Utomhus - presenteras av AdCityMedia

Live-published photos and videos via Shootitlive

RO granskar Lovefilm-kampanj

Lovefilms tunnelbanekampanj anklagas för att vara könsdiskriminerande. Nu granskas den av Reklamombudsmannen.

RO granskar Lovefilm-kampanj

Vad tycker du? Är Lovefilms reklamkampanj könsdiskriminerande?

Se resultatet
  • Ja. 42%
  • Nej. 58%
Rösta

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Reklamkampanjen, som handlar om att filmuthyrningsbolaget Lovefilm börjar med uthyrning av tv-spel, pågår i Stockholms tunnelbana och nyligen började reklamfilmer på samma tema visas i TV4.

I kampanjen lovar en rad män, med hundvalpar i famnen, sina flickvänner att aldrig mera köpa tv-spel.

"Äntligen ett löfte som är lätt att hålla", är payoffen.

Reklamen, som är gjord av Grönland annonsbyrå, har mötts av hård kritik, bland annat på Lovefilms egen Facebook-sida, där den kallas för "sexistisk" och "sjukt cementerande".

I en intervju med spelsajten Eurogamer anklagar Svenska Dagbladets spelredaktör Tove Bengtsson kampanjen för att "cementera bilden av att bara killar spelar spel" och för att exkludera dem som inte är i en heterosexuell relation.

Det hade varit så lätt att åtgärda, det hade bara varit att göra en enda film med en spelande kvinna istället. Nu sänder det ut en otroligt tråkiga signal, det är liksom en gammal uppfattning om att det bara är killar som spelar och tjejerna som är sura, säger hon till sajten.

Reklamombudsmannen har hittills fått in tre anmälningar om att kampanjen är könsdiskriminerande.

– Det är inte en storm men det visar att folk har reagerat, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till dagensmedia.se.

Anmälningarna gäller bara annonserna i tunnelbanan, men att kampanjen nu också börjat gå i TV4 talar för fler anmälningar.

– Det brukar märkas. Tv är ett starkt medium med större räckvidd, säger Elisabeth Trotzig, som nu ska hämta in Lovefilms yttrande om kampanjen innan nämnden gör sin bedömning.

Lovefilms Nordenchef Ira Gladnikoff säger till Eurogamer, och skriver även som svar på kritiken på Facebook, att målet var att göra en humoristisk kampanj som når genom bruset.

– Vi har valt att fokusera på män och kvinnor i förhållanden där mannen spelar men inte kvinnan. Vi ser att det finns en friktion där och en hög igenkänningsfaktor, säger Ira Gladnikoff till Eurogamer.

– Nästa gång blir det någon annan grupp.

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Utomhus - presenteras av AdCityMedia

Artikellista - Utomhus

Reinfeldts ute-spurt

"Vi lovar inte allt till alla men vi håller vad vi lovar". Sista två veckorna innan valet kommer statsministern fronta ny stor nationell utomhuskampanj för M. 3

VALET 2014
Artikellista - Utomhus

Här är S omstridda brev-kampanj

Brev tilll Filippa Reinfeldt publiceras. Lanserar nu stor kampanj med privata brev till borgerliga stockholmspolitiker.

Artikellista - Utomhus

Mediemarknaden fortsätter uppåt

Räknar med fortsatt tillväxt. Växte med 1,9 procent under andra kvartalet.

Artikellista - Utomhus

Så försöker de lösa kampanjkrisen

Kan få motsatt effekt. Kampanjen mot spelmissbruk riskeras när Tyskland vann VM. Nu försöker den singaporianska organisationen rädda satsningen. 3

Artikellista - Utomhus

Deportivo vinner brons i Outdoor

CANNES LIONS. Deportivo och Unicef tog hem Sveriges enda lejon i Outdoor. Grand Prix gick till Australien.

Artikellista - Utomhus

Endast en nominering i Outdoor

CANNES LIONS. Deportivos utomhuskampanj "Escape ends here" för Unicef är nominerad i Outdoor. 2

Annons
Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 11, 2014

Skyhög förväntan på F&B i Cannes Lions. Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - Utomhus

Utomhus och radio vinnare – kvällspress och tv förlorare

Utomhus och radio vinnare – kvällspress och tv förlorare. Medieinvesteringarna förmedlade via mediebyråerna minskade med 6 procent i maj jämfört med motsvarande period ifjol. 3

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se