Tv

Janne Josefsson i ett tidigare avsnitt av "Uppdrag granskning".

Janne Josefsson i ett tidigare avsnitt av "Uppdrag granskning".

Skidförbundet fördömer Uppdrag Granskning

Redan innan sändning får kvällens "Uppdrag Granskning" hård kritik av Svenska Skidförbundet. Samtidigt inväntar två av sportens största sponsorer – Ica och Volkswagen – programmets sändning.

"Jag känner mig inte orolig", säger Annika Stenlund, marknadschef hos storsponsorn Volkswagen.

"Jag känner mig inte orolig", säger Annika Stenlund, marknadschef hos storsponsorn Volkswagen.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det är hemliga listor över flera skidåkares blodvärden i samband med världscupstävlingen i Lahtis, Finland, 1997 som ligger till grund för kvällens "Uppdrag Granskning".

I programmet drar bland annat antidopningsexperten Bengt Saltin slutsatsen att det pågick någon form av blodmanipulation under världscupen.

Men redan nu, innan programmet sänts, får programmet svidande kritik från såväl svenska som norska skidåkare. En av de kritiska rösterna är den svenske före detta landslagsåkaren Lars Håland som själv blir hårt ansatt under en intervju i programmet.

Han säger sig vara kränkt av "Uppdrag Granskning".

– Jag tycker att intervjun är väldigt ful gjord, säger Lars Håland till Sportbladet.

Nu sågas programmet även av Niklas Carlsson, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet.

Han menar att påståendena om misstänkt doping är felaktiga och att de dessutom saknar faktabaserad grund.

– Vi tycker inte att "Uppdrag Granskning" ger tittarna en möjlighet att skapa sig en ärlig bild av vad som hänt, säger Niklas Carlsson till dagensmedia.se.

Enligt honom är det flera faktorer som gör att programmet inte är balanserat.

– När hela storyn bygger på att undervärdera Lars Hålands trovärdighet blir det så. Dessutom upplevde Lars Håland journalisterna som aggressiva.

Han tycker också att "Uppdrag Granskning" varit allt för selektiva i valet av information som presenteras i programmet.

– Medelvärdet för blodvärdet är 145 och man borde visa den variation som finns hos folk med vissa som har 170 till exempel. Det går inte att dra sådana här slutsatser bara genom blodvärden. Det är för komplext.

Niklas Carlsson säger också att han tagit illa vid sig av programmet.

– Man känner sig ganska liten när man utsätts för sånt här. Vi vill ju att ungdomar och föräldrar ska hålla på med idrotten. Det vore ödmjukt om de kunde visa en kritisk hållning till den information de har hittat.

Är reportaget vilseledande anser du?

– Ja, men jag vet inte exakt hur sista programversionen ser ut ska jag ju tillägga.

SVT och Uppdrag Granskning har även fått hård kritik från det norska skidförbundet. Men Nils Hanson, projektledare för programmet, tillbakavisar kritiken och säger sig vara trygg i publiceringen.

– Det vi har gjort är att ta fram helt nya dokument men vi slår inte fast att det här handlar om doping. Analyserna och slutsatserna har dragits av skidförbundets egna experter och det är vi väldigt tydliga med, säger han till dagensmedia.se.

Hur reagerar du på att Niklas Carlsson säger att programmet inte ger tittarna en ärlig bild av vad som hänt?

– Det är väldigt trubbig kritik som är svår att bemöta. Men jag tycker att programmet både är väldigt pedagogiskt och återhållsamt berättat. Programmet ger en intressant inblick i en värld som tidigare varit okänd för allmänheten och vi har gett oss in i en värld som inte är van vid att bli kritiskt granskad.

Han ger även en känga åt de kollegor som kritiserat programmet.

– Vi har använt samma arbetssätt som vi gör när vi använder andra områden men nu har vi fått kritik även från sportjournalister. Men vi har bara gjort det som många andra borde gjort för länge sedan. Inte minst sportjournalister.

Hos Skidförbundets sponsor Volkswagen har man fört en diskussion med Skidförbundet om reportaget.

– Dom har berättat att uppdrag granskning gör det här programmet, och vi har haft en positiv och bra diskussion. Vi har fortsatt förtroende för skidförbundet, och jag känner mig inte orolig, säger Annika Stenlund, marknadschef på Volkswagen till dagensmedia.se

Hur kan programmet påverka er som sponsorer?

– 90-talet känns långt borta, men mitt i skid-vm kan man ju som person fråga sig hur det ser ut i dag efter att ha sett programmet.

Även Ica uttalar sitt stöd för Skidförbundet.

– Vi har haft en tät dialog med förbundet och de har informerat oss väl. Därför kommer vi inte att agera på något sätt. Vi känner ju till innehållet även om programmet inte har sänts än, säger Icas sponsringschef Sofia Olsson till dagensmedia.se.

Hon säger sig också ha fullt förtroende för Svenska Skidförbundet.

– Vi är väl insatta i hur de jobbar med dopingfrågor och vi tycker att de gör det på ett väldigt bra sätt. Därför är vår inställning oförändrad, även om vi självklart tar avstånd från allt som har med doping att göra, säger Sofia Olsson och fortsätter:

– Det viktigaste nu är att blicka framåt.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Av: Sebastian Parkkila
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Tv

Artikellista - Tv

"Jag har varit så heligt arg"

Dagens Media tussar ihop trätobröderna. De har hånat varandra offentligt och utkämpat sina strider inför öppen ridå under decennier. Hösten 2014 är Manfred Aronsson och Jan Scherman överens om en sak – vad som saknas i den svenska tv-branschen: "Mod, modet att våga", säger Manfred Aronsson.

Artikellista - Tv

Näääk blir programledare för TV4:s nya musikprogram

"Viktigt att visa en ljusare sida av hiphop". Hiphop-artisten Matar ”Näääk” Samba är programledare för TV4:s nya musikprogram "Lyckliga gatan". 2

Artikellista - Tv

MTG:s planeringschef blir chef på Viaplay

"Vi har nu ett dreamteam". Fredrik Ljungberg blir programchef på Viaplay. 4

Artikellista - Tv

Jan Scherman om Aftonbladets tv-kanal: "Jag är inte dum i huvudet"

Berättade om den nya tv-kanalen. Jan Scherman, som nyligen tillträdde som affärsområdeschef för Aftonbladet TV, kommenterade tidningens tv-strategi.

Artikellista - Tv

Magnus Wistam chef för nytt Shine-bolag

Producerar åt Aftonbladet och Miljöpartiet. Tv-jätten Shine Nordics startar nya bolaget Mag5 Content – och värvar reklamveteranen Magnus Wistam som ansvarig för verksamheten.

SD anmäler SVT:s Rapport

"Uppenbart partiska". Sverigedemokraterna anmäler SVT till Myndigheten för radio och tv efter gårdagens "Rapport". 12

Annons
Artikellista - Tv

Kanal 5:s premiär krossades av "Idol"

Förintades av TV4:s "Idol". Premiären av ”Råttjägarna” i Kanal 5 sågs av endast 153 000 tittare. Första avsnittet av ”Bastuklubben” sågs av 210 000. 7

Artikellista - Tv

Mediemarknaden fortsätter uppåt

Räknar med fortsatt tillväxt. Växte med 1,9 procent under andra kvartalet.

Artikellista - Tv

Björn Rosengrens krav på partiledarna: "Förnya mediepolitiken"

"Det håller inte längre". Den svenska mediepolitiken behöver göras om från grunden. Det skriver Film & TV-producenterna i ett öppet brev till partiledarna. 1

Artikellista - Tv

Ny innehållsdirektör för TV4-gruppen

"Säkra nödvändiga rättigheter". Åsa Sjöberg får det övergripande ansvaret för programverksamheten i alla kanaler och på alla plattformar.

Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se