Tv

Erik Wikström. Foto: Magine.

Erik Wikström. Foto: Magine.

Två års tänk bakom nya tv-tjänsten Magine

I dag sjösattes den nya tv- och videotjänsten Magine. Erik Wikström, en av initiativtagarna bakom tjänsten, säger att den kommer att agera inom ett helt eget område.

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

I dag lanserades den nya tjänsten Magine. Bakom tjänsten står bland andra Erik Wikström, Mattias Hjelmstedt, Håkan Tranvik och Michael Werner.

– I grund och botten har vi suttit i drygt två år och tittat på hur det skulle se ut om man hittade på tv:n i dag, säger Erik Wikström och fortsätter:

– Man skulle då inte sitta framför tv:n med satellitmottagare och kort och fem fjärrkontroller. Det borde gå att göra bättre och det har varit vår utgångspunkt.

Tjänsten innebär att kunden kan titta på live-tv, betaltjänster och filmer på samma plattform. Tjänsten har liknats vid ett Spotify för tv, men Erik Wikström tycker inte riktigt att den liknelsen stämmer.

– De tjänster där man streamar musik har lyckats göra fantastiska upplevelser för kunden. Det är klart att det finns en likhet eftersom att vi erbjuder en internettjänst som går att använda där man vill. Men vi behöver inte förändra affärsmodellen som Spotify behövde göra. Tv-industrin tjänar gott om pengar på det gamla sättet, säger han.

Samtidigt vill Erik Wikström också poängtera att Magine skiljer sig från tjänster som Netflix och Voddler då tjänsten erbjuder en uppsättning olika tv-upplevelser.

– Vad vi gör är att vi erbjuder live-tv och playtjänster och filmer från andra bolag. Vi ska vara ett alternativ till befintliga operatörer, säger han.

Betaversionen av tjänsten sjösattes i dag och intresserade kan gå in på sajten och ansöka om att få testa tjänsten.

- Vi har börjat med beta nu. Sedan utökar vi betan de närmsta månaderna och siktar gå komma igång någon gång under Q1. Men vi har inte kniven på strupen, det är viktigt att tjänsten blir bra och vi kommer inte gå i fällan att lansera för fort, säger Erik Wikström.

Hur ser intäktsmodellen ut, kommer användarna att behöva betala för tjänsten?

– Vill man ha tillgång till hela tjänsten så kommer kunden att behöva betala. Men det kommer inte att finnas någon annonsaffär över huvud taget. Vi vill inte göra något som konkurrerar med tv-kanalerna.

Vilka kanaler är med än så länge?

– Det är ännu väldigt tidigt för oss. Vi har tillräckligt många kanaler för att sätta igång betaversionen. Vi pratar med alla i industrin och hittills har ingen sagt nej.

Av: Elin Hanspers
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Tv

LÖRDAGSINTERVJUN
Artikellista - Tv

Näääk: "Media fokuserar ofta på det negativa"

Diggar "Antikrundan". Han har hyllats för sin musik – nu tar han klivet in i tv-rutan. För Dagens Media berättar Matar ”Näääk” Samba om sitt nya gig som programledare i TV4, om förutfattade meningar kring hiphop och om sina egna medievanor.

Artikellista - Tv

Här är alla vinnare i Kristallen

Många beprövade format. När Kristallen firade tio år prisades TV4:s "Solsidan" som årets humorprogram – för tredje gången.

Artikellista - Tv

"Jag har varit så heligt arg"

Dagens Media tussar ihop trätobröderna. De har hånat varandra offentligt och utkämpat sina strider inför öppen ridå under decennier. Hösten 2014 är Manfred Aronsson och Jan Scherman överens om en sak – vad som saknas i den svenska tv-branschen: "Mod, modet att våga", säger Manfred Aronsson.

Artikellista - Tv

Näääk blir programledare för TV4:s nya musikprogram

"Viktigt att visa en ljusare sida av hiphop". Hiphop-artisten Matar ”Näääk” Samba är programledare för TV4:s nya musikprogram "Lyckliga gatan". 2

Artikellista - Tv

MTG:s planeringschef blir chef på Viaplay

"Vi har nu ett dreamteam". Fredrik Ljungberg blir programchef på Viaplay. 4

Artikellista - Tv

Jan Scherman om Aftonbladets tv-kanal: "Jag är inte dum i huvudet"

Berättade om den nya tv-kanalen. Jan Scherman, som nyligen tillträdde som affärsområdeschef för Aftonbladet TV, kommenterade tidningens tv-strategi.

Annons
Artikellista - Tv

Magnus Wistam chef för nytt Shine-bolag

Producerar åt Aftonbladet och Miljöpartiet. Tv-jätten Shine Nordics startar nya bolaget Mag5 Content – och värvar reklamveteranen Magnus Wistam som ansvarig för verksamheten.

SD anmäler SVT:s Rapport

"Uppenbart partiska". Sverigedemokraterna anmäler SVT till Myndigheten för radio och tv efter gårdagens "Rapport". 12

Artikellista - Tv

Kanal 5:s premiär krossades av "Idol"

Förintades av TV4:s "Idol". Premiären av ”Råttjägarna” i Kanal 5 sågs av endast 153 000 tittare. Första avsnittet av ”Bastuklubben” sågs av 210 000. 7

Artikellista - Tv

Mediemarknaden fortsätter uppåt

Räknar med fortsatt tillväxt. Växte med 1,9 procent under andra kvartalet.

Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se