Tv
Loggan längst upp till vänster har vänts för att visa på likheterna med Vings nya logga.

Loggan längst upp till vänster har vänts för att visa på likheterna med Vings nya logga.

Tipsa en vän om en artikel

SVT om nya Ving-loggan: "Oj, det var verkligen likt"

Vings nya identitet bär en slående likhet med SVT Plays logga. Nu ska SVT ta upp ärendet på högre ort.

Håller du med om att loggorna är lika varandra?

Se resultatet
  • Ja, de är väldigt lika. 83%
  • Nej, inte alls. 15%
  • Ingen åsikt. 2%
Rösta
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

I går lanserade Ving den enskilt största varumärkesförändringen som resebyrån någonsin genomfört. Men det dröjde inte länge innan flera av dagensmedia.ses läsare reagerade på omgörningen.

Vings nya logga bär nämligen en slående likhet med en helt annan logga – som används av SVT Play.

När dagensmedia når Lena Glaser, chef för SVT:s digitala utbud, har hon ännu inte sett Vings nya logga.

– Men oj, ja det var verkligen likt. Vi har ju en logga som är väldigt enkel och lättbegriplig för alla, säger Lena Glaser när hon har undersökt loggan närmare.

Hon vill däremot inte dra några förhastade slutsatser över hur likheterna uppstått.

– Men SVT Play är en stor succé som är väldigt folkligt förankrad. Därför kan det finnas skäl att tro att även Ving hoppas på en association. Att även de vill vara populära och folkliga och att vi har ett etablerat uttryck som andra vill kopiera. Det är den negativa tolkningen.

Vad är den positiva tolkingen?

– Att vi får en anledning att bli smickrade. Det är den positiva kommentaren.

Är du smickrad?

– Jag vet inte riktigt. Jag får nog känna lite på det.

Ärendet ska nu tas upp på högre ort.

– Eftersom att vi inte vet om det här är medvetet eller omedvetet vill jag inte säga för mycket, men vi kommer absolut att titta vidare på det här.

Kan det bli aktuellt att vidta åtgärder?

– Vi måste diskutera det så jag kan inte uttala mig om det i dagsläget.

Magdalena Öhrn är informationschef på Ving och hon berättar att diskussionerna om eventuella likheter har kommit upp.

– Det har diskuterats och då framför allt i efterhand, men jag vet inte om jag tycker att de är så lika varandra. SVT Play har en grön pil med text och vi har ett orange hjärta utan text, säger hon till dagensmedia.se.

Hon poängterar samtidigt att det finns många loggor som liknar varandra.

– Titta på Vattenfall och Pepsi som båda har någon slags cirkel. Manpower och Ericsson är ett annat exempel.

Vings nya identitet har tagits fram av varumärkesbyrån Happy F&B. Vings reklambyrå är Forsman & Bodenfors.

Läs också: Här är Vings nya utseende

Av: Dante Thomsen
Mejla reportern
08-545 22 206

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Här är innehållet i senaste numret av Dagens Media.

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Cloetta: "Han är alltid välkommen till oss". 7

Regeringen diskade Prime

Regeringen diskade Prime

Uteslöts ur upphandlingen. 1

Festis vänder på Nyheter24

Festis vänder på Nyheter24

Sparkling Festis stökar till det. 3

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

Karin af Kintberg om julkalendern 2015 och sitt nya projekt med Fredrik Lindström.

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Perfect Day Media går som tåget. 6

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Acast-chefen om nya Spotify

Acast-chefen om nya Spotify

Tror inte på tuffare kokurrens.

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Jan Scherman jublar över samarbetet.

Intern kritik mot Lajkat

Intern kritik mot Lajkat

Bilder av penisavtryck får folk att reagera. 7

Skräckfilm kuppar SvD

Skräckfilm kuppar SvD

Bjuder in till dop av djävulens barn. 10

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Med på ranking över Europas 25 mest inflytelserika.

Penis smög sig in hos SvD

Penis smög sig in hos SvD

"Under strecket" blev "Under bältet". 16

Här är Facebooks nyhetstjänst

Här är Facebooks nyhetstjänst

Plattformen som ska övertyga medieägarna att publicera sitt innehåll direkt på Facebook. 1

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mediechefer tycker till om Schibsteds och Mittmedias planer på ny mediekoncern. 5

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Prestigevärvningen slutade med anklagelser om grov illojalitet och oacceptabelt beteende. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se