Tv
Jonas Sjögren. Foto: Janne Næss.

Jonas Sjögren. Foto: Janne Næss.

Tipsa en vän om en artikel

Klart: SBS köper TV11

Nu är det klart att SBS Discovery Media köper TV11. Säljare är TV4-gruppen.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Som Dagens Media tidigare berättat är TV11 till salu. Nu står det klart att det blir SBS Discovery Media som förvärvar kanalen.

– Vi befinner oss just nu i en mycket dynamisk period med stark tillväxt och med en ny ägare – amerikanska Discovery Communications – som kan, vill och vågar satsa offensivt på den svenska och nordiska tv-marknaden. Köpet av TV11 skapar fantastiska förutsättningar för fortsatt tillväxt för oss, och kompletterar vår kanalportfölj, säger SBS Discovery Medias Sverigechef Jonas Sjögren i ett pressmeddelande.

I och med förvärvet får SBS Discovery Media ytterligare en gratis tv-kanal utöver Kanal 5 och Kanal 9. Övertagandet är planerat till den 1 juni.

– Vi har skapat ett stort värde i TV11 och har nu efter omfattande förhandlingar sålt kanalen. Affären ger extra ekonomiskt utrymme att ytterligare öka investeringarna i svenska egenproduktioner samt i TV4 Play, två områden vi prioriterar framöver, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ:

SBS Discovery betalar en halv miljard för TV11 och sporten  

Av: Dante Thomsen
Mejla reportern
08-545 22 206

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla in höstens första utgåva av Dagens Medias tidning. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Bara en turist

Sponsringsbloggen

Sponsringsbloggen Stadium trampar ny mark

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill nya chefredaktören utveckla Fokus: "Ska tala till hjärtat inte bara hjärnan". 1

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se