Tv
Erik Wikström. Foto: Magine.

Erik Wikström. Foto: Magine.

Tipsa en vän om en artikel

Två års tänk bakom nya tv-tjänsten Magine

I dag sjösattes den nya tv- och videotjänsten Magine. Erik Wikström, en av initiativtagarna bakom tjänsten, säger att den kommer att agera inom ett helt eget område.

Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

I dag lanserades den nya tjänsten Magine. Bakom tjänsten står bland andra Erik Wikström, Mattias Hjelmstedt, Håkan Tranvik och Michael Werner.

– I grund och botten har vi suttit i drygt två år och tittat på hur det skulle se ut om man hittade på tv:n i dag, säger Erik Wikström och fortsätter:

– Man skulle då inte sitta framför tv:n med satellitmottagare och kort och fem fjärrkontroller. Det borde gå att göra bättre och det har varit vår utgångspunkt.

Tjänsten innebär att kunden kan titta på live-tv, betaltjänster och filmer på samma plattform. Tjänsten har liknats vid ett Spotify för tv, men Erik Wikström tycker inte riktigt att den liknelsen stämmer.

– De tjänster där man streamar musik har lyckats göra fantastiska upplevelser för kunden. Det är klart att det finns en likhet eftersom att vi erbjuder en internettjänst som går att använda där man vill. Men vi behöver inte förändra affärsmodellen som Spotify behövde göra. Tv-industrin tjänar gott om pengar på det gamla sättet, säger han.

Samtidigt vill Erik Wikström också poängtera att Magine skiljer sig från tjänster som Netflix och Voddler då tjänsten erbjuder en uppsättning olika tv-upplevelser.

– Vad vi gör är att vi erbjuder live-tv och playtjänster och filmer från andra bolag. Vi ska vara ett alternativ till befintliga operatörer, säger han.

Betaversionen av tjänsten sjösattes i dag och intresserade kan gå in på sajten och ansöka om att få testa tjänsten.

- Vi har börjat med beta nu. Sedan utökar vi betan de närmsta månaderna och siktar gå komma igång någon gång under Q1. Men vi har inte kniven på strupen, det är viktigt att tjänsten blir bra och vi kommer inte gå i fällan att lansera för fort, säger Erik Wikström.

Hur ser intäktsmodellen ut, kommer användarna att behöva betala för tjänsten?

– Vill man ha tillgång till hela tjänsten så kommer kunden att behöva betala. Men det kommer inte att finnas någon annonsaffär över huvud taget. Vi vill inte göra något som konkurrerar med tv-kanalerna.

Vilka kanaler är med än så länge?

– Det är ännu väldigt tidigt för oss. Vi har tillräckligt många kanaler för att sätta igång betaversionen. Vi pratar med alla i industrin och hittills har ingen sagt nej.

Av: Elin Hanspers
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla in höstens första utgåva av Dagens Medias tidning. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Dokusåpan Sverige

Sponsringsbloggen

Sponsringsbloggen Stadium trampar ny mark

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill nya chefredaktören utveckla Fokus: "Ska tala till hjärtat inte bara hjärnan". 1

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se