Tv
Erik Wikström. Foto: Magine.

Erik Wikström. Foto: Magine.

Tipsa en vän om en artikel

Två års tänk bakom nya tv-tjänsten Magine

I dag sjösattes den nya tv- och videotjänsten Magine. Erik Wikström, en av initiativtagarna bakom tjänsten, säger att den kommer att agera inom ett helt eget område.

Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

I dag lanserades den nya tjänsten Magine. Bakom tjänsten står bland andra Erik Wikström, Mattias Hjelmstedt, Håkan Tranvik och Michael Werner.

– I grund och botten har vi suttit i drygt två år och tittat på hur det skulle se ut om man hittade på tv:n i dag, säger Erik Wikström och fortsätter:

– Man skulle då inte sitta framför tv:n med satellitmottagare och kort och fem fjärrkontroller. Det borde gå att göra bättre och det har varit vår utgångspunkt.

Tjänsten innebär att kunden kan titta på live-tv, betaltjänster och filmer på samma plattform. Tjänsten har liknats vid ett Spotify för tv, men Erik Wikström tycker inte riktigt att den liknelsen stämmer.

– De tjänster där man streamar musik har lyckats göra fantastiska upplevelser för kunden. Det är klart att det finns en likhet eftersom att vi erbjuder en internettjänst som går att använda där man vill. Men vi behöver inte förändra affärsmodellen som Spotify behövde göra. Tv-industrin tjänar gott om pengar på det gamla sättet, säger han.

Samtidigt vill Erik Wikström också poängtera att Magine skiljer sig från tjänster som Netflix och Voddler då tjänsten erbjuder en uppsättning olika tv-upplevelser.

– Vad vi gör är att vi erbjuder live-tv och playtjänster och filmer från andra bolag. Vi ska vara ett alternativ till befintliga operatörer, säger han.

Betaversionen av tjänsten sjösattes i dag och intresserade kan gå in på sajten och ansöka om att få testa tjänsten.

- Vi har börjat med beta nu. Sedan utökar vi betan de närmsta månaderna och siktar gå komma igång någon gång under Q1. Men vi har inte kniven på strupen, det är viktigt att tjänsten blir bra och vi kommer inte gå i fällan att lansera för fort, säger Erik Wikström.

Hur ser intäktsmodellen ut, kommer användarna att behöva betala för tjänsten?

– Vill man ha tillgång till hela tjänsten så kommer kunden att behöva betala. Men det kommer inte att finnas någon annonsaffär över huvud taget. Vi vill inte göra något som konkurrerar med tv-kanalerna.

Vilka kanaler är med än så länge?

– Det är ännu väldigt tidigt för oss. Vi har tillräckligt många kanaler för att sätta igång betaversionen. Vi pratar med alla i industrin och hittills har ingen sagt nej.

Av: Elin Hanspers
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

Försvaret lyfter HBT-frågan

Försvaret lyfter HBT-frågan

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera". Det är budskapet i Försvarsmaktens annons. 6

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Allt det här får du i senaste numret av papperstidningen.

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Viggos blogg

Viggos blogg Hej då Almedalen!

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se