Tv
Programledarna Martin Björk och Jakob Öqvist. Foto: Kanal 5.

Programledarna Martin Björk och Jakob Öqvist. Foto: Kanal 5.

Tipsa en vän om en artikel

Kanal 5:s morgonshow skrotas

Det blir inget mer "Vakna med NRJ" i Kanal 5, kan Dagens Media avslöja.

Som Dagens Media redan har berättat kommer SBS Radios morgonshow "Vakna med NRJ" (tidigare "Vakna med The Voice") att läggas ner vid årsskiftet.

Redan nu, mitt under pågående säsong, väljer dock SBS Radio att skrota tv-versionen av programmet, om sänts i Kanal 5 sedan augusti 2007.

Anledningen ska vara att "Vakna med NRJ", som sänds varje vardag 06.30-09.00, lockar färre och färre tittare.

Uppgifterna bekräftas av Jakob Gravestam, marknadschef på SBS Radio.

– Vi försöker optimera vårt innehåll hela tiden och har alltid ögonen på förändringar. Nu har vi sänt det här programmet en jäkla massa år och det har hänt en del både vad gäller det nya mätsystemet för radio (PPM, reds anm.) och när det gäller linjär-tv, säger han.

Sedan tidigare är det känt att SBS Radio rekryterat "Rix Morronzoo"-trion Titti Schultz, Roger Nordin och Ola Lustig och det blir också den trion som ska leda SBS Radios morgonprogram efter årsskiftet. Något nytt tv-program blir det däremot inte.

– Vi vill försöka kräma ut så mycket som möjligt och bygga mycket content kring dem och i det läget känns det som att tv kanske tär lite på radioprodukten.

Sista avsnittet av "Vakna med NRJ" blir i oktober. Vad som ersätter programmet på Kanal 5 vet Jakob Gravestam inte.

– Nej det har jag tyvärr inte en aning om.

Vad händer med Martin Björk, Jakob Öqvist och Izabella Fröberg?

– De har gjort ett fantastiskt jobb med NRJ och de är ett etablerat gäng som funkar jäkligt bra och det hoppas jag att vi på radion kommer ta vara på.

Vad som kommer ersätta "Vakna med NRJ" i tv-rutan är inte klart i dagsläget, enligt SBS Discovery TV:s presschef Dan Panas.

Av: Dante Thomsen
Mejla reportern
08-545 22 206

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

4 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
4
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Blogg-special, storannonsörerna som överger tv, Spotify storköper sökord, digitala utomhuskriget, m.m. Kolla innehållet här.

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se