Tv
Janne Josefsson i ett tidigare avsnitt av "Uppdrag granskning".

Janne Josefsson i ett tidigare avsnitt av "Uppdrag granskning".

Skidförbundet fördömer Uppdrag Granskning

Redan innan sändning får kvällens "Uppdrag Granskning" hård kritik av Svenska Skidförbundet. Samtidigt inväntar två av sportens största sponsorer – Ica och Volkswagen – programmets sändning.

"Jag känner mig inte orolig", säger Annika Stenlund, marknadschef hos storsponsorn Volkswagen.

"Jag känner mig inte orolig", säger Annika Stenlund, marknadschef hos storsponsorn Volkswagen.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det är hemliga listor över flera skidåkares blodvärden i samband med världscupstävlingen i Lahtis, Finland, 1997 som ligger till grund för kvällens "Uppdrag Granskning".

I programmet drar bland annat antidopningsexperten Bengt Saltin slutsatsen att det pågick någon form av blodmanipulation under världscupen.

Men redan nu, innan programmet sänts, får programmet svidande kritik från såväl svenska som norska skidåkare. En av de kritiska rösterna är den svenske före detta landslagsåkaren Lars Håland som själv blir hårt ansatt under en intervju i programmet.

Han säger sig vara kränkt av "Uppdrag Granskning".

– Jag tycker att intervjun är väldigt ful gjord, säger Lars Håland till Sportbladet.

Nu sågas programmet även av Niklas Carlsson, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet.

Han menar att påståendena om misstänkt doping är felaktiga och att de dessutom saknar faktabaserad grund.

– Vi tycker inte att "Uppdrag Granskning" ger tittarna en möjlighet att skapa sig en ärlig bild av vad som hänt, säger Niklas Carlsson till dagensmedia.se.

Enligt honom är det flera faktorer som gör att programmet inte är balanserat.

– När hela storyn bygger på att undervärdera Lars Hålands trovärdighet blir det så. Dessutom upplevde Lars Håland journalisterna som aggressiva.

Han tycker också att "Uppdrag Granskning" varit allt för selektiva i valet av information som presenteras i programmet.

– Medelvärdet för blodvärdet är 145 och man borde visa den variation som finns hos folk med vissa som har 170 till exempel. Det går inte att dra sådana här slutsatser bara genom blodvärden. Det är för komplext.

Niklas Carlsson säger också att han tagit illa vid sig av programmet.

– Man känner sig ganska liten när man utsätts för sånt här. Vi vill ju att ungdomar och föräldrar ska hålla på med idrotten. Det vore ödmjukt om de kunde visa en kritisk hållning till den information de har hittat.

Är reportaget vilseledande anser du?

– Ja, men jag vet inte exakt hur sista programversionen ser ut ska jag ju tillägga.

SVT och Uppdrag Granskning har även fått hård kritik från det norska skidförbundet. Men Nils Hanson, projektledare för programmet, tillbakavisar kritiken och säger sig vara trygg i publiceringen.

– Det vi har gjort är att ta fram helt nya dokument men vi slår inte fast att det här handlar om doping. Analyserna och slutsatserna har dragits av skidförbundets egna experter och det är vi väldigt tydliga med, säger han till dagensmedia.se.

Hur reagerar du på att Niklas Carlsson säger att programmet inte ger tittarna en ärlig bild av vad som hänt?

– Det är väldigt trubbig kritik som är svår att bemöta. Men jag tycker att programmet både är väldigt pedagogiskt och återhållsamt berättat. Programmet ger en intressant inblick i en värld som tidigare varit okänd för allmänheten och vi har gett oss in i en värld som inte är van vid att bli kritiskt granskad.

Han ger även en känga åt de kollegor som kritiserat programmet.

– Vi har använt samma arbetssätt som vi gör när vi använder andra områden men nu har vi fått kritik även från sportjournalister. Men vi har bara gjort det som många andra borde gjort för länge sedan. Inte minst sportjournalister.

Hos Skidförbundets sponsor Volkswagen har man fört en diskussion med Skidförbundet om reportaget.

– Dom har berättat att uppdrag granskning gör det här programmet, och vi har haft en positiv och bra diskussion. Vi har fortsatt förtroende för skidförbundet, och jag känner mig inte orolig, säger Annika Stenlund, marknadschef på Volkswagen till dagensmedia.se

Hur kan programmet påverka er som sponsorer?

– 90-talet känns långt borta, men mitt i skid-vm kan man ju som person fråga sig hur det ser ut i dag efter att ha sett programmet.

Även Ica uttalar sitt stöd för Skidförbundet.

– Vi har haft en tät dialog med förbundet och de har informerat oss väl. Därför kommer vi inte att agera på något sätt. Vi känner ju till innehållet även om programmet inte har sänts än, säger Icas sponsringschef Sofia Olsson till dagensmedia.se.

Hon säger sig också ha fullt förtroende för Svenska Skidförbundet.

– Vi är väl insatta i hur de jobbar med dopingfrågor och vi tycker att de gör det på ett väldigt bra sätt. Därför är vår inställning oförändrad, även om vi självklart tar avstånd från allt som har med doping att göra, säger Sofia Olsson och fortsätter:

– Det viktigaste nu är att blicka framåt.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Av: Sebastian Parkkila
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Blogoccoli

Blogoccoli Det jag saknar mest

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se