Tv
Janne Josefsson i ett tidigare avsnitt av "Uppdrag granskning".

Janne Josefsson i ett tidigare avsnitt av "Uppdrag granskning".

Tipsa en vän om en artikel

Skidförbundet fördömer Uppdrag Granskning

Redan innan sändning får kvällens "Uppdrag Granskning" hård kritik av Svenska Skidförbundet. Samtidigt inväntar två av sportens största sponsorer – Ica och Volkswagen – programmets sändning.

"Jag känner mig inte orolig", säger Annika Stenlund, marknadschef hos storsponsorn Volkswagen.

"Jag känner mig inte orolig", säger Annika Stenlund, marknadschef hos storsponsorn Volkswagen.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det är hemliga listor över flera skidåkares blodvärden i samband med världscupstävlingen i Lahtis, Finland, 1997 som ligger till grund för kvällens "Uppdrag Granskning".

I programmet drar bland annat antidopningsexperten Bengt Saltin slutsatsen att det pågick någon form av blodmanipulation under världscupen.

Men redan nu, innan programmet sänts, får programmet svidande kritik från såväl svenska som norska skidåkare. En av de kritiska rösterna är den svenske före detta landslagsåkaren Lars Håland som själv blir hårt ansatt under en intervju i programmet.

Han säger sig vara kränkt av "Uppdrag Granskning".

– Jag tycker att intervjun är väldigt ful gjord, säger Lars Håland till Sportbladet.

Nu sågas programmet även av Niklas Carlsson, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet.

Han menar att påståendena om misstänkt doping är felaktiga och att de dessutom saknar faktabaserad grund.

– Vi tycker inte att "Uppdrag Granskning" ger tittarna en möjlighet att skapa sig en ärlig bild av vad som hänt, säger Niklas Carlsson till dagensmedia.se.

Enligt honom är det flera faktorer som gör att programmet inte är balanserat.

– När hela storyn bygger på att undervärdera Lars Hålands trovärdighet blir det så. Dessutom upplevde Lars Håland journalisterna som aggressiva.

Han tycker också att "Uppdrag Granskning" varit allt för selektiva i valet av information som presenteras i programmet.

– Medelvärdet för blodvärdet är 145 och man borde visa den variation som finns hos folk med vissa som har 170 till exempel. Det går inte att dra sådana här slutsatser bara genom blodvärden. Det är för komplext.

Niklas Carlsson säger också att han tagit illa vid sig av programmet.

– Man känner sig ganska liten när man utsätts för sånt här. Vi vill ju att ungdomar och föräldrar ska hålla på med idrotten. Det vore ödmjukt om de kunde visa en kritisk hållning till den information de har hittat.

Är reportaget vilseledande anser du?

– Ja, men jag vet inte exakt hur sista programversionen ser ut ska jag ju tillägga.

SVT och Uppdrag Granskning har även fått hård kritik från det norska skidförbundet. Men Nils Hanson, projektledare för programmet, tillbakavisar kritiken och säger sig vara trygg i publiceringen.

– Det vi har gjort är att ta fram helt nya dokument men vi slår inte fast att det här handlar om doping. Analyserna och slutsatserna har dragits av skidförbundets egna experter och det är vi väldigt tydliga med, säger han till dagensmedia.se.

Hur reagerar du på att Niklas Carlsson säger att programmet inte ger tittarna en ärlig bild av vad som hänt?

– Det är väldigt trubbig kritik som är svår att bemöta. Men jag tycker att programmet både är väldigt pedagogiskt och återhållsamt berättat. Programmet ger en intressant inblick i en värld som tidigare varit okänd för allmänheten och vi har gett oss in i en värld som inte är van vid att bli kritiskt granskad.

Han ger även en känga åt de kollegor som kritiserat programmet.

– Vi har använt samma arbetssätt som vi gör när vi använder andra områden men nu har vi fått kritik även från sportjournalister. Men vi har bara gjort det som många andra borde gjort för länge sedan. Inte minst sportjournalister.

Hos Skidförbundets sponsor Volkswagen har man fört en diskussion med Skidförbundet om reportaget.

– Dom har berättat att uppdrag granskning gör det här programmet, och vi har haft en positiv och bra diskussion. Vi har fortsatt förtroende för skidförbundet, och jag känner mig inte orolig, säger Annika Stenlund, marknadschef på Volkswagen till dagensmedia.se

Hur kan programmet påverka er som sponsorer?

– 90-talet känns långt borta, men mitt i skid-vm kan man ju som person fråga sig hur det ser ut i dag efter att ha sett programmet.

Även Ica uttalar sitt stöd för Skidförbundet.

– Vi har haft en tät dialog med förbundet och de har informerat oss väl. Därför kommer vi inte att agera på något sätt. Vi känner ju till innehållet även om programmet inte har sänts än, säger Icas sponsringschef Sofia Olsson till dagensmedia.se.

Hon säger sig också ha fullt förtroende för Svenska Skidförbundet.

– Vi är väl insatta i hur de jobbar med dopingfrågor och vi tycker att de gör det på ett väldigt bra sätt. Därför är vår inställning oförändrad, även om vi självklart tar avstånd från allt som har med doping att göra, säger Sofia Olsson och fortsätter:

– Det viktigaste nu är att blicka framåt.

Av: Dante Thomsen
Mejla reportern
08-545 22 206

Av: Sebastian Parkkila
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

Försvaret lyfter HBT-frågan

Försvaret lyfter HBT-frågan

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera". Det är budskapet i Försvarsmaktens annons. 6

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Allt det här får du i senaste numret av papperstidningen.

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Viggos blogg

Viggos blogg Hej då Almedalen!

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Blogoccoli

Blogoccoli Sommarfakta # 2

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se