Tv
Loggan längst upp till vänster har vänts för att visa på likheterna med Vings nya logga.

Loggan längst upp till vänster har vänts för att visa på likheterna med Vings nya logga.

SVT om nya Ving-loggan: "Oj, det var verkligen likt"

Vings nya identitet bär en slående likhet med SVT Plays logga. Nu ska SVT ta upp ärendet på högre ort.

Håller du med om att loggorna är lika varandra?

Se resultatet
  • Ja, de är väldigt lika. 83%
  • Nej, inte alls. 15%
  • Ingen åsikt. 2%
Rösta
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

I går lanserade Ving den enskilt största varumärkesförändringen som resebyrån någonsin genomfört. Men det dröjde inte länge innan flera av dagensmedia.ses läsare reagerade på omgörningen.

Vings nya logga bär nämligen en slående likhet med en helt annan logga – som används av SVT Play.

När dagensmedia når Lena Glaser, chef för SVT:s digitala utbud, har hon ännu inte sett Vings nya logga.

– Men oj, ja det var verkligen likt. Vi har ju en logga som är väldigt enkel och lättbegriplig för alla, säger Lena Glaser när hon har undersökt loggan närmare.

Hon vill däremot inte dra några förhastade slutsatser över hur likheterna uppstått.

– Men SVT Play är en stor succé som är väldigt folkligt förankrad. Därför kan det finnas skäl att tro att även Ving hoppas på en association. Att även de vill vara populära och folkliga och att vi har ett etablerat uttryck som andra vill kopiera. Det är den negativa tolkningen.

Vad är den positiva tolkingen?

– Att vi får en anledning att bli smickrade. Det är den positiva kommentaren.

Är du smickrad?

– Jag vet inte riktigt. Jag får nog känna lite på det.

Ärendet ska nu tas upp på högre ort.

– Eftersom att vi inte vet om det här är medvetet eller omedvetet vill jag inte säga för mycket, men vi kommer absolut att titta vidare på det här.

Kan det bli aktuellt att vidta åtgärder?

– Vi måste diskutera det så jag kan inte uttala mig om det i dagsläget.

Magdalena Öhrn är informationschef på Ving och hon berättar att diskussionerna om eventuella likheter har kommit upp.

– Det har diskuterats och då framför allt i efterhand, men jag vet inte om jag tycker att de är så lika varandra. SVT Play har en grön pil med text och vi har ett orange hjärta utan text, säger hon till dagensmedia.se.

Hon poängterar samtidigt att det finns många loggor som liknar varandra.

– Titta på Vattenfall och Pepsi som båda har någon slags cirkel. Manpower och Ericsson är ett annat exempel.

Vings nya identitet har tagits fram av varumärkesbyrån Happy F&B. Vings reklambyrå är Forsman & Bodenfors.

Läs också: Här är Vings nya utseende

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5
Tv
Artikellista - Tv

Så blir MTG TV:s vår

Salig blandning. Realitystjärnorna i slottsmiljö, golfstjärneliv och en återvändande grabbduo. Det är några smakprov ur MTG:s vårprogram. 3

Artikellista - Tv

Fler sökande till Paradise Hotel än journalistprogrammet

"Åtminstone garanterade att synas i media". På ett dygn har MTG TV fått in 2200 ansökningar till "Paradise Hotel". Det är nästan lika många sökande som till Journalistprogrammet på JMK i Stockholm. 12

Artikellista - Tv

Anhöriga får skadestånd efter TV3-såpan

"Rätten till privatliv gäller även på sjukhus". Anhöriga kände igen sin döende far i TV3-programmet "Sjukhuset". Nu får de 20 000 kronor var i skadestånd av landstinget. 1

Artikellista - Tv

Viacoms ultimatum: Flytta till Amsterdam eller få sparken

"Vore fel av mig att säga ett antal". Viacom i Sverige varslar en stor del av sin personalstyrka, kan Dagens Media berätta. Många av tjänsterna kommer flyttas till Amsterdam. 1

Artikellista - Tv

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Lever spartanskt trots drömlönen. Han drog in över 24 miljoner förra året, mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 15

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Tv

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 20, 2014

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media, som även rymmer bilagan Branschanalys om resebolagens utmaningar.

Annons
Artikellista - Tv

Succé för Historieätarna på webben

Men Paradise Hotel toppar fortfarande. Erik Haags och Lotta Lundgrens matprogram kommer fyra på webb-tv-listan.

Artikellista - Tv

Paradise Hotel får ny säsong

"Ett självklart beslut." Hoppas kunna upprepa succén nästa år. 5

Artikellista - Tv

Hamiltons känga till kulturskribenterna

”Verkar mena att SVT:s program ska de ut som på 90-talet”. SVT:s avgående vd talar ut i stor avskedsintervju. 4

Artikellista - Tv

Barnkanalen utökar sändningstiden

"Tittningen har förskjutits på kvällen". SVT:s Barnkanalen tar ett kliv in i superprime. 1

Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se