Tv

Janne Josefsson i ett tidigare avsnitt av "Uppdrag granskning".

Janne Josefsson i ett tidigare avsnitt av "Uppdrag granskning".

Skidförbundet fördömer Uppdrag Granskning

Redan innan sändning får kvällens "Uppdrag Granskning" hård kritik av Svenska Skidförbundet. Samtidigt inväntar två av sportens största sponsorer – Ica och Volkswagen – programmets sändning.

"Jag känner mig inte orolig", säger Annika Stenlund, marknadschef hos storsponsorn Volkswagen.

"Jag känner mig inte orolig", säger Annika Stenlund, marknadschef hos storsponsorn Volkswagen.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det är hemliga listor över flera skidåkares blodvärden i samband med världscupstävlingen i Lahtis, Finland, 1997 som ligger till grund för kvällens "Uppdrag Granskning".

I programmet drar bland annat antidopningsexperten Bengt Saltin slutsatsen att det pågick någon form av blodmanipulation under världscupen.

Men redan nu, innan programmet sänts, får programmet svidande kritik från såväl svenska som norska skidåkare. En av de kritiska rösterna är den svenske före detta landslagsåkaren Lars Håland som själv blir hårt ansatt under en intervju i programmet.

Han säger sig vara kränkt av "Uppdrag Granskning".

– Jag tycker att intervjun är väldigt ful gjord, säger Lars Håland till Sportbladet.

Nu sågas programmet även av Niklas Carlsson, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet.

Han menar att påståendena om misstänkt doping är felaktiga och att de dessutom saknar faktabaserad grund.

– Vi tycker inte att "Uppdrag Granskning" ger tittarna en möjlighet att skapa sig en ärlig bild av vad som hänt, säger Niklas Carlsson till dagensmedia.se.

Enligt honom är det flera faktorer som gör att programmet inte är balanserat.

– När hela storyn bygger på att undervärdera Lars Hålands trovärdighet blir det så. Dessutom upplevde Lars Håland journalisterna som aggressiva.

Han tycker också att "Uppdrag Granskning" varit allt för selektiva i valet av information som presenteras i programmet.

– Medelvärdet för blodvärdet är 145 och man borde visa den variation som finns hos folk med vissa som har 170 till exempel. Det går inte att dra sådana här slutsatser bara genom blodvärden. Det är för komplext.

Niklas Carlsson säger också att han tagit illa vid sig av programmet.

– Man känner sig ganska liten när man utsätts för sånt här. Vi vill ju att ungdomar och föräldrar ska hålla på med idrotten. Det vore ödmjukt om de kunde visa en kritisk hållning till den information de har hittat.

Är reportaget vilseledande anser du?

– Ja, men jag vet inte exakt hur sista programversionen ser ut ska jag ju tillägga.

SVT och Uppdrag Granskning har även fått hård kritik från det norska skidförbundet. Men Nils Hanson, projektledare för programmet, tillbakavisar kritiken och säger sig vara trygg i publiceringen.

– Det vi har gjort är att ta fram helt nya dokument men vi slår inte fast att det här handlar om doping. Analyserna och slutsatserna har dragits av skidförbundets egna experter och det är vi väldigt tydliga med, säger han till dagensmedia.se.

Hur reagerar du på att Niklas Carlsson säger att programmet inte ger tittarna en ärlig bild av vad som hänt?

– Det är väldigt trubbig kritik som är svår att bemöta. Men jag tycker att programmet både är väldigt pedagogiskt och återhållsamt berättat. Programmet ger en intressant inblick i en värld som tidigare varit okänd för allmänheten och vi har gett oss in i en värld som inte är van vid att bli kritiskt granskad.

Han ger även en känga åt de kollegor som kritiserat programmet.

– Vi har använt samma arbetssätt som vi gör när vi använder andra områden men nu har vi fått kritik även från sportjournalister. Men vi har bara gjort det som många andra borde gjort för länge sedan. Inte minst sportjournalister.

Hos Skidförbundets sponsor Volkswagen har man fört en diskussion med Skidförbundet om reportaget.

– Dom har berättat att uppdrag granskning gör det här programmet, och vi har haft en positiv och bra diskussion. Vi har fortsatt förtroende för skidförbundet, och jag känner mig inte orolig, säger Annika Stenlund, marknadschef på Volkswagen till dagensmedia.se

Hur kan programmet påverka er som sponsorer?

– 90-talet känns långt borta, men mitt i skid-vm kan man ju som person fråga sig hur det ser ut i dag efter att ha sett programmet.

Även Ica uttalar sitt stöd för Skidförbundet.

– Vi har haft en tät dialog med förbundet och de har informerat oss väl. Därför kommer vi inte att agera på något sätt. Vi känner ju till innehållet även om programmet inte har sänts än, säger Icas sponsringschef Sofia Olsson till dagensmedia.se.

Hon säger sig också ha fullt förtroende för Svenska Skidförbundet.

– Vi är väl insatta i hur de jobbar med dopingfrågor och vi tycker att de gör det på ett väldigt bra sätt. Därför är vår inställning oförändrad, även om vi självklart tar avstånd från allt som har med doping att göra, säger Sofia Olsson och fortsätter:

– Det viktigaste nu är att blicka framåt.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Av: Sebastian Parkkila
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Tv

Artikellista - Tv

Bara 200 000 såg premiären – då är SBS Discovery TV "mycket nöjda"

"Har tagits emot på ett härligt sätt". Igår var det premiär för Filip Hammar och Fredrik Wikingssons nya tv-serie "Ska vi göra slut?". Programmet lockade enbart 216 000 tittare på den starka 21-sloten. 25

Artikellista - Tv

SBS Discovery TV blåsta av Lidingöbolag – kräver nära 300 000 kronor

"Sista minuten-kampanjen" betalades aldrig. SBS Discovery TV drar en annonsör till tingsrätten, kan Dagens Media berätta. 2

Artikellista - Tv

TV4: ”Vi håller med om MTG:s beskrivning av marknadsläget – helt klart”

Blir extremt mycket dyrare att annonsera i tv nästa år. TV4-gruppen och SBS Discovery gör som MTG TV – skruvar upp reklampriserna. 11

Artikellista - Tv

Per Holknekt i TV4 2015

TV4 bekräftar. Entreprenören Per Holknekt ska medverka i matprogam i TV4 nästa år, avslöjar han i Gry Forssells podcast. 2

Artikellista - Tv

Paradise Hotel fortsätter dominansen – krossar Big Brother

"Skadeglädje är oss helt främmande". MTG TV:s skandalsåpa "Paradise Hotel" fortsätter att dominera webb-tv-toppen. Konkurrenten SBS Discovery TV:s såpa "Big Brother" är inte ens med på topp tio-listan. 6

Artikellista - Tv

TV3 nöjda med premiären av Felix Herngrens och Brita Zackaris "Inte OK"

MTG-chefen: "Mer än ok". MTG nöjda med siffrorna för Felix Herngren och Brita Zackaris "Inte OK". 6

Annons
FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Tv

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 18, 2014

MTG avslöjar allt om hur de ska stoppa tv-kaoset 2015. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

Artikellista - Tv

Vattenfall samarbetar med Roomservice

"I linje med vår strategi". Vattenfall installerar produkter i Roomservice byggen. 1

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Tv

MTG sjösätter fleraåtgärder som ska stoppa tv-kaoset

Säljdirektören: "Vi är tidigt ute, och får ta smällen". Här är nyheten som kanske får en del marknads-chefer att sätta förmiddagskaffet i vrångstrupen: MTG TV höjer reklampriserna – med 18 procent. "Vi är tidigt ute bland kanalerna, och får ta smällen", säger försäljningsdirektören Mats Nyman.

Artikellista - Tv

Sveriges värsta bilförare ökade

"Ensam mamma söker" sågs av 163 000 tittare. Nära 20 000 fler tittare såg det andra avsnittet av "Sveriges värsta bilförare" i Kanal 5. 1

Annons
Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Lydeckers beska besked – alla Impact-säljare får gå

Lydeckers beska besked – alla Impact-säljare får gå

Samtliga Impact-säljare får se sig om efter nya jobb, kan Dagens Media berätta. 5

Mediesäljare köpte kokain under företagets påskfest

Mediesäljare köpte kokain under företagets påskfest

Nu kallas byrådirektörer, mediesäljare och pr-konsulter på löpande band in till Stockholms tingsrätt. Läs Dagens Medias dokument om kokainköparna i Taxi-Tony-härvan.

Stängde kommentarsfält efter näthat mot 14-åring

Stängde kommentarsfält efter näthat mot 14-åring

Kritiserade synen på kvinnor i Sverige. Då tvingades BT tvingades stänga kommentarsfältet – efter en timme. 28

Reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

Reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

SvD:s Mikael Holmström har bevakat försvarsområdet sedan 70-talet.

8 bilder som visar mediernas ubåtshysteri

8 bilder som visar mediernas ubåtshysteri

Mystiska män, mystiska moderskepp och en högtflygande stjärnreporter. Här är mediernas ubåtsjakt i åtta bilder. 13

Pr-bloggen

Pr-bloggen PR i min mening.

Printchefer om sparpaketet

Printchefer om sparpaketet

Expressen gör sig av med 50 journalister – och de printchefer som Dagens Media talat med är säkra på att det kommer märkas. 2

Destination.se om kritiken

Destination.se om kritiken

Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. 23

Waxins dramatiska flygresa – misstänktes för ebola

Waxins dramatiska flygresa – misstänktes för ebola

Möttes av tio läkare och sjuksköterskor – fördes i ilfart till sjukhus. 4

Skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Nyligen skröt DN Debatt om att vara störst på Twitter – men nära 80 procent av följarna kan vara fejk. 3

Expressens båt-tabbe

Expressens båt-tabbe

Expressen pekar ut DN:s civila båt som "tungt beväpnad militär". 14

Jan Helin kallar Ulf Nilson för en "gaggig farfar"

Jan Helin kallar Ulf Nilson för en "gaggig farfar"

I det senaste avsnittet av "Mattsson & Helin" ställer Aftonbladets publisher frågan om det inte är dags att avpolettera Expressen-krönikören Ulf Nilson. 9

Vapenlobbyisten kallades för ”debattör” i Dagens Nyheter

Vapenlobbyisten kallades för ”debattör” i Dagens Nyheter

Debatt-chefen Nils Öhman självkritisk efter missen. 3

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se