Tv
Fredde Granberg och Peter Settman återförenas i ”Äntligen helg!”, som har premiär i Kanal 5 i februari.

Fredde Granberg och Peter Settman återförenas i ”Äntligen helg!”, som har premiär i Kanal 5 i februari.

Kanal 5-chefen: "Vi stärker upp på alla ställen"

I en stor intervju berättar SBS Discoverys kanaldirektör Calle Jansson om vårens alla nyheter.

Calle Jansson, kanaldirektör för SBS Discovery.

Calle Jansson, kanaldirektör för SBS Discovery.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

SBS Discovery Media, som föddes efter Discoverys köp av SBS Nordic för 12 miljarder kronor, gör 2014 sitt första helår som koncern.

Och siktet är inställt på att sluka andelar på den svenska marknaden.

– Vi är tydliga med att vi ska ha position nummer två, det är vårt mål, säger kanaldirektören Calle Jansson till Dagens Media, och fortsätter:

– Då handlar det om att addera tittare som normalt har sin hemvist hos TV4, och samtidigt hålla avstånden till TV3 och TV6.

Efter sammanslagningen mellan SBS och Discovery, samt övertagandet av Kanal 11 från TV4-Gruppen, består koncernens portfölj av tolv kanaler, däribland Kanal 5, Kanal 9, Discovery och TLC.

Dagens Media kan idag berätta att ytterligare en kanal adderas till utbudet – Eurosport, som Discovery köpte 20 procent av i samband med SBS-affären (läs mer i nya numret av Dagens Media som utkommer idag).

Målet för 2014 är att samtliga kanaler ska växa, men det mesta krutet läggs på Kanal 5.

– Vi är inne i en strategi där vi väldigt tydligt vill bevaka moderskeppets position. Där är det viktigt att vi erbjuder nationella angelägenheter för att nå fler människor, säger Calle Jansson.

I vårens utbud har de smala, spetsiga programmen plockats bort till förmån för fler större program med ett något bredare anslag.

Den största fjädern i hatten utgörs av ”Äntligen helg!”, ett Baluba-producerat sketchprogram där Peter Settman och Fredde Granberg återförenas. Den forna ”Ronny & Ragge”-duon ska ta tittarna med på en odyssé genom de svenska helgerna, genom att hälsa på hos olika helgfirare runt om i landet.

– Det här är resultatet av det fantastiska samarbete som vi har haft med Baluba ända sedan första säsongen av ”Partaj” 2011, säger Calle Jansson.

– Det var ett stort projekt att spela in på onsdag och sända på söndag, i ett ”Saturday night live”-upplägg som inte tidigare gjorts i Sverige.

”Partaj” hade en svag förstasäsong i Sverige, men genom ett nära samarbete med produktionsbolaget, där Peter Settman är kreativ chef, har programmet vunnit en självklar plats i Kanal 5:s tablå. I år föddes även spinoffen ”Café bärs”.

I vår gör ”Partaj” sin sjätte säsong, och ”Café bärs” sin tredje. Men dessförinnan, i februari, dammar Kanal 5 av ”Äntligen helg!”.

– Att vi ville göra ett nytt humorprogram sammanföll med att Peter och Fredde hade kommit till en punkt som individer där de ville göra något ihop igen, och skådespela, säger Calle Jansson.

Kanal 5 bygger även ut sitt humorutbud med programmen ”En clown till kaffet” och ”Söder om Folkungagatan”.

Och även här har SBS Discovery lyckats knyta till sig tunga komikerprofiler.

I ”En clown till kaffet”, som bäst kan beskrivas som ett ”Så ska det låta” för komiker, syns bland andra Robert Gustafsson, Felix Herngren, Sven Melander och TV4-profilen Peter Magnusson.

I serien ”Söder om Folkungagatan”, där vi får följa ett gäng kompisar som driver ett kombinerat café och gym, medverkar Björn Gustafsson, ”Melodifestivalen”-aktuella Nour El-Refai och Lisa Henni. Dessutom görs berättarrösten av Staffan Westerberg, mannen som påstås ha förstört en hel generation med 70-talsprogrammet ”Vilse i pannkakan”.

Höstens stora framgång för Kanal 5, ”Dessertmästarna”, får vila under våren. Programmet ersätts av ett ny, svensk variant av ”Top Chef”-formatet, med snabbmatstema.

Calle Jansson återkommer till att programmet ska vara en nationell angelägenhet.

– Vi vågade göra ”Dessertmästarna” som ett veckoprogram, i stället för strippat flera gånger i veckan som kanaler som ligger lägre andelsmässigt ofta gör. ”Snabbmatsmästarna”, som är arbetsnamnet, blir ytterligare en stor satsning.

Kanal 5 har haft tappat något under 2013, framförallt efter en motig höst, och ligger idag på en tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-44 år på runt 10,5 procent.

Calle Jansson och hans kollegor har gjort en noggrann analys av vad som har gått snett.

– Vi hade önskat mer av ”De dejtbara”, ”Bergs bärbara talkshow” och Filip & Fredriks ”Nugammalt”. Under hösten av vi involverat alla inblandade för att utreda varför programmen inte har flugit. Vad vi har kommit fram till är att tv idag behöver ett tredje lager.

– Carina Berg är en duktig programledare, det är ett lager, hon träffar kända människor, det är det andra. Men sen räcker inte tredje lagret till – att hon gör en talkshow. Däremot funkade uppenbarligen ”hemma hos”-besök i en annan kanal.

Calle Jansson fortsätter:

– Det tredje lagret är oerhört viktigt. Det har vi fått till nu, framförallt måndag till torsdag. Vi stärker upp på alla ställen där vi inte har varit tillräckligt angelägna.

Carina Berg kommer i vår att göra programmet "Berg & Meltzer" ihop med Christine Meltzer, där de åker på en roadtrip i USA. Och i Filip Hammars och Fredrik Wikingssons nya program ska duon testa på att leva andra människors liv, och utföra deras arbeten, runt om i världen.

Kanal 5:s säsong kommer också att förlängas rejält under 2014. Misstaget som begicks i år, där Kanal 5 kom igång för sent efter sommarmånaderna, ska inte upprepas.

– Vi kommer att starta våra premiärer tidigare, och sluta senare, och det gäller både våren och hösten, säger Calle Jansson.

En annan utmaning för Kanal 5 är att attrahera fler tittare på tiderna utanför primetime.

– Vi har ökat i primetime, även om vissa månader har varit lite svagare. Men offprime har vi en del jobb att göra. Om man kollar på TV6:s resa så kan man konstatera att det går att nå stora andelar på att vara duktiga offprime, även om man behöver vara stark i primetime när man ska leverera till sina annonsörer.

Hur hanterar ni vinter-OS i MTG:s kanaler i februari?

– Vi får inte glömma att det här är första gången som OS sänds kommersiellt. Vi vet inte vad som händer, säger Calle Jansson, och fortsätter:

– Men OS ligger bra för oss ur ett primetimeperspektiv. Tävlingarna är många dagar slut redan 20:00, bortsett från några hockeymatcher. Därför kommer primetime bli ett slagfält som vi aldrig tidigare sett. Många tittare kanske stannar kvar i TV3 och TV10 för att fortsätta följa deras OS-bevakning, lite beroende på hur det har gått för Sverige. Men vi kommer att köra full fart i primetime under OS.

Under förkvällen kommer SBS Discovery dock periodvis att vara mer återhållsamma med programpengarna.

– Det är klart att vissa dagar, vissa tider, kommer vi inte att stånga oss blodiga. Då ska vi i stället vara ett tydligt komplement till OS. Men från 20:00 blir det full kraft över hela OS.

Efter fusionen mellan SBS och Discovery har Calle Jansson och hans kollegor arbetat med att mejsla ut de olika kanalernas profiler, i syfte att undvika att de kannibaliserar på varandra.

Idag gäller följande: Kanal 5 ska, som tidigare, nå alla 15-44-åringar, Kanal 9 ska fånga män 25-59 år, Discovery är till för män 20-49 år, Kanal 11 ska fånga kvinnor 15-39 år och TLC ska attrahera kvinnor 20-49 år.

Samtliga kanaler ska växa under 2014, och såväl Kanal 9 som Kanal 11 vrids långsamt mot yngre tittarskaror.

– Nian blir hemvist för SHL-slutspelet, som har förändrats och vässats i sitt uplägg. Vi har lyckats skruva Nian mot yngre män, men vi behöver växa generellt med ett angeläget utbud. Vi har många inköpta serier och filmer på gång.

– Sen har vi fått bett på ”Motor” nu, som vi kan jobba med på ett bra sätt. Samtidigt har ”Discovery” många bra motorprogram, som vi kan cross promota.

Beträffande Kanal 11 upplever Calle Jansson att SBS Discovery möter ett ”öppet spelfält” beträffande yngre kvinnor.

– Där handlar det mycket om att ha en tradition och ett starkt flöde av nya serier. Vi ska addera en del lokalproducerat, framförallt till hösten, för att få en unik lokal prägel på kanalen.

Discovery tuffar på bra, enligt Calle Jansson.

– Den har hittat sin publik, som till stor del är manlig men som inte bryr sig om idrott. Om man tittar på de stora sporthändelserna så står Discovery emot på ett sätt som den inte har gjort historiskt. Här måste vi bevaka vår position och sakta växa.

Beträffande TLC måste SBS Discovery arbeta för att få upp kanalens medvetna penetration – alltså andelen av hushållen i Sverige som ens känner till att de har kanalen.

– Där finns en potential, helt klart. Kanalen kompletterar Elvan fint och vi känner att vi kan ta kvinnliga tittare från våra konkurrenter.

För att lyfta de mindre kanalerna kommer SBS Discovery att arbeta mer med cross promotion mellan de olika kanalerna.

Men Kanal 5:s starka position kommer under inga omständigheter att äventyras.

– Vi tänker inte låta Femman vara den stora saluföraren av andra kanaler. Vi måste alltid påpeka vad Femman har att göra, och är försiktiga med att dränera den.

Det känns som om ni har lärt er något av TV3, som idag inte är mycket större än lillebror TV6?

– Lite så är det faktiskt, man har iakttagit hur oerhört försiktig man måste vara.

LÄS MER OM HUR SBS DISCOVERY SKA ARBETA MED SIN REKLAMFÖRSÄLJNING, OCH OM TV-BOLAGENS ÅRSAVTALSFÖRHANDLINGAR, I NYA NUMRET AV DAGENS MEDIA. UTE IDAG!

Fakta Här är våren i Kanal 5

NYA SVENSKA PROGRAM:

• En clown till kaffet

Humorprogram, premiär torsdag 23 januari 21.00

• Söder om Folkungagatan

Humorprogram, premiär i februari

• Äntligen helg!

Humorprogram, premiär i februari

• ”Snabbmatsmästarna”, som bygger på Top Chef-formatet

Premiär senare i vår

• Berg & Meltzer

Realityserie, premiär senare i vår

• Nytt program med Filip och Fredrik

Premiär senare i vår

SVENSKA PROGRAM SOM FORTSÄTTER:

• Nybyggarna 2

Säsong 2 startar torsdag 9 januari 20.00

• Tunnelbanan

Säsong 3 startar onsdag 8 januari 20.00

• En stark äventyrsresa

Säsong 4 startar 27 januari 20.00

• Partaj och Café Bärs

Säsong 6 respektive säsong 3 startar senare i vår

• Arga snickaren

Säsong 11 startar senare i vår

• Ullared

Säsong 5 startar senare i vår

• SHL-slutspelet

NYA INKÖPTA PROGRAM:

• Mom

Smygvisning 3 december, start i februari

• Surviving Jack

Kommer framöver

• Super Fun Night

Kommer framöver

• Almost Human

Kommer framöver

NYA SÄSONGER INKÖP:

• Scandal

Onsdag 8 januari 21.55

• Law & Order: Special Victims Unit

Säsong 15 startar måndag 6 januari 21.55

• Person of Interest

Säsong 2 startar torsdag 9 januari 21.00 och 21.55

• Hart of Dixie

Tisdag 7 januari 20.00

• Criminal Minds

Säsong 9 startar 20 januari 21.00

• Grey’s Anatomy

Säsong 10 rullar vidare senare i vår

• CSI: Crime Scene Investigation

Säsong 14 rullar vidare senare i vår

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Tv
Artikellista - Tv

Programdirektören lämnar SVT

"Hade tänkt att sitta ett tag till". UPPDATERAD. Martin Österdahl slutar som programdirektör för allmän-tv och sport på SVT.

Artikellista - Tv

Så blir MTG TV:s vår

Salig blandning. Realitystjärnorna i slottsmiljö, golfstjärneliv och en återvändande grabbduo. Det är några smakprov ur MTG:s vårprogram. 5

Artikellista - Tv

Fler sökande till Paradise Hotel än journalistprogrammet

"Åtminstone garanterade att synas i media". På ett dygn har MTG TV fått in 2200 ansökningar till "Paradise Hotel". Det är nästan lika många sökande som till Journalistprogrammet på JMK i Stockholm. 11

Artikellista - Tv

Anhöriga får skadestånd efter TV3-såpan

"Rätten till privatliv gäller även på sjukhus". Anhöriga kände igen sin döende far i TV3-programmet "Sjukhuset". Nu får de 20 000 kronor var i skadestånd av landstinget.

Artikellista - Tv

Viacoms ultimatum: Flytta till Amsterdam eller få sparken

"Vore fel av mig att säga ett antal". Viacom i Sverige varslar en stor del av sin personalstyrka, kan Dagens Media berätta. Många av tjänsterna kommer flyttas till Amsterdam. 1

Artikellista - Tv

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Lever spartanskt trots drömlönen. Han drog in över 24 miljoner förra året, mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annons
FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Tv

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 20, 2014

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media, som även rymmer bilagan Branschanalys om resebolagens utmaningar.

Artikellista - Tv

Succé för Historieätarna på webben

Men Paradise Hotel toppar fortfarande. Erik Haags och Lotta Lundgrens matprogram kommer fyra på webb-tv-listan.

Artikellista - Tv

Paradise Hotel får ny säsong

"Ett självklart beslut." Hoppas kunna upprepa succén nästa år. 5

Artikellista - Tv

Hamiltons känga till kulturskribenterna

”Verkar mena att SVT:s program ska de ut som på 90-talet”. SVT:s avgående vd talar ut i stor avskedsintervju. 3

Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 16

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 6

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se