Så ökade byggjätten sin trafik med 800 procent

2016-03-24 12:00 Postnord
Foto: Stefan Thollén Foto: Foto: Stefan Thollén

Katalogen drev trafik som aldrig förr när Bolists kampanj blev en succé.

Hur ska man förklara ett utbud bestående av 200 butikers olika erbjudanden? Utan centralt styrda priser eller sortiment har bygg­ och järnhandelskedjan Bolist de haft svårt att ge kunden en samlad bild av vad deras butiker egentligen säljer.

– Kunden har åkt till Bolist för att köpa det de vet finns hos oss. Men när de varit osäkra har vi haft svårt att få kunden att förstå vårt erbjudande i den lokala butiken, säger Mischa Moszkowicz, marknadschef.

Svaret på frågan var en katalog, till hälften centralt producerad och till hälften lokalt anpassad där butikerna själva har fått välja innehåll och priser. Katalogen delades ut i 1,3 miljoner svenska hushåll.

Missa inte: Ladda ner DR­-monitorn 2015

Veckorna efter hade kundtillströmningen till butikerna ökat med uppskattade 300 procent.Trafiken till Bolists e­-butiker ökade samma period med 800 procent. Skruvdragaren som prydde omslaget sålde i 8 000 exemplar.

– Helt plötsligt upptäckte kunden vårt erbjudande. Butiker berättade hur de sålt varor som de aldrig sålt tidigare. Det blev möjligt med hjälp av katalogen i kombination med de digitala säljkanalerna i butik och på nätet.

– Bolist har gjort det väldigt bra, säger Jimmy Nilsson, kommunikationsspecialist på PostNord. De storsatsade själva på att berätta att katalogen var på väg via radioreklam, utomhusreklam och direktreklam. Veckan innan katalogen kom körde de DR i PostNords Uppslaget som berättade ”håll utkik i brevlådan – nästa vecka kommer Sveriges största byggkatalog”.

Satsningen gick hem och det visar brevlådans styrka som mediekanal. I år ökar upplagan till 1,7 miljoner exemplar och innehåller erbjudanden anpassade för ytterligare 20 butiker.

Att 68 procent tar del av den direktreklam de får i postlådan visar hur effektiv postlådan är för den som vill nå ut.
Siffrorna från DR­-monitorn 2015 visar också att exponeringstiden är lång. 59 procent sparar intressanta erbjudanden och reklam de har fått i postlådan.

Missa inte: Vill du veta mer om effektiv DR? Kontakta oss.

Just katalogen är ett bra exempel på reklam som sparas. Och i fler fall sparas länge. Sex av tio i TNS Sifos undersökning vill ha fler kataloger i postlådan – och 86 procent sparar katalogerna de har fått.

– Katalogen är ett av våra viktigaste sätt att marknadsföra oss på mot befintliga kunder, säger Åsa Hesserud­Persson.

Åsa Hesserud­ Persson är försäljnings­ och marknadschef distanshandel på klädföretaget Gudrun Sjödén. Hos Gudrun Sjödén är det fysiska utskicket ett viktigt verktyg i marknadsföringen. Katalogen driver digital trafik – och försäljning.

– Om katalogen uteblir blir det ett ramaskri från våra kunder och vi märker det direkt i vår försäljning, säger Åsa Hesserud­Persson.

 

PETER JOHANSSON

Postnord

ANNONS

Dagens Medias poddar

Åsikter & debatt