Tv
Programledarna Martin Björk och Jakob Öqvist. Foto: Kanal 5.

Programledarna Martin Björk och Jakob Öqvist. Foto: Kanal 5.

Kanal 5:s morgonshow skrotas

Det blir inget mer "Vakna med NRJ" i Kanal 5, kan Dagens Media avslöja.

Som Dagens Media redan har berättat kommer SBS Radios morgonshow "Vakna med NRJ" (tidigare "Vakna med The Voice") att läggas ner vid årsskiftet.

Redan nu, mitt under pågående säsong, väljer dock SBS Radio att skrota tv-versionen av programmet, om sänts i Kanal 5 sedan augusti 2007.

Anledningen ska vara att "Vakna med NRJ", som sänds varje vardag 06.30-09.00, lockar färre och färre tittare.

Uppgifterna bekräftas av Jakob Gravestam, marknadschef på SBS Radio.

– Vi försöker optimera vårt innehåll hela tiden och har alltid ögonen på förändringar. Nu har vi sänt det här programmet en jäkla massa år och det har hänt en del både vad gäller det nya mätsystemet för radio (PPM, reds anm.) och när det gäller linjär-tv, säger han.

Sedan tidigare är det känt att SBS Radio rekryterat "Rix Morronzoo"-trion Titti Schultz, Roger Nordin och Ola Lustig och det blir också den trion som ska leda SBS Radios morgonprogram efter årsskiftet. Något nytt tv-program blir det däremot inte.

– Vi vill försöka kräma ut så mycket som möjligt och bygga mycket content kring dem och i det läget känns det som att tv kanske tär lite på radioprodukten.

Sista avsnittet av "Vakna med NRJ" blir i oktober. Vad som ersätter programmet på Kanal 5 vet Jakob Gravestam inte.

– Nej det har jag tyvärr inte en aning om.

Vad händer med Martin Björk, Jakob Öqvist och Izabella Fröberg?

– De har gjort ett fantastiskt jobb med NRJ och de är ett etablerat gäng som funkar jäkligt bra och det hoppas jag att vi på radion kommer ta vara på.

Vad som kommer ersätta "Vakna med NRJ" i tv-rutan är inte klart i dagsläget, enligt SBS Discovery TV:s presschef Dan Panas.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

4 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
4
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Blogoccoli

Blogoccoli Det jag saknar mest

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se