"80 procent av oss kollar mobilen direkt när vi har vaknat"

2016-03-15 14:30 Postnord

INFOGRAFIK: Det är hög tid att vänja sig vid millennialkonsumenten, menar Carin Blom, detaljhandelsanalytiker och e­handelsexpert i PostNord.

Den 18 januari i år tillträdde Carin Blom sin nya tjänst efter fem år på HUI Research. Hon har följt den explosionsartade omsättningsökningen inom e­-handeln och ser nu  framtidens stora utmaning: att kommunicera med den digitaliserade konsumenten som är påläst, kritisk, svårflirtad och mycket snabbfotad.

– Den digitala generation som börjar bli köpstark nu har helt andra rörelsemönster, säger Carin Blom.

Ett exempel, som får stöd i den e­-barometer som PostNord presenterade i februari, är hur mobiltelefonen blir allt mer betydelsefull.
– Den har blivit vår närmaste vän och 80 procent av oss kollar mobilen direkt när vi har vaknat.

Detaljhandelsföretag måste i dag ha en mobilanpassad sajt. Det kommer att bli en hygienfaktor framöver. Men omställningen behöver gå snabbare för att inte riskera att tappa kunder, säger Carin Blom.

MISSA INTE: Så fungerar den moderna konsumenten

Enligt E-barometern har nära fyra av tio konsumenter under 29 år använt sin mobiltelefon till att göra research när de är på plats i en fysisk butik. De föredrar alltså att söka svar på sina frågor på nätet trots att butikens personal finns i närheten.

– Det visar att det här är en generation som är van att ta reda på fakta själv och att en stor del av köpresan är digital, även om avslutet sker i en fysisk butik.

Hon konstaterar att konsumtionen nu sker praktiskt taget oberoende av tid och rum.
– Den digitala generationen uppskattar valfrihet. Att kunna handla när som helst och var som helst och att få möjlighet att välja mellan olika leverans­ och betalningsalternativ, säger hon.

En annan tydlig skillnad mellan generationerna är att gränserna mellan länder suddas ut.
– Om e­-butiken är svensk eller utländsk spelar mindre roll så länge man får snabb leverans.

Att e­-handeln blir mer gränslös bidrar till att svenska e­-handelsbutiker får vänja sig vid tuffare internationell konkurrens, men också att utländska konsumenter finns inom räckhåll.

MISSA INTE: E-barometerns årsrapport: 67 sidor med info och statistik om hur svenskarna shoppar idag.

Hur kommunicerar man med den digitaliserade konsumenten?

– Generellt är den här generationen villig att dela med sig av information, men man vill få något i utbyte. Därför gäller det att engagera och att få konsumenten att känna sig utvald.

Allt viktigare blir därför att rikta kommunikationen och skräddarsy erbjudanden, liksom att anpassa tonen efter mottagaren.

 

E­-BAROMETERN:
3 viktiga siffror om shopping

33%




38%
Så många upp till 29 år uppger att de har gjort research i sin mobiltelefon,
 medan de befinner sig i en fysisk butik.
Den äldre generationen föredrar att rådfråga personalen i butiken.
Motsvarande siffra bland dem över 30 år är ­23 procent.
 

30%
Så många upp till 29 år (och som har handlat utomlands under de senaste tre månaderna) svarar att de har handlat från Kina under samma period. Den yngre generationen bryr sig mindre om varifrån de handlar.
Priset avgör. Motsvarande siffra bland dem över 30 år är 22 procent.

Källa: PostNord, E­barometern, Årsrapport 2015

Carin Blom

Ålder: 28.

Gör: Detaljhandelsanalytiker och e­-handelsexpert på PostNord Sverige.

Bakgrund: Analytiker på HUI Research.

Postnord

ANNONS

Dagens Medias poddar

Åsikter & debatt