Utomhus - presenteras av AdCityMedia

RO granskar Lovefilm-kampanj

Lovefilms tunnelbanekampanj anklagas för att vara könsdiskriminerande. Nu granskas den av Reklamombudsmannen.

RO granskar Lovefilm-kampanj

Vad tycker du? Är Lovefilms reklamkampanj könsdiskriminerande?

Se resultatet
  • Ja. 42%
  • Nej. 58%
Rösta
Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Reklamkampanjen, som handlar om att filmuthyrningsbolaget Lovefilm börjar med uthyrning av tv-spel, pågår i Stockholms tunnelbana och nyligen började reklamfilmer på samma tema visas i TV4.

I kampanjen lovar en rad män, med hundvalpar i famnen, sina flickvänner att aldrig mera köpa tv-spel.

"Äntligen ett löfte som är lätt att hålla", är payoffen.

Reklamen, som är gjord av Grönland annonsbyrå, har mötts av hård kritik, bland annat på Lovefilms egen Facebook-sida, där den kallas för "sexistisk" och "sjukt cementerande".

I en intervju med spelsajten Eurogamer anklagar Svenska Dagbladets spelredaktör Tove Bengtsson kampanjen för att "cementera bilden av att bara killar spelar spel" och för att exkludera dem som inte är i en heterosexuell relation.

Det hade varit så lätt att åtgärda, det hade bara varit att göra en enda film med en spelande kvinna istället. Nu sänder det ut en otroligt tråkiga signal, det är liksom en gammal uppfattning om att det bara är killar som spelar och tjejerna som är sura, säger hon till sajten.

Reklamombudsmannen har hittills fått in tre anmälningar om att kampanjen är könsdiskriminerande.

– Det är inte en storm men det visar att folk har reagerat, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till dagensmedia.se.

Anmälningarna gäller bara annonserna i tunnelbanan, men att kampanjen nu också börjat gå i TV4 talar för fler anmälningar.

– Det brukar märkas. Tv är ett starkt medium med större räckvidd, säger Elisabeth Trotzig, som nu ska hämta in Lovefilms yttrande om kampanjen innan nämnden gör sin bedömning.

Lovefilms Nordenchef Ira Gladnikoff säger till Eurogamer, och skriver även som svar på kritiken på Facebook, att målet var att göra en humoristisk kampanj som når genom bruset.

– Vi har valt att fokusera på män och kvinnor i förhållanden där mannen spelar men inte kvinnan. Vi ser att det finns en friktion där och en hög igenkänningsfaktor, säger Ira Gladnikoff till Eurogamer.

– Nästa gång blir det någon annan grupp.

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Utomhus - presenteras av AdCityMedia
Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 22, 2014

Facit över tv:s ras 2014. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

Artikellista - Utomhus

Twentieth Century Fox kampanjar på centralen

"En take-over på Centralen perfekta lösningen." Stockholms Centralstation kläs i banners inför premiären av "Exodus" och "Pingvinerna från Madagaskar".

Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 21, 2014

S tror på crowdfunding i extravalet. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

Medieinvesteringarna starkt uppåt i november

"En gynnsam konjunktur". Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråer, växte med 4,5 procent under november. Men tv fortsätter att tappa.

Artikellista - Utomhus

Efter valbeskedet – nu panikbokar partierna kampanjer

”Det drog igång redan igår kväll”. Det politiska kaoset kan bli en jackpott för medierna – hos Clear Channel började bokningarna komma redan timmar efter statsministerns besked. 4

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Utomhus

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 20, 2014

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media, som även rymmer bilagan Branschanalys om resebolagens utmaningar.

Annons
Artikellista - Utomhus

JCDecaux till (V): "Vi finns visst i Sao Paolo"

Vill inte ha någon vilda västern. Tanken på ett reklamfritt Lund upprör utomhusjätten JCDecaux. 10

Artikellista - Utomhus

Tavlor fyller Linköpingsmörker med färg

Marknadsför östgötsk ljusfestival. Svartvita stortavlor blir färglada efter mörkrets inbrott.

Artikellista - Utomhus

Vänsterpartiet vill göra Lund till Sveriges São Paulo

"Har en förfulande effekt". Efter att en motion från Vänsterpartiet i Lund fått grönt ljus kan reklamen i stadens offentliga miljö begränsas. 11

Artikellista - Utomhus

SL planerar att säga upp reklamavtalen

Har jobbat med Clear Channel sedan 1997. SL planerar att säga upp alla reklamavtal för kollektivtrafiken, kan Dagens Media avslöja.

Annons
Årets sista nummer av Dagens Media

Årets sista nummer av Dagens Media

14 saker som utmärkte 2014. Och MEC:s vd skriver brev till tomten.

Annons
7 filmer som visar att döds- metall och reklam hör ihop

7 filmer som visar att döds-
metall och reklam hör ihop

Death metal handlar inte bara om ond bråd död. Här är sju reklamfilmer som visar varför hårdrock kan göra kommunikation lite roligare. 1

Startar bolaget Play Sverige

Startar bolaget Play Sverige

Mediekompaniets chefer Anders Sjösten och Martin Irborg har registrerat ett tv-bolag.

Viggos blogg

Viggos blogg I dag är jag lat!

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

2,18 miljoner kronor. Så mycket pengar betalade Schibsted för domänen tv.se, som auktionerades ut på Tradera. 1

Mediacoms vd kliver av

Mediacoms vd kliver av

Linus Hjoberg ska flytta till andra sidan jordklotet. 4

Bah Kuhnke lovar medie- utredning före extravalet

Bah Kuhnke lovar medie-
utredning före extravalet

Kultur- och demokratiministern ger besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Stampen-sajten Familjeliv har återigen hackats. 3

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Efter EU-domen – över 5 000 svenska fall där svenskar vill få bort sökresultat har kommit in till sökjätten.

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se