Tv

Anna Anka sprängde miljonvallen

Svenska Hollywoodfruar drog över 1 miljon tittare.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Den enorma uppståndelsen kring TV3:s format "Svenska Hollywoodfruar" ledde till rekordhöga tittarsiffror på måndagskvällen.

Enligt preliminära siffror drog programmet strax över 1 miljon tittare och en 13,4-rating i TV3:s huvudmålgrupp 15-49 år.

– Helt osannolikt. Det går inte annat än att vara fantastiskt nöjd, säger MTG TV:s programdirektör Anders Knave till Dagensmedia.se.

Han säger att på 1990-talet kunde "Blåsningen" dra tittarsiffror runt 1 miljon.

– Men i modern tid, om man säger så, har vi inte gjort det, undantaget sportsändningar.

Blir det en fortsättning?

– Diskussioner är igång om en fortsättning för nästa år. Men hur och vilka som ska vara med återstår att de.

Enligt TV3:s pressavdelning har 250 000 sett programmet på TV3 Play, vilket också är rekord. De vill också gärna lyfta fram att TV3 i måndags var större än än hela TV4-Gruppen i målgruppen 15-49.

Men den analysen delas inte av Kanal 5:s presschef Dan Panas. I målgruppen 15-44, och som mäts av MMS, hade Kanal 5 hade en andel på 19,9 i målgruppen 15-44, TV3 var näst störst med 18,9 och TV4 drog 13,4 av alla tv-tittare på måndagsdygnet.

"Färjan 3", som sändes klockan 20.00 på måndagen, drog 426 000, vilket gav en rating på 6,4 i målgruppen 15-44.

CSI, som gick upp mot TV4:s ”Kändisdjungeln (580 000 tittare i måndags) och ”Svenska Hollywoodfruar” (1,0 miljoner), sågs av 400 000.

En timme senare slog ”Roast på Berns” rekord för en lokalproduktion i den sloten med en totalsiffra på 532 000. Programmet samlade 8,4 av 15-44-åringarna.

– Anna Anka är ett fenomen men vi är också väldigt glada över att vi var störst på dygnet på måndagen i vår målgrupp och allra gladast över Roasts rekord, säger Kanal 5:s presschefen Dan Panas.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

20 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
20
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Mad Men och jag

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se