Tv
Fredde Granberg och Peter Settman återförenas i ”Äntligen helg!”, som har premiär i Kanal 5 i februari.

Fredde Granberg och Peter Settman återförenas i ”Äntligen helg!”, som har premiär i Kanal 5 i februari.

Kanal 5-chefen: "Vi stärker upp på alla ställen"

I en stor intervju berättar SBS Discoverys kanaldirektör Calle Jansson om vårens alla nyheter.

Calle Jansson, kanaldirektör för SBS Discovery.

Calle Jansson, kanaldirektör för SBS Discovery.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

SBS Discovery Media, som föddes efter Discoverys köp av SBS Nordic för 12 miljarder kronor, gör 2014 sitt första helår som koncern.

Och siktet är inställt på att sluka andelar på den svenska marknaden.

– Vi är tydliga med att vi ska ha position nummer två, det är vårt mål, säger kanaldirektören Calle Jansson till Dagens Media, och fortsätter:

– Då handlar det om att addera tittare som normalt har sin hemvist hos TV4, och samtidigt hålla avstånden till TV3 och TV6.

Efter sammanslagningen mellan SBS och Discovery, samt övertagandet av Kanal 11 från TV4-Gruppen, består koncernens portfölj av tolv kanaler, däribland Kanal 5, Kanal 9, Discovery och TLC.

Dagens Media kan idag berätta att ytterligare en kanal adderas till utbudet – Eurosport, som Discovery köpte 20 procent av i samband med SBS-affären (läs mer i nya numret av Dagens Media som utkommer idag).

Målet för 2014 är att samtliga kanaler ska växa, men det mesta krutet läggs på Kanal 5.

– Vi är inne i en strategi där vi väldigt tydligt vill bevaka moderskeppets position. Där är det viktigt att vi erbjuder nationella angelägenheter för att nå fler människor, säger Calle Jansson.

I vårens utbud har de smala, spetsiga programmen plockats bort till förmån för fler större program med ett något bredare anslag.

Den största fjädern i hatten utgörs av ”Äntligen helg!”, ett Baluba-producerat sketchprogram där Peter Settman och Fredde Granberg återförenas. Den forna ”Ronny & Ragge”-duon ska ta tittarna med på en odyssé genom de svenska helgerna, genom att hälsa på hos olika helgfirare runt om i landet.

– Det här är resultatet av det fantastiska samarbete som vi har haft med Baluba ända sedan första säsongen av ”Partaj” 2011, säger Calle Jansson.

– Det var ett stort projekt att spela in på onsdag och sända på söndag, i ett ”Saturday night live”-upplägg som inte tidigare gjorts i Sverige.

”Partaj” hade en svag förstasäsong i Sverige, men genom ett nära samarbete med produktionsbolaget, där Peter Settman är kreativ chef, har programmet vunnit en självklar plats i Kanal 5:s tablå. I år föddes även spinoffen ”Café bärs”.

I vår gör ”Partaj” sin sjätte säsong, och ”Café bärs” sin tredje. Men dessförinnan, i februari, dammar Kanal 5 av ”Äntligen helg!”.

– Att vi ville göra ett nytt humorprogram sammanföll med att Peter och Fredde hade kommit till en punkt som individer där de ville göra något ihop igen, och skådespela, säger Calle Jansson.

Kanal 5 bygger även ut sitt humorutbud med programmen ”En clown till kaffet” och ”Söder om Folkungagatan”.

Och även här har SBS Discovery lyckats knyta till sig tunga komikerprofiler.

I ”En clown till kaffet”, som bäst kan beskrivas som ett ”Så ska det låta” för komiker, syns bland andra Robert Gustafsson, Felix Herngren, Sven Melander och TV4-profilen Peter Magnusson.

I serien ”Söder om Folkungagatan”, där vi får följa ett gäng kompisar som driver ett kombinerat café och gym, medverkar Björn Gustafsson, ”Melodifestivalen”-aktuella Nour El-Refai och Lisa Henni. Dessutom görs berättarrösten av Staffan Westerberg, mannen som påstås ha förstört en hel generation med 70-talsprogrammet ”Vilse i pannkakan”.

Höstens stora framgång för Kanal 5, ”Dessertmästarna”, får vila under våren. Programmet ersätts av ett ny, svensk variant av ”Top Chef”-formatet, med snabbmatstema.

Calle Jansson återkommer till att programmet ska vara en nationell angelägenhet.

– Vi vågade göra ”Dessertmästarna” som ett veckoprogram, i stället för strippat flera gånger i veckan som kanaler som ligger lägre andelsmässigt ofta gör. ”Snabbmatsmästarna”, som är arbetsnamnet, blir ytterligare en stor satsning.

Kanal 5 har haft tappat något under 2013, framförallt efter en motig höst, och ligger idag på en tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-44 år på runt 10,5 procent.

Calle Jansson och hans kollegor har gjort en noggrann analys av vad som har gått snett.

– Vi hade önskat mer av ”De dejtbara”, ”Bergs bärbara talkshow” och Filip & Fredriks ”Nugammalt”. Under hösten av vi involverat alla inblandade för att utreda varför programmen inte har flugit. Vad vi har kommit fram till är att tv idag behöver ett tredje lager.

– Carina Berg är en duktig programledare, det är ett lager, hon träffar kända människor, det är det andra. Men sen räcker inte tredje lagret till – att hon gör en talkshow. Däremot funkade uppenbarligen ”hemma hos”-besök i en annan kanal.

Calle Jansson fortsätter:

– Det tredje lagret är oerhört viktigt. Det har vi fått till nu, framförallt måndag till torsdag. Vi stärker upp på alla ställen där vi inte har varit tillräckligt angelägna.

Carina Berg kommer i vår att göra programmet "Berg & Meltzer" ihop med Christine Meltzer, där de åker på en roadtrip i USA. Och i Filip Hammars och Fredrik Wikingssons nya program ska duon testa på att leva andra människors liv, och utföra deras arbeten, runt om i världen.

Kanal 5:s säsong kommer också att förlängas rejält under 2014. Misstaget som begicks i år, där Kanal 5 kom igång för sent efter sommarmånaderna, ska inte upprepas.

– Vi kommer att starta våra premiärer tidigare, och sluta senare, och det gäller både våren och hösten, säger Calle Jansson.

En annan utmaning för Kanal 5 är att attrahera fler tittare på tiderna utanför primetime.

– Vi har ökat i primetime, även om vissa månader har varit lite svagare. Men offprime har vi en del jobb att göra. Om man kollar på TV6:s resa så kan man konstatera att det går att nå stora andelar på att vara duktiga offprime, även om man behöver vara stark i primetime när man ska leverera till sina annonsörer.

Hur hanterar ni vinter-OS i MTG:s kanaler i februari?

– Vi får inte glömma att det här är första gången som OS sänds kommersiellt. Vi vet inte vad som händer, säger Calle Jansson, och fortsätter:

– Men OS ligger bra för oss ur ett primetimeperspektiv. Tävlingarna är många dagar slut redan 20:00, bortsett från några hockeymatcher. Därför kommer primetime bli ett slagfält som vi aldrig tidigare sett. Många tittare kanske stannar kvar i TV3 och TV10 för att fortsätta följa deras OS-bevakning, lite beroende på hur det har gått för Sverige. Men vi kommer att köra full fart i primetime under OS.

Under förkvällen kommer SBS Discovery dock periodvis att vara mer återhållsamma med programpengarna.

– Det är klart att vissa dagar, vissa tider, kommer vi inte att stånga oss blodiga. Då ska vi i stället vara ett tydligt komplement till OS. Men från 20:00 blir det full kraft över hela OS.

Efter fusionen mellan SBS och Discovery har Calle Jansson och hans kollegor arbetat med att mejsla ut de olika kanalernas profiler, i syfte att undvika att de kannibaliserar på varandra.

Idag gäller följande: Kanal 5 ska, som tidigare, nå alla 15-44-åringar, Kanal 9 ska fånga män 25-59 år, Discovery är till för män 20-49 år, Kanal 11 ska fånga kvinnor 15-39 år och TLC ska attrahera kvinnor 20-49 år.

Samtliga kanaler ska växa under 2014, och såväl Kanal 9 som Kanal 11 vrids långsamt mot yngre tittarskaror.

– Nian blir hemvist för SHL-slutspelet, som har förändrats och vässats i sitt uplägg. Vi har lyckats skruva Nian mot yngre män, men vi behöver växa generellt med ett angeläget utbud. Vi har många inköpta serier och filmer på gång.

– Sen har vi fått bett på ”Motor” nu, som vi kan jobba med på ett bra sätt. Samtidigt har ”Discovery” många bra motorprogram, som vi kan cross promota.

Beträffande Kanal 11 upplever Calle Jansson att SBS Discovery möter ett ”öppet spelfält” beträffande yngre kvinnor.

– Där handlar det mycket om att ha en tradition och ett starkt flöde av nya serier. Vi ska addera en del lokalproducerat, framförallt till hösten, för att få en unik lokal prägel på kanalen.

Discovery tuffar på bra, enligt Calle Jansson.

– Den har hittat sin publik, som till stor del är manlig men som inte bryr sig om idrott. Om man tittar på de stora sporthändelserna så står Discovery emot på ett sätt som den inte har gjort historiskt. Här måste vi bevaka vår position och sakta växa.

Beträffande TLC måste SBS Discovery arbeta för att få upp kanalens medvetna penetration – alltså andelen av hushållen i Sverige som ens känner till att de har kanalen.

– Där finns en potential, helt klart. Kanalen kompletterar Elvan fint och vi känner att vi kan ta kvinnliga tittare från våra konkurrenter.

För att lyfta de mindre kanalerna kommer SBS Discovery att arbeta mer med cross promotion mellan de olika kanalerna.

Men Kanal 5:s starka position kommer under inga omständigheter att äventyras.

– Vi tänker inte låta Femman vara den stora saluföraren av andra kanaler. Vi måste alltid påpeka vad Femman har att göra, och är försiktiga med att dränera den.

Det känns som om ni har lärt er något av TV3, som idag inte är mycket större än lillebror TV6?

– Lite så är det faktiskt, man har iakttagit hur oerhört försiktig man måste vara.

LÄS MER OM HUR SBS DISCOVERY SKA ARBETA MED SIN REKLAMFÖRSÄLJNING, OCH OM TV-BOLAGENS ÅRSAVTALSFÖRHANDLINGAR, I NYA NUMRET AV DAGENS MEDIA. UTE IDAG!

Fakta Här är våren i Kanal 5

NYA SVENSKA PROGRAM:

• En clown till kaffet

Humorprogram, premiär torsdag 23 januari 21.00

• Söder om Folkungagatan

Humorprogram, premiär i februari

• Äntligen helg!

Humorprogram, premiär i februari

• ”Snabbmatsmästarna”, som bygger på Top Chef-formatet

Premiär senare i vår

• Berg & Meltzer

Realityserie, premiär senare i vår

• Nytt program med Filip och Fredrik

Premiär senare i vår

SVENSKA PROGRAM SOM FORTSÄTTER:

• Nybyggarna 2

Säsong 2 startar torsdag 9 januari 20.00

• Tunnelbanan

Säsong 3 startar onsdag 8 januari 20.00

• En stark äventyrsresa

Säsong 4 startar 27 januari 20.00

• Partaj och Café Bärs

Säsong 6 respektive säsong 3 startar senare i vår

• Arga snickaren

Säsong 11 startar senare i vår

• Ullared

Säsong 5 startar senare i vår

• SHL-slutspelet

NYA INKÖPTA PROGRAM:

• Mom

Smygvisning 3 december, start i februari

• Surviving Jack

Kommer framöver

• Super Fun Night

Kommer framöver

• Almost Human

Kommer framöver

NYA SÄSONGER INKÖP:

• Scandal

Onsdag 8 januari 21.55

• Law & Order: Special Victims Unit

Säsong 15 startar måndag 6 januari 21.55

• Person of Interest

Säsong 2 startar torsdag 9 januari 21.00 och 21.55

• Hart of Dixie

Tisdag 7 januari 20.00

• Criminal Minds

Säsong 9 startar 20 januari 21.00

• Grey’s Anatomy

Säsong 10 rullar vidare senare i vår

• CSI: Crime Scene Investigation

Säsong 14 rullar vidare senare i vår

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Kolla innehållet här.

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

IDG Sverige byter vd

IDG Sverige byter vd

Christer Björkin slutar, kan Dagens Media berätta. 6

Ibland blir det bara helt fel...

Ibland blir det bara helt fel...

Den ökända fejkbilden på text-tv har dykt upp igen. Den här gången i TV4 – som nu ber om ursäkt.

Expressen-sajt hackad

Expressen-sajt hackad

Expressens matsajt Mitt kök har hackats av någon som utger sig för att representera terrorgruppen Islamiska staten.

"Tre saker jag inte förstår..."

"Tre saker jag inte förstår..."

Isobars byråchef går igång på att åldras. 4

Juryn hoppar av "Idol"

Juryn hoppar av "Idol"

Anders Bagge, Laila Bagge Wahlgren och Alexander Bard gör sin sista säsong som jury i TV4:s långkörare "Idol". 6

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

Jenny Strömstedts ostbågsinferno i TV4 har nu plockats upp av Time.

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se