Utomhus - presenteras av AdCityMedia

Live-published photos and videos via Shootitlive

RO granskar Lovefilm-kampanj

Lovefilms tunnelbanekampanj anklagas för att vara könsdiskriminerande. Nu granskas den av Reklamombudsmannen.

RO granskar Lovefilm-kampanj

Vad tycker du? Är Lovefilms reklamkampanj könsdiskriminerande?

Se resultatet
  • Ja. 42%
  • Nej. 58%
Rösta

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Reklamkampanjen, som handlar om att filmuthyrningsbolaget Lovefilm börjar med uthyrning av tv-spel, pågår i Stockholms tunnelbana och nyligen började reklamfilmer på samma tema visas i TV4.

I kampanjen lovar en rad män, med hundvalpar i famnen, sina flickvänner att aldrig mera köpa tv-spel.

"Äntligen ett löfte som är lätt att hålla", är payoffen.

Reklamen, som är gjord av Grönland annonsbyrå, har mötts av hård kritik, bland annat på Lovefilms egen Facebook-sida, där den kallas för "sexistisk" och "sjukt cementerande".

I en intervju med spelsajten Eurogamer anklagar Svenska Dagbladets spelredaktör Tove Bengtsson kampanjen för att "cementera bilden av att bara killar spelar spel" och för att exkludera dem som inte är i en heterosexuell relation.

Det hade varit så lätt att åtgärda, det hade bara varit att göra en enda film med en spelande kvinna istället. Nu sänder det ut en otroligt tråkiga signal, det är liksom en gammal uppfattning om att det bara är killar som spelar och tjejerna som är sura, säger hon till sajten.

Reklamombudsmannen har hittills fått in tre anmälningar om att kampanjen är könsdiskriminerande.

– Det är inte en storm men det visar att folk har reagerat, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till dagensmedia.se.

Anmälningarna gäller bara annonserna i tunnelbanan, men att kampanjen nu också börjat gå i TV4 talar för fler anmälningar.

– Det brukar märkas. Tv är ett starkt medium med större räckvidd, säger Elisabeth Trotzig, som nu ska hämta in Lovefilms yttrande om kampanjen innan nämnden gör sin bedömning.

Lovefilms Nordenchef Ira Gladnikoff säger till Eurogamer, och skriver även som svar på kritiken på Facebook, att målet var att göra en humoristisk kampanj som når genom bruset.

– Vi har valt att fokusera på män och kvinnor i förhållanden där mannen spelar men inte kvinnan. Vi ser att det finns en friktion där och en hög igenkänningsfaktor, säger Ira Gladnikoff till Eurogamer.

– Nästa gång blir det någon annan grupp.

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Utomhus - presenteras av AdCityMedia

Artikellista - Utomhus

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Volvos verkliga ödesval. Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

FÖR VÅRA PRENUMERANTER
Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 17, 2014

Kokainhärvan som skakar branschen. Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - Utomhus

Medieinvesteringarna i tv rasar

"Tv minskar kraftigt". Medieinvesteringarna, via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte att växa under september – mycket tack vare valet. 9

Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 16, 2014

Tv-bolagen kräver hårdare lagar mot pirater. Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - Utomhus

Unilever testar ny ljusteknik utomhus

"Fantastisk". Mindshare, Spinn och Havelle bakom animerad belysning i Floras höstkamapanj.

Artikellista - Utomhus

Trafikverket i jätteupphandling

"Vill få in pengar till underhåll" Snart är det fritt fram för reklam på tågstationer i hela Sverige. Trafikverket söker nu en partner som ska sälja reklamytor på 70 stationer.

Annons
MEDIERNAS ROLL I SD:S REKORDVAL
Artikellista - Utomhus

Journalistens attack på branschkollegan: "Hade mitt arsle varit lika fult som ditt ansikte"

Känner ingen stolthet. Joakim Lamotte, flitigt anlitad av SVT, går till personangrepp mot frilansjournalisten Christoffer Röstlund Jonsson efter SD-debatten. 16

Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 15, 2014

McDonalds: "Kanalhusen agerar bank". Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - Utomhus

Prognosen för mediemarknaden skruvas upp

"Många upplever att det går riktigt bra just nu". IRM höjer förväntningarna på reklammarknaden 2014.

Artikellista - Utomhus

LUF:s blixtkampanj mot Fi: "Feminism utan vandalism"

Anklagar partiet för vandalism. UPPDATERAD. Folkpartiets ungdomsförbund kritiserar Fi:s glasögonkupp. 1

Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Annons
Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se