"Själen och hjärtat måste vara desamma"

2016-12-22 13:12  
Anna Malmhake gästar veckans avsnitt av Varumärkespodden. Foto: Press

PODD. I det senaste avsnittet av Varumärkespodden berättar The Absolut Company's vd Anna Malmhake om vikten av att hålla fast vid varumärkets kärna trots expansion.

I det nya avsnittet av Varumärkespodden träffar Lynxeyes Johan Ekelin vd:n för The Absolut Company, Anna Malmhake.

Anna Malmhake tillträdde posten i somras som den första svenska vd:n i bolaget sen franska Pernod Ricard tog över från Vin&Sprit år 2008.

Hon har en lång internationell karriär i Storbritannien, Irland, USA, med erfarenhet från varumärken som Procter & Gamble, Motorola och Coca-Cola. Innan hon blev vd för The Absolut Company, har hon bland annat haft vd-rollen för Irish Distillers med whiskymärken såsom Jameson och Paddys.

Det är viktigt att upprätthålla själen och hjärtat av varumärket, samtidigt som man behöver anpassa sig till lokala behov och kulturell symbolik, menar Anna Malmhake.

– Jag har sett många varumärken förstöra sig själva totalt genom att försöka göra sig till en ny version i varje land. Då står man ju inte för någonting till slut, säger hon.

I podden diskuterar Anna Malmhake och Johan Ekelin bland annat hur man hanterar snabbfotad agilitet kontra långsiktig integritet. Hon beskriver även Absoluts 100-åriga grundidé som härstammar rån grundaren Lars Olsson Smith.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt