Tv
Erik Wikström. Foto: Magine.

Erik Wikström. Foto: Magine.

Två års tänk bakom nya tv-tjänsten Magine

I dag sjösattes den nya tv- och videotjänsten Magine. Erik Wikström, en av initiativtagarna bakom tjänsten, säger att den kommer att agera inom ett helt eget område.

Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

I dag lanserades den nya tjänsten Magine. Bakom tjänsten står bland andra Erik Wikström, Mattias Hjelmstedt, Håkan Tranvik och Michael Werner.

– I grund och botten har vi suttit i drygt två år och tittat på hur det skulle se ut om man hittade på tv:n i dag, säger Erik Wikström och fortsätter:

– Man skulle då inte sitta framför tv:n med satellitmottagare och kort och fem fjärrkontroller. Det borde gå att göra bättre och det har varit vår utgångspunkt.

Tjänsten innebär att kunden kan titta på live-tv, betaltjänster och filmer på samma plattform. Tjänsten har liknats vid ett Spotify för tv, men Erik Wikström tycker inte riktigt att den liknelsen stämmer.

– De tjänster där man streamar musik har lyckats göra fantastiska upplevelser för kunden. Det är klart att det finns en likhet eftersom att vi erbjuder en internettjänst som går att använda där man vill. Men vi behöver inte förändra affärsmodellen som Spotify behövde göra. Tv-industrin tjänar gott om pengar på det gamla sättet, säger han.

Samtidigt vill Erik Wikström också poängtera att Magine skiljer sig från tjänster som Netflix och Voddler då tjänsten erbjuder en uppsättning olika tv-upplevelser.

– Vad vi gör är att vi erbjuder live-tv och playtjänster och filmer från andra bolag. Vi ska vara ett alternativ till befintliga operatörer, säger han.

Betaversionen av tjänsten sjösattes i dag och intresserade kan gå in på sajten och ansöka om att få testa tjänsten.

- Vi har börjat med beta nu. Sedan utökar vi betan de närmsta månaderna och siktar gå komma igång någon gång under Q1. Men vi har inte kniven på strupen, det är viktigt att tjänsten blir bra och vi kommer inte gå i fällan att lansera för fort, säger Erik Wikström.

Hur ser intäktsmodellen ut, kommer användarna att behöva betala för tjänsten?

– Vill man ha tillgång till hela tjänsten så kommer kunden att behöva betala. Men det kommer inte att finnas någon annonsaffär över huvud taget. Vi vill inte göra något som konkurrerar med tv-kanalerna.

Vilka kanaler är med än så länge?

– Det är ännu väldigt tidigt för oss. Vi har tillräckligt många kanaler för att sätta igång betaversionen. Vi pratar med alla i industrin och hittills har ingen sagt nej.

Av: Elin Hanspers
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Blogoccoli

Blogoccoli Det jag saknar mest

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se