Tv

Cartoon Network öppnar svenskt reklamfönster

I höst öppnar Cartoon Network upp för svensk lokalannonsering. Det blir första steget i kanalens nya strategi att växa på den svenska marknaden.

Bo Falk Østergaard, försäljningschef för Turner i Norden och Baltikum. Foto: Pressbild.

Bo Falk Østergaard, försäljningschef för Turner i Norden och Baltikum. Foto: Pressbild.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

De svenska lokalannonserna börjar säljas den 1 oktober i år och tanken är att annonsörerna ska få ett mer träffsäkert sätt att nå sina önskade målgrupper.

– Vi har haft en stor efterfrågan på en mer lokal annonsering från våra svenska annonsörer som vill kunna nå sin målgrupp exklusivt, säger Bo Falk Østergaard, försäljningschef för Turner i Norden och Baltikum, till dagensmedia.se.

Lanseringen kommer i samband med att Cartoon Network haft en tittarökning på 35 procent i jämfört med förra året.

– Vi har haft en väldigt positiv tittarutveckling i Sverige vilket gör detta till ett naturligt steg.

Varför är den svenska marknaden viktig för Turner?

– Vi ser en stark tillväxtpotential i Sverige där Cartoon Networks ställning har stärkts den senaste tiden.

Planerar ni att göra något mer på den svenska marknaden?

– Målet är att helt anpassa kanalen helt för den svenska marknaden, både när det gäller utformning av kanalen och dess innehåll och aktiviteter. Under hösten lanserar vi nya Ben 10 Omniverse, en karaktär som är mycket populär i Sverige och i november går Jul i November av stapeln, en interaktiv kampanj som involverar innehållet på kanalen, webb och liveevent.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Stor special om dagspress, allt om snabbmatskedjornas varumärken, hård kritik mot "last klick" och miljoner spås flyttas från linjär-tv.

Hård kritik mot Expressen

Hård kritik mot Expressen

Cecilia Hagens intervju med partiledaren uppfattas som provocerande och oförskämd. 17

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Så gick det till när romansen avslöjades. 13

Tackade nej till Metro

Tackade nej till Metro

PM Nilsson fick en insikt – och tackade nej till chefredaktörsjobbet. 29

F&B om Zlatans tatueringar

F&B om Zlatans tatueringar

Har planerat kampanjen i ett år. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation SoFo tabben är mitt fel

Därför har skotillverkaren nakna kvinnor på sajten

Därför har skotillverkaren nakna kvinnor på sajten

Inget pr-trick, enligt grundaren Emy Blixt. 11

Personal kan tvingas sluta

Personal kan tvingas sluta

Sju tjänster kan försvinna, enligt uppgift till Dagens Media.

75 kvinnor i protest mot Aftonbladets "manskultur"

75 kvinnor i protest mot Aftonbladets "manskultur"

Protestbrev mot mansdominansen i ledningen, kan Dagens Media berätta.

Här säljer Obama sig själv som klickbete – för en länk

Här säljer Obama sig själv som klickbete – för en länk

Presidenten ville få fler att ansluta sig till sjukvårdsförsäkringen, du kan aldrig gissa vad som hände sen... 3

David Carr är död

David Carr är död

The New York Times mediekrönikör blev 58 år gammal.

Metallicas nya giv – skidor

Metallicas nya giv – skidor

Öl, vin och dildos. Nu kommer... skidorna! Här är thrash metal-giganterna Metallicas nya affärsidé. 5

Slutar efter konflikt med vd:n

Slutar efter konflikt med vd:n

Helga Baagøe lämnar SJ på dagen. Detta efter en konflikt med vd Crister Fritzson. 16

”Ett publicistiskt haveri”

”Ett publicistiskt haveri”

Svenska Dagbladets chefredaktör gick i taket – efter att konkurrenten tog åt sig äran för tidningens avslöjanden om SCA. 8

Så många har Tivo

Så många har Tivo

Com Hems intäkter lyfts av ökad efterfrågan på digital-tv. 5

Utreds för grovt skattebrott

Utreds för grovt skattebrott

Sverigedemokraternas tidigare presschef Martin Kinnunen utreds för ekonomisk brottslighet. 12

Ekonomisk uppgörelse bakom Flashback-grävet

Ekonomisk uppgörelse bakom Flashback-grävet

Aftonbladet och Researchgruppen i omdiskuterat samarbete. 26

Mindshare-veteranen slutar

Mindshare-veteranen slutar

Kreative chefen Joakim Antelius lämnar mediebyrån, kan Dagens Media berätta. 4

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se