Utomhus - presenteras av AdCityMedia

Live-published photos and videos via Shootitlive

RO granskar Lovefilm-kampanj

Lovefilms tunnelbanekampanj anklagas för att vara könsdiskriminerande. Nu granskas den av Reklamombudsmannen.

RO granskar Lovefilm-kampanj

Vad tycker du? Är Lovefilms reklamkampanj könsdiskriminerande?

Se resultatet
  • Ja. 42%
  • Nej. 58%
Rösta

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Reklamkampanjen, som handlar om att filmuthyrningsbolaget Lovefilm börjar med uthyrning av tv-spel, pågår i Stockholms tunnelbana och nyligen började reklamfilmer på samma tema visas i TV4.

I kampanjen lovar en rad män, med hundvalpar i famnen, sina flickvänner att aldrig mera köpa tv-spel.

"Äntligen ett löfte som är lätt att hålla", är payoffen.

Reklamen, som är gjord av Grönland annonsbyrå, har mötts av hård kritik, bland annat på Lovefilms egen Facebook-sida, där den kallas för "sexistisk" och "sjukt cementerande".

I en intervju med spelsajten Eurogamer anklagar Svenska Dagbladets spelredaktör Tove Bengtsson kampanjen för att "cementera bilden av att bara killar spelar spel" och för att exkludera dem som inte är i en heterosexuell relation.

Det hade varit så lätt att åtgärda, det hade bara varit att göra en enda film med en spelande kvinna istället. Nu sänder det ut en otroligt tråkiga signal, det är liksom en gammal uppfattning om att det bara är killar som spelar och tjejerna som är sura, säger hon till sajten.

Reklamombudsmannen har hittills fått in tre anmälningar om att kampanjen är könsdiskriminerande.

– Det är inte en storm men det visar att folk har reagerat, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till dagensmedia.se.

Anmälningarna gäller bara annonserna i tunnelbanan, men att kampanjen nu också börjat gå i TV4 talar för fler anmälningar.

– Det brukar märkas. Tv är ett starkt medium med större räckvidd, säger Elisabeth Trotzig, som nu ska hämta in Lovefilms yttrande om kampanjen innan nämnden gör sin bedömning.

Lovefilms Nordenchef Ira Gladnikoff säger till Eurogamer, och skriver även som svar på kritiken på Facebook, att målet var att göra en humoristisk kampanj som når genom bruset.

– Vi har valt att fokusera på män och kvinnor i förhållanden där mannen spelar men inte kvinnan. Vi ser att det finns en friktion där och en hög igenkänningsfaktor, säger Ira Gladnikoff till Eurogamer.

– Nästa gång blir det någon annan grupp.

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Utomhus - presenteras av AdCityMedia

Artikellista - Utomhus

Så försöker de lösa kampanjkrisen

Kan få motsatt effekt. Kampanjen mot spelmissbruk riskeras när Tyskland vann VM. Nu försöker den singaporianska organisationen rädda satsningen. 3

Artikellista - Utomhus

Deportivo vinner brons i Outdoor

CANNES LIONS. Deportivo och Unicef tog hem Sveriges enda lejon i Outdoor. Grand Prix gick till Australien.

Artikellista - Utomhus

Endast en nominering i Outdoor

CANNES LIONS. Deportivos utomhuskampanj "Escape ends here" för Unicef är nominerad i Outdoor. 2

Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 11, 2014

Skyhög förväntan på F&B i Cannes Lions. Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - Utomhus

Utomhus och radio vinnare – kvällspress och tv förlorare

Utomhus och radio vinnare – kvällspress och tv förlorare. Medieinvesteringarna förmedlade via mediebyråerna minskade med 6 procent i maj jämfört med motsvarande period ifjol. 3

Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2014

TEMA: DAGSPRESS. Kolla innehållet i nya numret.

Annons
Artikellista - Utomhus

Fler digitala stortavlor på centralen

"Kan snabbt anpassa budskap". Jernhusen Media och Visual Art lanserar fler och större digitala stortavlor på Stockholms centralstation.

Artikellista - Utomhus

Forskare vill förbjuda alkoholreklam

Sveriges Annonsörers vd: "Reklamen i sig är inte farlig". Investeringarna i alkoholreklam nådde över en miljard kronor förra året. Nu varnar svenska forskare för att alkohol orsakar cancer och vill förbjuda all alkoholreklam. 2

Artikellista - Utomhus

Cashewselfie tog hem Ute 2014 by JcDecaux

"Har bara har fyra sekunder på sig att nå fram". Det blev Doe Blomberg Gottberg som tog hem Ute 2014 by JcDecaux.

Artikellista - Utomhus

Gerillakampanj mot SD i tunnelbanan

Kommer att tas bort av SL omgående. Någon har satt upp skyltar med antirasistiska budskap i Stockholms tunnelbana. Tilltaget hyllas bland annat av hovsångerskan Malena Ernman. 48

Annons
Se filmen från dj-battle

Se filmen från dj-battle

SVT och Alliansen segrade – se filmen från Dagens Medias party i Almedalen här. 1

Annons
Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Socialdemokraternas Veronica Palm kritiserar Calvin Kleins höstkampanj. 13

Så hånas Brasilien i sociala medier

Så hånas Brasilien i sociala medier

Brasiliens storförlust mot Tyskland i går har lett till otaliga skämt på nätet. 3

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Efter tidningen Riksdag & Departements nedläggning – nu vill Bonnier ta över. 2

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Expressens artikel om Erik Hamrén och Svenskarnas parti fick Svenska Fotbollsförbundets presschef att se rött. 25

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Bilderna från röda mattan

Bilderna från röda mattan

Hela Almedalen minglade loss på Dagens Medias dj-battle. Se vilka som var på festen. 1

Almedalsbloggen

Almedalsbloggen Nu checkar jag ut

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Under Moderaternas dag i Almedalen har Alliansens "flagga" blivit en rejäl snackis i de sociala medierna. 5

"Som en kniv i magen"

"Som en kniv i magen"

Darius Magazine anklagas för att romantisera kvinnovåld – och för att vara en porrtidning. 3

Almedalen i bilder

Almedalen i bilder

Här är Dagens Medias fotograf Janne Næss bilder från tisdagen i Almedalen.

Klickmonstret var fejknyhet

Klickmonstret var fejknyhet

Nyheter24 blev veckans raket i Kia-index tack vare en falsk nyhet. 3

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Falsksång, autotune och ett par kängor mot vd:n Casten Almqvist. Se TV4-medarbetarnas sista produktion här. 3

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

Dagens Media synar SBS Discovery TV:s första bokslut – och frågar vd:n Jonas Sjögrens om varför vinsten har halverats. 4

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Filippa Reinfeldts hånade Stockholmstips i Expressen har blivit en delningsraket. 2

TV4:s drönare gör comeback

TV4:s drönare gör comeback

"Hexakoptern" gör comeback – trots Säpos ingripande förra året. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Aller polisanmäler fusket

Aller polisanmäler fusket

Aller Media polisanmäler händelserna kring de uppblåsta upplagorna på Elle, Elle interiör, Café och Residence.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se