Utomhus - presenteras av AdCityMedia

RO granskar Lovefilm-kampanj

Lovefilms tunnelbanekampanj anklagas för att vara könsdiskriminerande. Nu granskas den av Reklamombudsmannen.

RO granskar Lovefilm-kampanj

Vad tycker du? Är Lovefilms reklamkampanj könsdiskriminerande?

Se resultatet
  • Ja. 42%
  • Nej. 58%
Rösta
Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Reklamkampanjen, som handlar om att filmuthyrningsbolaget Lovefilm börjar med uthyrning av tv-spel, pågår i Stockholms tunnelbana och nyligen började reklamfilmer på samma tema visas i TV4.

I kampanjen lovar en rad män, med hundvalpar i famnen, sina flickvänner att aldrig mera köpa tv-spel.

"Äntligen ett löfte som är lätt att hålla", är payoffen.

Reklamen, som är gjord av Grönland annonsbyrå, har mötts av hård kritik, bland annat på Lovefilms egen Facebook-sida, där den kallas för "sexistisk" och "sjukt cementerande".

I en intervju med spelsajten Eurogamer anklagar Svenska Dagbladets spelredaktör Tove Bengtsson kampanjen för att "cementera bilden av att bara killar spelar spel" och för att exkludera dem som inte är i en heterosexuell relation.

Det hade varit så lätt att åtgärda, det hade bara varit att göra en enda film med en spelande kvinna istället. Nu sänder det ut en otroligt tråkiga signal, det är liksom en gammal uppfattning om att det bara är killar som spelar och tjejerna som är sura, säger hon till sajten.

Reklamombudsmannen har hittills fått in tre anmälningar om att kampanjen är könsdiskriminerande.

– Det är inte en storm men det visar att folk har reagerat, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till dagensmedia.se.

Anmälningarna gäller bara annonserna i tunnelbanan, men att kampanjen nu också börjat gå i TV4 talar för fler anmälningar.

– Det brukar märkas. Tv är ett starkt medium med större räckvidd, säger Elisabeth Trotzig, som nu ska hämta in Lovefilms yttrande om kampanjen innan nämnden gör sin bedömning.

Lovefilms Nordenchef Ira Gladnikoff säger till Eurogamer, och skriver även som svar på kritiken på Facebook, att målet var att göra en humoristisk kampanj som når genom bruset.

– Vi har valt att fokusera på män och kvinnor i förhållanden där mannen spelar men inte kvinnan. Vi ser att det finns en friktion där och en hög igenkänningsfaktor, säger Ira Gladnikoff till Eurogamer.

– Nästa gång blir det någon annan grupp.

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Utomhus - presenteras av AdCityMedia
Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 1, 2015

"Vi krigar inte mot Bonnier längre". Kolla innehållet i 2015 års första utgåva av Dagens Media.

Artikellista - Utomhus

JCDecaux "innovationspelare" marknadsför Elle

"Bara fantasin begränsar". Magasinet Elle använder sig av JCDecaux "innovate"-pelare.

Artikellista - Utomhus

Priest PR köper Abby Norm

"Kunderna struntar i om det är reklam eller pr". Reklambyrån Abby Norm och pr-byrån Priest PR går samman. 5

Artikellista - Utomhus

Elle först ut i JC Decauxs nya serie

"Snabba budskap och bilder som andas varumärket". JC Decaux lanserar sin nya serie "Highstreet" tillsammans med modemagasinet Elle.

14 SAKER SOM PRÄGLADE 2014

Året då utomhus blev viralt

"Våra kunder kräver att vi adderar spridbara element". Plötsligt var utomhus den mest kreativa reklamkanalen.

Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 22, 2014

Facit över tv:s ras 2014. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

Annons
Artikellista - Utomhus

Twentieth Century Fox kampanjar på centralen

"En take-over på Centralen perfekta lösningen." Stockholms Centralstation kläs i banners inför premiären av "Exodus" och "Pingvinerna från Madagaskar".

Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 21, 2014

S tror på crowdfunding i extravalet. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

Medieinvesteringarna starkt uppåt i november

"En gynnsam konjunktur". Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråer, växte med 4,5 procent under november. Men tv fortsätter att tappa.

Artikellista - Utomhus

Efter valbeskedet – nu panikbokar partierna kampanjer

”Det drog igång redan igår kväll”. Det politiska kaoset kan bli en jackpott för medierna – hos Clear Channel började bokningarna komma redan timmar efter statsministerns besked. 4

Annons
Annons
Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Läs om Schibsteds nya jättesatsning, kritiken mot MTG TV:s ledning, och mycket mer.

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd Anders Svensson om Hans Mosessons sorti och reklamsåpans framtid i en digital värld. 2

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Det är varje journalists värsta mardröm – att missa ett scoop som händer rakt framför näsan på en. 11

Här är Volvos vintersaga

Här är Volvos vintersaga

Flera kända svenskar medverkar i nya #madebysweden-filmen. 5

"Bara det bästa kvar"

"Bara det bästa kvar"

Från Västindiska stränder till januariblask i Stockholm – Johanna Öberg är Metro-rekryten som ska få fart på den sargade Stampen-koncernens digitala utveckling. 1

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

De kan bli till Årets byrå

De kan bli till Årets byrå

Chiffer, Carat och Daytona. Det är några av byråerna som kan bli Årets byrå 2014. 3

Så många får gå på MTG TV

Så många får gå på MTG TV

Dagens Media har siffran – så många varslas.

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

Bråket mellan Alice Teodorescu och GP:s ledarskribenter går långt tillbaka i tiden. 20

Wolodarskis syrliga svar

Wolodarskis syrliga svar

Efter Jan Helins upprörda blogginlägg om DN:s censurartikel svarar chefredaktören Peter Wolodarski. 10

...på Jan Helins dunderkänga

...på Jan Helins dunderkänga

Illasinnat, undermåligt och ett "förmörkat publicistiskt omdöme". Därför är Jan Helin rasande på Dagens Nyheter. 16

Så mycket tittande försvann

Så mycket tittande försvann

Trots stora evenemang som vinter-OS och fotbolls-VM backade det totala tv-tittandet med sex minuter per dag förra året.

Pengabråk splittrar pr-duon

Pengabråk splittrar pr-duon

Richard Lindh har lämnat vd-stolen på Taste PR – och krävs nu på pengar av grundaren Marianne Djudic.

Skärmdump från Viralgranskarens artikel.

Viralgranskaren drar tillbaka artikel om firande muslimer

Viralgranskaren falskstämplade en Facebook-status om muslimer som firade terrordådet i Paris med tårta. Nu backar sajten. 27

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt till den folkkäre skådespelaren Magnus Härenstam efter att ha publicerat felaktiga uppgifter om dennes canceroperation. 2

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se