5 saker du måste känna till om 90-talisterna

2016-03-22 14:50 Postnord
Foto: Andreas Dahl Foto: Foto: Andreas Dahl

Testa dig själv i vårt quiz. Når du dagens unga konsumenter?

1. Känn din målgrupp. Och då menar vi inte 90­-talisterna.

Som sagt, det här är en generation av individualister och subgrupper i hur många nivåer som helst. Ska du nå dem går det inte bara att satsa på ”ungdomar” generellt, du måste veta exakt vilken grupp du vill nå, och sedan måste du lära dig så mycket du bara kan om just dem.

Var nyfiken! Häng med din målgrupp och försök skaffa så bra fingertoppskänsla du kan för vad som är intressant för den gruppen.

Men inse också att du aldrig kommer att förstå dem helt om du inte är en av dem. De som är duktigast på att nå 90­-talister är inte helt förvånande 90­-talisterna själva.
Involvera dem gärna i din marknadsföring, kanske genom samarbete med en youtuber, men kom ihåg att om det ska funka måste de få verkligt inflytande över det kreativa uttrycket.

Testa dig själv: Vad kan du om millennials?

 

2. Relationer tar dig genom bruset.

Klassiskt kampanjande kommer inte att försvinna, men det kommer att bli än mer viktigt att ha en annan typ av kontinuerlig relation. Digitalt är det mottagaren som väljer vilken information hen vill se, och ju tätare relation ni har, desto färre filter behöver du passera.

Ska du bygga en relation måste du börja genom att ge något av värde. Det räcker inte med
VAD du säljer, du måste ge dem ett VARFÖR också. Stötta en viktig samhällsfråga, använd humor eller sponsra projekt som är viktiga för målgruppen – sätt dig själv i en större kontext.

Men var noga med att ditt engagemang tål en granskning – för om det visar sig att du inte lever som du lär är det hej då till den relationen.

93% av 90­-talisterna tycker att det är viktigt att alla anstränger sig för en bättre värld.

70% av 90­-talisterna tycker att mer måste göras för att motverka klyftorna i samhället.

41% av 90­-talisterna stör sig på när andra säljer ut sig/gör reklam i sociala medier.

Foto: Andreas Dahl

3. Bara för att digitalt är vardag behöver inte marknadsföringen vara det.

Ja, 90­-talisterna lever till stor del digitalt. Det betyder inte att de struntar i allt annat. Både vuxna och unga föredrar fysisk reklam framför digital, delvis för att den träffar mer rätt.

För många annonsörer har fallit för frestelsen att använda digitala kanaler för att försöka nå många, i stället för rätt, personer. Det har skapat en annonströtthet som gör att många 90­-talister använder adblockers.
Effekten av digital reklam är helt enkelt ganska dålig eftersom mottagaren upplever den som störande och irrelevant.

50% av alla millennials föredrar fysisk reklam (t ex i brevlådan, på stan eller i tidning). 27 procent föredrar digital reklam (t ex på sajter eller i appar).

95% av  90­-talisterna har smartphone.

100% av 90­-talisterna använder sin smartphone till sociala medier.

68% av 90­-talisterna ser på Youtube minst en gång i veckan.


Missa inte: Lär dig mer om hur du analyserar din målgrupp.

 

4. Vill du vara digital? Då är det dags att bli väldigt självkritisk.

Ja, många unga är på Instagram. Det betyder inte nödvändigtvis att alla företag också hör hemma där.
Hela den miljön bygger på inspiration och visuellt innehåll, något som kan funka jättebra för ett modeföretag som H&M, men kanske inte lika bra om du säljer försäkringar?

Sociala medier är användarnas arena, och att företag trampar in och stör med irrelevanta grejer uppskattas av få. Vill du ändå testa gäller följande:

*Sociala medier är ingen enhet, varje kanal har sina regler. Lär dig dem och fundera på om du verkligen har där att göra och hur du på allvar kan skapa nytta för målgruppen med ditt innehåll – om inte, låt bli.

*Topp tre mediekanaler för unga under 2015: Facebook, Instagram, Snapchat.

*Antal sociala medier 90­-talister använder regelbundet: 5.

*Vad 90­-talisterna använder sina sociala medier till:
    (1) hålla koll på vad mina vänner gör just nu, 78 procent.
    (2) Hålla koll på produkter, företag eller varumärken jag gillar: 19 procent.
 

5. Var nyfiken

Du måste inte slänga dig på varenda ny kanal som dyker upp, men du bör vara nyfiken på att testa. 90­-talisterna rör sig fort, och vill du hänga med gäller det att vara intresserad, nyfiken och beredd att ompröva dina idéer.

Källa: Ungdomsbarometern 2015.

AV KARIN AASE

Postnord

ANNONS

Dagens Medias poddar

Åsikter & debatt