår fast att förtroendekapitalet är så gott som förbrukat.

TEMA: SOCIALA MEDIER

De är störst på Tiktok: ”Finns inget statiskt recept på virala videos”

Digitalt

Miljontals följare. ”Gilla”-markeringar som mäts i tiotals miljoner och framgångsrika samarbeten med varumärken. Här berättar två av Sveriges största Tiktok-stjärnor om vägen till framgång – och hur de skapar innehåll som både fansen och företagen vill ha.


Spridning, integritet, influencers och framtid – här är Dagens Medias temavecka om sociala medier

Dagens Media djupdyker i sociala medier-kartan

TEMA: SOCIALA MEDIER

Sam Rihani om Facebooks bygge av nya internet: “Metaverse kan nå full potential om 10 år”

Digitalt

Facebook har gått från ett litet och rörigt bolag till ett av världens mäktigaste. Sverigechefen Sam Rihani har varit med på resan i tolv år. För Dagens Media berättar han om ✓ Storslagna visionen om Metaverse ✓ Konkurrensen med Tiktok ✓ Största utmaningarna framåt.

Framtiden för sociala medier – en ny virtuell värld?

Digitalt

Från vurm och viralsajter via skandaler till – en ny virtuell värld? Så ser framtiden ut för de sociala medierna, och så bygger Facebook vidare på sitt imperium. Kulturchefen Karin Olsson, sociala medier-experterna Deeped Niclas Strandh och Karin Winther samt digitala sociologen Simon Lindgren siar om framtiden för de sociala plattformarna.


Spridning, integritet, influencers och framtid – här är Dagens Medias temavecka om sociala medier

Dagens Media djupdyker i sociala medier-kartan


Skärpta krav vid spelreklam kritiseras av branschen: ”Måste stå i proportion mot rätten att marknadsföra”

Rörligt

I går var sista dagen att lämna remissvar på finansdepartementets förslag om att strama till spelreklamen ytterligare. Medieaktörer och organisationer som Sveriges Annonsörer är skarpt kritiska mot en hårdare reglering och befarar stora annonstapp. Men Daniel Harre på Spelberoendes riskförbund är tvärtom förvånad att det har dröjt så länge.

TV4 om stränga spelreklamsförslaget: ”Oron ökar”

Rörligt

Effekten av stramare spelreklamsregler blir den motsatta av vad man önskar att uppnå – och ett hårt slag mot svenska mediebolag, menar Mathias Berg på TV4. Spelbolagen kommer helt enkelt flytta reklamen till plattformar som inte påverkas av svenska bestämmelser, tror han.

Nicklas Hermanssons veckospaningar

Ett mikrokosmos av skådisar som spelar fiktiva karaktärer: ”Lika sjukt som självklart”

Analys

Skådisar som spelar influencers, deep fake-filmer, att hyra nyhetsbrevs-skribenter och framtidens produktplacering. Här är veckans spaningar från Nicklas Hermansson.


Nicklas Hermansson:
Därför kan Fox lägga vantarna på TMZ för en struntsumma

Nicklas Hermansson:
Sex spaningar om nyhetsbrevet – som är hetare än någonsin


Orvesto Konsument: Inredningssegmentet motorn när tidskrifterna storökar

Tidskrifter

Ovanligt många tidskrifter kan gotta sig åt rejäla räckviddsökningar i print, visar Orvesto Konsument. Hela 18 titlar redovisar en ökning på över 20 procent jämfört med motsvarande mätning förra året. Förlaget It is media ligger bakom några av de allra största kliven.


Agnes Stenbom:

”Ensam är inte stark när AI förändrar medierna”

Analys

Ingen enskild medieorganisation har i dag alla de perspektiv AI-utvecklingen kräver. Genom att dela med oss av lärdomar och frågor inför framtiden kan vi på ett resurseffektivt sätt röra oss mot gemensamma vinster.


Thomas Baekdal:
”Klimatkrisen kräver en annan typ av journalistik”

Anders Malmsten:
”Då blir Ivar Arpi lönsam”