Danmarks största app tar reklam till fler

2016-11-29 16:25 Postnord

1,7 miljoner danskar vill ha direktreklam även i en app. Nu kommer succén till Sverige.

Medan deras vänner spelade Counter-Strike lärde sig Christian Birch och Morten Bo Rønsholdt att programmera istället. För sex år sedan fick de idén som skulle bevisa att det varit en klok investering av deras tid. 

Allt började med att de tech-intresserade tjugoåringarna tömde brevlådan: 

– Vi såg den rena mängden reklamblad som man fick under en vanlig vecka. Vi visste att många ur de äldre generationerna läste igenom de här reklambladen från början till slut. Vi visste också att många i vår egen ålder inte gjorde det, berättar Christian Birch, idag VD för det egna företaget ShopGun.

1,7 miljoner nedladdningar senare gör sig ShopGun redo att ta över resten av världen.

För att paketera om direktreklamen för en yngre målgrupp ville Christian och Morten digitalisera det. De vände sig direkt till återförsäljarna och fick genom dem tillgång till PDF-versioner av reklamutskicken.  

Det som från början lanserades som en sökbar hemsida under namnet Raven blev till slut appen ShopGun, som kunde berätta för kunderna exakt vilka extrapriser som fanns tillgängliga där de befann sig för stunden. 

– Apple satsade väldigt mycket på iPhone vid den här tiden. Tack vare att Apple visste var deras användare befann sig kunde vi plötsligt berätta för våra kunder exakt vilka extrapriser som fanns tillgängliga där de befann sig för stunden, förklarar Christian.

Ladda hem och testa appen ShopGun här.

 

Fyra timmar efter lanseringen i Danmark var succén ett faktum – när appen blev den mest nedladdade i landet någonsin. 1,7 miljoner nedladdningar senare gör sig ShopGun redo att ta över resten av världen. 

– Marknaden fragmenteras. Vissa vill läsa fysiska reklamblad, andra vill ta emot erbjudanden digitalt. Den viktigaste insikten är att de som väljer bort fysiska reklamblad inte alltid gör det på grund av innehållet, utan formatet.

– Andra gillar sin fysiska direktreklam och ser appen som ett komplement, förklarar Christian Birch, VD för ShopGun 

– Vår neuromarketingstudie Behind the Mind visar att det är bäst att kombinera fysiska och digitala reklamkanaler. Den bästa effekten uppnås om mottagaren först tar del av den fysiska enheten och sen även den digitala, säger Lina Forsström, chef kundanalys på PostNord. 

– I och med vårt samarbete med ShopGun kan vi nu hjälpa våra kunder att komplettera sitt direkterbjudande med en digital lösning för fysisk DR som kommer att öka räckvidden totalt sett.

JAKOB SVÄRD 

Postnord

ANNONS

Dagens Medias poddar

Åsikter & debatt