Tv
Sverige chockas över danskarnas sexist-tv

Tipsa en vän om en artikel

Sverige chockas över danskarnas sexist-tv

Chockerande, sexistiskt och unket. Svenska kulturjournalister rasar mot danska public service nya skandalprogram där nakna kvinnor bedöms – av påklädda män.

Sverige chockas över danskarnas sexist-tv
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

I går sändes det andra avsnittet av DR2:s nya satsning "Blachman". Där får tittarna se Thomas Blachman, domare i danska talangjakten "X-Factor" och författare till självbiografin "Den kolossala människan", bedöma nakna kvinnors kroppar tillsammans med en inbjuden gäst.

– Kvinnokroppen törstar efter ord. En mans ord, säger Thomas Blachman i programmet, som bjuder på svepande kameraåkningar över kvinnans bröst, rumpa och könsorgan.

När Karin Arbsjö, kulturskribent på Sydsvenskan, först såg programmet kunde hon knappt tro sina ögon.

– Det var så absurt att jag nästan inte kunde skriva om det. Det finns inga ord för hur konstigt det är, säger hon till Dagens Media.

Karin Arbsjö menar att hon först trodde att det hela var ett aprilskämt.

– Jag ville tro det det in i det sista.

Hon tycker inte att "Blachman" är bra tv.

– Idén som det här programmet bygger på, mäns bedömande av kvinnors nakna kroppar, är absurd och känns varken ny eller fräsch. Det är väldigt gammalt och unket.

En annan som upprörs är Expressens biträdande kulturchef, halvdansken Jens Liljestrand.

Han kom först i kontakt med programmet via ett mycket kritiskt blogginlägg och var då likt Karin Arbsjö övertygad om att beskrivningen var en kraftig överdrift.

Ingen kan väl göra tv av två män som sitter i en soffa och pratar om en naken kvinna?

Men som bekant var det precis det som Jens Liljestrand – och andra tittare – fick se när programmet hade premiär.

– Jag blev chockad. Det är fullständigt chockerande att dansk public service gör ett sådant program. Det är otroligt sexistisk tv, säger Jens Liljestrand.

Han får allt svårare att förstå sitt ”andra hemland”, där debatten allt mer vulgariseras. Han kopplar ihop den islamofobiska och rasistiska strömningen med denna typ av – med svenska mått mätt – otidsenliga sexism.

Inget i programmets innehåll kan rättfärdiga upplägget, enligt Jens Liljestrand.

– Det finns ingen intellektuell diskussion som kan försvara att man använder nakna kvinnor som rekvisita. Kvinnan är dessutom passiv och helt tyst, vilket ingår i formatet.

Han ser även programmet som ett uttryck för klimatet i det danska kulturlivet där normbrytande är en viktig del.

– Danskarna ser sig själva som Europas anarkister, och stora delar av kulturen hyllar normlösheten. Det finns en slags dansk sex- eller porrliberalism som gör att det inte finns några gränser i frihetens namn.

Ett liknande program skulle aldrig kunna genomföras i Sverige, tror Jens Liljestrand. Om inte annat för att det förmodligen skulle vara omöjligt att hitta svenska kulturmän som skulle ställa upp på formatets premisser.

– Programmets gäster är inte nödvändigtvis konservativa och reaktionära personer, utan män som ser sig som radikala. Inom den svenska kultursfären är det oförenligt med ett intellektuellt förhållningssätt att ställa upp på denna typ av oförblommerad sexism – åtminstone får man hoppas det.

Men även i Danmark har "Blachman" blivit föremål för debatt och kritiker har kallat programmet för "stripp-tv".

"Blachman" har dock försvarats av DR2, som inte anser att programmet är sexistiskt då man visar upp kvinnor i alla åldrar och former.

– Vi tycker inte att programmet är kvinnoförtryckande, tvärtom. Vi menar att det är fantastiskt att kunna visa ett alternativ till de retuscherade och typecastade kvinnor som finns i media, säger DR2-redaktören Sofia Fromberg till tidningen Berlingske Tidende.

Den förklaringen ger Karin Arbsjö inte mycket för.

– Jag tycker inte att det är ett särskilt bra argument. Grundidén bygger ju fortfarande på att påklädda män ska prata om nakna kvinnor. Det är helt galet.

Även Karin Arbsjö menar att programmet visar på en skillnad mellan Danmark och Sverige.

– Jag fick ett mejl från en dansk läsare som menade att jag inte förstår att det här är humor. Att man saknar humor och inte förstår är ett argument som man ofta möts av som feminist. Om det argumentet kan användas för att rättfärdiga ett sådant här program tyder det på en intressant skillnad mellan länderna.

Danska tidningar som Ekstra Bladet har i många år använt bilder på halvnakna kvinnor för att öka försäljningen.

Här kan du se "Blachman" online.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

85 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
85
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 9, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 9, 2015

Här är innehållet i årets nionde utgåva av Dagens Media.

Schibstedchefer anklagas för sexkränkningar

Schibstedchefer anklagas för sexkränkningar

Stäms för sexuella trakasserier.

Fortsatt förlust för Fokus

Fortsatt förlust för Fokus

Omfattade arbete inleds. 12

IOGT:s kampanj sågas

IOGT:s kampanj sågas

Vinföretagets jurist ser rött. 6

Därför kan Schibsteds Hemnet-affär falla

Därför kan Schibsteds Hemnet-affär falla

Jätteaffären kan stoppas. 2

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

De kan bli årets säljorganisation

De kan bli årets säljorganisation

Fem avdelningar slåss om utmärkelsen. 2

"Fortfarande jävligt kul"

"Fortfarande jävligt kul"

Intervju med Värvets Kristoffer Triumf.

Baluba Event går i graven

Baluba Event går i graven

Därför läggs MTG-ägda bolaget ner. 3

Här är Aviciis Volvo-reklam

Här är Aviciis Volvo-reklam

Mamma Anki Lidén och brorsan Anton Körberg gör Tim "Avicii" sällskap. 2

Tre tv-kanaler skrotas

Tre tv-kanaler skrotas

Försvinner från svenska marknaden. 3

Systrarna Widell-Schulman kan bli personligheter

Systrarna Widell-Schulman kan bli personligheter

Gör upp mot Alexander Bard och Gunilla Herlitz. 6

Olycklig annonskrock hos SvD

Olycklig annonskrock hos SvD

Hallon gör reklam i artiklar om hallon-skandalen. 6

Högtflygande drömmar

Högtflygande drömmar

Här är SAS nya reklam. 6

Youtube slår rekord

Youtube slår rekord

Här är de kanaler som når flest tittare i Sverige. 3

Anton Ewalds perfekta krishantering

Anton Ewalds perfekta krishantering

Hyllas för knarkpudeln i TV4. 7

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se