Tv

Cartoon Network öppnar svenskt reklamfönster

I höst öppnar Cartoon Network upp för svensk lokalannonsering. Det blir första steget i kanalens nya strategi att växa på den svenska marknaden.

Bo Falk Østergaard, försäljningschef för Turner i Norden och Baltikum. Foto: Pressbild.

Bo Falk Østergaard, försäljningschef för Turner i Norden och Baltikum. Foto: Pressbild.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

De svenska lokalannonserna börjar säljas den 1 oktober i år och tanken är att annonsörerna ska få ett mer träffsäkert sätt att nå sina önskade målgrupper.

– Vi har haft en stor efterfrågan på en mer lokal annonsering från våra svenska annonsörer som vill kunna nå sin målgrupp exklusivt, säger Bo Falk Østergaard, försäljningschef för Turner i Norden och Baltikum, till dagensmedia.se.

Lanseringen kommer i samband med att Cartoon Network haft en tittarökning på 35 procent i jämfört med förra året.

– Vi har haft en väldigt positiv tittarutveckling i Sverige vilket gör detta till ett naturligt steg.

Varför är den svenska marknaden viktig för Turner?

– Vi ser en stark tillväxtpotential i Sverige där Cartoon Networks ställning har stärkts den senaste tiden.

Planerar ni att göra något mer på den svenska marknaden?

– Målet är att helt anpassa kanalen helt för den svenska marknaden, både när det gäller utformning av kanalen och dess innehåll och aktiviteter. Under hösten lanserar vi nya Ben 10 Omniverse, en karaktär som är mycket populär i Sverige och i november går Jul i November av stapeln, en interaktiv kampanj som involverar innehållet på kanalen, webb och liveevent.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5

Tv

Artikellista - Tv

Jan Scherman om Aftonbladets tv-kanal: "Jag är inte dum i huvudet"

Berättade om den nya tv-kanalen. Jan Scherman, som nyligen tillträdde som affärsområdeschef för Aftonbladet TV, kommenterade tidningens tv-strategi.

Artikellista - Tv

Magnus Wistam chef för nytt Shine-bolag

Producerar åt Aftonbladet och Miljöpartiet. Tv-jätten Shine Nordics startar nya bolaget Mag5 Content – och värvar reklamveteranen Magnus Wistam som ansvarig för verksamheten.

SD anmäler SVT:s Rapport

"Uppenbart partiska". Sverigedemokraterna anmäler SVT till Myndigheten för radio och tv efter gårdagens "Rapport". 5

Artikellista - Tv

Kanal 5:s premiär krossades av "Idol"

Förintades av TV4:s "Idol". Premiären av ”Råttjägarna” i Kanal 5 sågs av endast 153 000 tittare. Första avsnittet av ”Bastuklubben” sågs av 210 000. 6

Artikellista - Tv

Mediemarknaden fortsätter uppåt

Räknar med fortsatt tillväxt. Växte med 1,9 procent under andra kvartalet.

Artikellista - Tv

Björn Rosengrens krav på partiledarna: "Förnya mediepolitiken"

"Det håller inte längre". Den svenska mediepolitiken behöver göras om från grunden. Det skriver Film & TV-producenterna i ett öppet brev till partiledarna. 1

Annons
Artikellista - Tv

Ny innehållsdirektör för TV4-gruppen

"Säkra nödvändiga rättigheter". Åsa Sjöberg får det övergripande ansvaret för programverksamheten i alla kanaler och på alla plattformar.

Artikellista - Tv

Miljonfest för Filip & Fredrik

Vd Lars Beckung: "Vi är supernöjda". UPPDATERAD. Filip Hammars, Fredrik Wikingssons, Lars Beckungs och Micke Svenssons tv-bolag Mexiko Media gör en mångmiljonvinst. 5

Artikellista - Tv

Vd-avhopp på Yellow Bird

Startar danskt bolag. Anni Faurbye Fernandez lämnar vd-posten efter ett och ett halvt år.

Artikellista - Tv

TV4-poddar till Acast

Möjliggör annonser i podden. TV4 flyttar sina podcasts till Acast.

Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se