Var fjärde företag förstår inte sociala medier

2008-05-14 11:21 Ola Eriksson  

Av sveriges 100 största företag är det bara 26 procent som använder sociala medier för att bygga eller vårda sitt varumärke. Var fjärde företag vet inte ens vad sociala medier är eller tror att det är tillfällig fluga.

En rapport från kommunikationsbyrån GCI visar att svenska företag är dåliga på att utnyttja sociala medier. Okunskapen om vad sociala medier kan användas till är stor och 26 procent vet inte vad sociala medier är eller vad de kan användas till.

- Konsumentföretag är bättre än industriföretag men vi är överraskade att det är så få som har utnyttjat sociala medier, säger Martin Lindvall, chef för CGI Digital Media Practice i Stockholm.

Enligt honom kan medias rapportering om sociala medier vara en av anledningarna till att företagen ännu inte tagit till sig de nya kommunikationskanalerna.

- Många tror fortfarande att sociala medier bara är för ungdomar. Diskussionerna i media handlar ofta om modebloggar eller enskilda plattformar som Facebook, Lunarstorm eller Second Life. De proffessionella möjligheterna syns sällan.

Han pekar på att de enskilda sajterna, som Facebook, Lunarstorm eller Youtube inte är det relevanta.

- En strategi för sociala medier handlar inte om vilken plattform som används utan om att ha en strategi för sociala medier i stort. För stora företag är det självklart att hela tiden ha koll på vad som skrivs om dem i traditionell media. Att bara en tredjedel av företagen har en strukturerad bevakning av vad som skrivs om dem i sociala medier överraskade oss riktigt negativt.

Undersökningen visar att det vanligaste sättet att använda sociala medier är genom annonsering, det svarar 8 procent av de tillfrågade. Egna företagsbloggar och att skapa profiler eller grupper på sociala nätverk är annat som görs. 74 procent svarar att de inte använt sociala medier över huvud taget. Företagens brist på engagemang för sociala medier kan enligt Martin Lindvall vara en fara på en global marknad där amerikanska företag ofta är mycket bättre. 46 procent av de tillfrågade ser dagens sociala medier som en försmak om vad vi kan vänta oss i framtiden.

- Det kan tolkas positivt på så sätt att företagen bygger upp en beredskap, men frågan är vad som menas med framtiden, är det ett halvår eller fem år?

Ola Eriksson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt