Tv
Loggan längst upp till vänster har vänts för att visa på likheterna med Vings nya logga.

Loggan längst upp till vänster har vänts för att visa på likheterna med Vings nya logga.

SVT om nya Ving-loggan: "Oj, det var verkligen likt"

Vings nya identitet bär en slående likhet med SVT Plays logga. Nu ska SVT ta upp ärendet på högre ort.

Håller du med om att loggorna är lika varandra?

Se resultatet
  • Ja, de är väldigt lika. 83%
  • Nej, inte alls. 15%
  • Ingen åsikt. 2%
Rösta
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

I går lanserade Ving den enskilt största varumärkesförändringen som resebyrån någonsin genomfört. Men det dröjde inte länge innan flera av dagensmedia.ses läsare reagerade på omgörningen.

Vings nya logga bär nämligen en slående likhet med en helt annan logga – som används av SVT Play.

När dagensmedia når Lena Glaser, chef för SVT:s digitala utbud, har hon ännu inte sett Vings nya logga.

– Men oj, ja det var verkligen likt. Vi har ju en logga som är väldigt enkel och lättbegriplig för alla, säger Lena Glaser när hon har undersökt loggan närmare.

Hon vill däremot inte dra några förhastade slutsatser över hur likheterna uppstått.

– Men SVT Play är en stor succé som är väldigt folkligt förankrad. Därför kan det finnas skäl att tro att även Ving hoppas på en association. Att även de vill vara populära och folkliga och att vi har ett etablerat uttryck som andra vill kopiera. Det är den negativa tolkningen.

Vad är den positiva tolkingen?

– Att vi får en anledning att bli smickrade. Det är den positiva kommentaren.

Är du smickrad?

– Jag vet inte riktigt. Jag får nog känna lite på det.

Ärendet ska nu tas upp på högre ort.

– Eftersom att vi inte vet om det här är medvetet eller omedvetet vill jag inte säga för mycket, men vi kommer absolut att titta vidare på det här.

Kan det bli aktuellt att vidta åtgärder?

– Vi måste diskutera det så jag kan inte uttala mig om det i dagsläget.

Magdalena Öhrn är informationschef på Ving och hon berättar att diskussionerna om eventuella likheter har kommit upp.

– Det har diskuterats och då framför allt i efterhand, men jag vet inte om jag tycker att de är så lika varandra. SVT Play har en grön pil med text och vi har ett orange hjärta utan text, säger hon till dagensmedia.se.

Hon poängterar samtidigt att det finns många loggor som liknar varandra.

– Titta på Vattenfall och Pepsi som båda har någon slags cirkel. Manpower och Ericsson är ett annat exempel.

Vings nya identitet har tagits fram av varumärkesbyrån Happy F&B. Vings reklambyrå är Forsman & Bodenfors.

Läs också: Här är Vings nya utseende

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Kolla innehållet här.

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

IDG Sverige byter vd

IDG Sverige byter vd

Christer Björkin slutar, kan Dagens Media berätta. 6

Ibland blir det bara helt fel...

Ibland blir det bara helt fel...

Den ökända fejkbilden på text-tv har dykt upp igen. Den här gången i TV4 – som nu ber om ursäkt.

Expressen-sajt hackad

Expressen-sajt hackad

Expressens matsajt Mitt kök har hackats av någon som utger sig för att representera terrorgruppen Islamiska staten.

"Tre saker jag inte förstår..."

"Tre saker jag inte förstår..."

Isobars byråchef går igång på att åldras. 4

Juryn hoppar av "Idol"

Juryn hoppar av "Idol"

Anders Bagge, Laila Bagge Wahlgren och Alexander Bard gör sin sista säsong som jury i TV4:s långkörare "Idol". 6

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

Jenny Strömstedts ostbågsinferno i TV4 har nu plockats upp av Time.

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se