Tv
Janne Josefsson i ett tidigare avsnitt av "Uppdrag granskning".

Janne Josefsson i ett tidigare avsnitt av "Uppdrag granskning".

Tipsa en vän om en artikel

Skidförbundet fördömer Uppdrag Granskning

Redan innan sändning får kvällens "Uppdrag Granskning" hård kritik av Svenska Skidförbundet. Samtidigt inväntar två av sportens största sponsorer – Ica och Volkswagen – programmets sändning.

"Jag känner mig inte orolig", säger Annika Stenlund, marknadschef hos storsponsorn Volkswagen.

"Jag känner mig inte orolig", säger Annika Stenlund, marknadschef hos storsponsorn Volkswagen.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det är hemliga listor över flera skidåkares blodvärden i samband med världscupstävlingen i Lahtis, Finland, 1997 som ligger till grund för kvällens "Uppdrag Granskning".

I programmet drar bland annat antidopningsexperten Bengt Saltin slutsatsen att det pågick någon form av blodmanipulation under världscupen.

Men redan nu, innan programmet sänts, får programmet svidande kritik från såväl svenska som norska skidåkare. En av de kritiska rösterna är den svenske före detta landslagsåkaren Lars Håland som själv blir hårt ansatt under en intervju i programmet.

Han säger sig vara kränkt av "Uppdrag Granskning".

– Jag tycker att intervjun är väldigt ful gjord, säger Lars Håland till Sportbladet.

Nu sågas programmet även av Niklas Carlsson, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet.

Han menar att påståendena om misstänkt doping är felaktiga och att de dessutom saknar faktabaserad grund.

– Vi tycker inte att "Uppdrag Granskning" ger tittarna en möjlighet att skapa sig en ärlig bild av vad som hänt, säger Niklas Carlsson till dagensmedia.se.

Enligt honom är det flera faktorer som gör att programmet inte är balanserat.

– När hela storyn bygger på att undervärdera Lars Hålands trovärdighet blir det så. Dessutom upplevde Lars Håland journalisterna som aggressiva.

Han tycker också att "Uppdrag Granskning" varit allt för selektiva i valet av information som presenteras i programmet.

– Medelvärdet för blodvärdet är 145 och man borde visa den variation som finns hos folk med vissa som har 170 till exempel. Det går inte att dra sådana här slutsatser bara genom blodvärden. Det är för komplext.

Niklas Carlsson säger också att han tagit illa vid sig av programmet.

– Man känner sig ganska liten när man utsätts för sånt här. Vi vill ju att ungdomar och föräldrar ska hålla på med idrotten. Det vore ödmjukt om de kunde visa en kritisk hållning till den information de har hittat.

Är reportaget vilseledande anser du?

– Ja, men jag vet inte exakt hur sista programversionen ser ut ska jag ju tillägga.

SVT och Uppdrag Granskning har även fått hård kritik från det norska skidförbundet. Men Nils Hanson, projektledare för programmet, tillbakavisar kritiken och säger sig vara trygg i publiceringen.

– Det vi har gjort är att ta fram helt nya dokument men vi slår inte fast att det här handlar om doping. Analyserna och slutsatserna har dragits av skidförbundets egna experter och det är vi väldigt tydliga med, säger han till dagensmedia.se.

Hur reagerar du på att Niklas Carlsson säger att programmet inte ger tittarna en ärlig bild av vad som hänt?

– Det är väldigt trubbig kritik som är svår att bemöta. Men jag tycker att programmet både är väldigt pedagogiskt och återhållsamt berättat. Programmet ger en intressant inblick i en värld som tidigare varit okänd för allmänheten och vi har gett oss in i en värld som inte är van vid att bli kritiskt granskad.

Han ger även en känga åt de kollegor som kritiserat programmet.

– Vi har använt samma arbetssätt som vi gör när vi använder andra områden men nu har vi fått kritik även från sportjournalister. Men vi har bara gjort det som många andra borde gjort för länge sedan. Inte minst sportjournalister.

Hos Skidförbundets sponsor Volkswagen har man fört en diskussion med Skidförbundet om reportaget.

– Dom har berättat att uppdrag granskning gör det här programmet, och vi har haft en positiv och bra diskussion. Vi har fortsatt förtroende för skidförbundet, och jag känner mig inte orolig, säger Annika Stenlund, marknadschef på Volkswagen till dagensmedia.se

Hur kan programmet påverka er som sponsorer?

– 90-talet känns långt borta, men mitt i skid-vm kan man ju som person fråga sig hur det ser ut i dag efter att ha sett programmet.

Även Ica uttalar sitt stöd för Skidförbundet.

– Vi har haft en tät dialog med förbundet och de har informerat oss väl. Därför kommer vi inte att agera på något sätt. Vi känner ju till innehållet även om programmet inte har sänts än, säger Icas sponsringschef Sofia Olsson till dagensmedia.se.

Hon säger sig också ha fullt förtroende för Svenska Skidförbundet.

– Vi är väl insatta i hur de jobbar med dopingfrågor och vi tycker att de gör det på ett väldigt bra sätt. Därför är vår inställning oförändrad, även om vi självklart tar avstånd från allt som har med doping att göra, säger Sofia Olsson och fortsätter:

– Det viktigaste nu är att blicka framåt.

Av: Dante Thomsen
Mejla reportern
08-545 22 206

Av: Sebastian Parkkila
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 9, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 9, 2015

Här är innehållet i årets nionde utgåva av Dagens Media.

Schibstedchefer anklagas för sexkränkningar

Schibstedchefer anklagas för sexkränkningar

Stäms för sexuella trakasserier.

Fortsatt förlust för Fokus

Fortsatt förlust för Fokus

Omfattade arbete inleds. 12

IOGT:s kampanj sågas

IOGT:s kampanj sågas

Vinföretagets jurist ser rött. 6

Därför kan Schibsteds Hemnet-affär falla

Därför kan Schibsteds Hemnet-affär falla

Jätteaffären kan stoppas. 2

Viggos blogg

Viggos blogg 5 snabba vecka 22

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

De kan bli årets säljorganisation

De kan bli årets säljorganisation

Fem avdelningar slåss om utmärkelsen. 2

"Fortfarande jävligt kul"

"Fortfarande jävligt kul"

Intervju med Värvets Kristoffer Triumf.

Baluba Event går i graven

Baluba Event går i graven

Därför läggs MTG-ägda bolaget ner. 3

Här är Aviciis Volvo-reklam

Här är Aviciis Volvo-reklam

Mamma Anki Lidén och brorsan Anton Körberg gör Tim "Avicii" sällskap. 2

Tre tv-kanaler skrotas

Tre tv-kanaler skrotas

Försvinner från svenska marknaden. 3

Systrarna Widell-Schulman kan bli personligheter

Systrarna Widell-Schulman kan bli personligheter

Gör upp mot Alexander Bard och Gunilla Herlitz. 6

Olycklig annonskrock hos SvD

Olycklig annonskrock hos SvD

Hallon gör reklam i artiklar om hallon-skandalen. 6

Högtflygande drömmar

Högtflygande drömmar

Här är SAS nya reklam. 6

Youtube slår rekord

Youtube slår rekord

Här är de kanaler som når flest tittare i Sverige. 3

Anton Ewalds perfekta krishantering

Anton Ewalds perfekta krishantering

Hyllas för knarkpudeln i TV4. 7

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se