Virus i Apotekets förkylningsreklam

2007-02-20 06:12 Madeleine Östlund  

I morgon drar Apoteket igång steg två i den förkylningskampanj som rullade i höstas. Tv, webb, print och virusmarknadsföring står på schemat i kampanjen som är gjord av reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Apoteket ger sig på virusmarknadsföring. En orkester, där instrumenten utgörs av förkylda barn som spelar kända barnvisor, ska spridas via sajter som Youtube.

- Det är första gången vi testar en sådan grej. Webben kommer bli allt viktigare för oss i vår kommunikation. Orkestern är ett kul sätt att visa vilka ljud vi gör när vi smittar andra, säger Eva Fernvall, marknadsdirektör på Apoteket.

I reklamfilmen får tittarna följa förkylningsvirusets väg från barn till barn på ett dagis. Det är samma film som rullade i höstas och ska nu gå i TV4, TV4 Plus, TV3 och TV6. Navet i kampanjen är dock webben där banners driver trafiken till Apotekets sajt och verktyget Förkylningsakuten, som ger föräldrar råd och tips om deras barn är förkylda.

- Målsättningen är att få fler att upptäcka Barnförkylningsakuten. Vi tror att det är ett bra verktyg som kan vara till hjälp om föräldrarna exempelvis känner sig osäkra på om de behöver åka till läkaren eller inte, säger Maria Hallenborg, projektledare på Forsman & Bodenfors.

Printannonserna går i tidningar som Vi Föräldrar och Mama. Kampanjen ska rulla i fem veckor.

- Den är i paritet med våra andra kampanjer. Jag kan inte ange vad den kostar, säger Eva Fernvall.

Apotekets mediebyrå är OMD.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt