Sajterna vi litar mest och minst på

2017-03-17 10:46 Amanda Törner  

När Lynxeye listar Sveriges mest trovärdiga digitala varumärken hamnar SVT Play i topp. "Det är en förutsättning för vårt existensberättigande att vi har det förtroendet hos publiken" säger Lena Glaser, programdirektör.

I den senaste versionen av varumärkeskonsulten Lynxeyes studie "Purposeful Brands" hamnar SVT och Ikea i topp som de varumärken som svenskarna upplever som mest trovärdiga.

Starkast tillit bland de digitala varumärkena känner svenskarna till SVT Play. Varumärket rankas som det mest "ärliga" i Sverige och upplevs dessutom nästan tre gånger så ärligt som genomsnittsvarumärket i studien.

– Vi har i grunden ett stort förtroende för public service i Sverige, vilket gör oss ganska unika i förhållande till många andra länder. Därför får SVT Play en hel del gratis från det. Men sedan handlar det också om att de upplevs hänga med i utvecklingen, och gör det på ett modernt och relevant sätt, säger Fredrik Arvius, partner på Lynxeye.

Hur skiljer sig byggandet av trovärdighet i en digital värld från i en linjär?

– Nyckeln till förtroende i en linjär värld är det personliga mötet, att man tydligt ser vem som är avsändaren. Som digitalt varumärke har du inte den aspekten lika självklart. Däremot blir det lättare att vara relevant och nära, och att följa med i vardagen på ett sätt traditionella medier inte kan.

Lena Glaser, programdirektör på SVT, tror att det starka förtroendet hos publiken bottnar i en kombination av man var tidigt ute med den typ av tjänst SVT Play är och på så vis låg i framkant, samtidigt som tjänsten är väldigt begriplig och enkel för alla att använda.

– Sedan är det ju aldrig bara själva tjänsten, utan tjänsten i kombination med utbud och paketering. Där har vi haft möjlighet att ta avstamp i SVT:s historia och breda programutbud i alla genrer, och var även tidigt ute med att skaffa rättigheter som gör att programmen kan vara tillgängliga under en lång tid, säger hon.

I en tid när diskussionen om falska nyheter är större än någonsin, vad säger det att ett public service-bolag hamnar i toppen?

– Det är fantastiskt roligt och någonting vi är väldigt stolta över. Det är ju faktiskt en förutsättning för vårt existensberättigande att vi har ett starkt förtroende hos publiken. Nu funderar vi över hur vi ska utveckla både våra program och SVT Play vidare. Framför allt funderar vi mycket över personalisering, som publiken i allt högre utsträckning förväntar sig av digitala tjänster idag, säger Lena Glaser och fortsätter:

– Det är centralt för oss att undvika att skapa filterbubblor. Personalisering kan bidra till filterbubblor, men genom att hitta sätt att både erbjuda publiken det de vill ha, men även det de inte visste att de ville ha kan man i stället bidra till att spräcka filterbubblor. Det är kärnan i det vi ska vara

Fredrik Arvius från Lynxeye tror att en god balans mellan objektivitet och relevans, även i svåra frågor, kommer vara avgörande för om SVT Play lyckas att bibehålla sin topplacering.

Källa: Lynxeye "Purposeful Brands"

 

Fakta "Purposeful Brands"

– 1500 respondenter mellan 18-65 år

– Datainsampling via Norstats webpaneler i ett nationellt representativt urval

– Studien visar att ett företag med starkt syfte kännetecknas av att vara ansvarstagande, visionär, trovärdig, framtidssäker och nytänkande

– Metoden går till så att respondenter får välja ett eller flera varumärken som de tycker bäst beskrivs av ett antal associationer som exempelvis Är tankeledare i sin industri, Vill åstadkomma något för framtiden, Har värderingar jag tror på etc.

– Datainsamling under sommaren 2016

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt