Tv

MTV i nytt avtal med Com Hem

Nya kanaler in i det digitala utbudet – men minskad distribution för MTV. Det är några av konsekvenserna i MTV Networks nya avtal med Com Hem.

Lars Mossing.

Lars Mossing.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Com Hem och MTV Networks, med kanaler som MTV, Nickelodeon och Comedy Central, har omförhandlat sitt distributionsavtal.

Och det är med blandade känslor Lars Mossing, vd för MTV Networks, berättar om konsekvenserna.

De goda nyheterna är att alla MTV Networks kanaler kommer att finnas med i Com Hems digitala utbud. Med den nya kanalen ”Nick Jr”, som vänder sig till barn mellan 3-6 år, ökar också antalet kanaler från fem till sex.

Nickelodeons och Comedy Centrals innehåll blir också för första gången tillgängligt via Com Hems on-demandtjänst.

– Vi är mycket nöjda med vad avtalet gör för våra kanaler på den digitala sidan, säger Lars Mossing vd MTV Networks till dagensmedia.se.

Men för kanalen MTV blir avtalet ett smärre dråpslag. 30 procent av distributionen tappas då kanalen flyttas från Com Hems analoga basutbud till det digitala utbudet.

– Vi är ärliga och säger att detta är det negativa med det nya avtalet. Samtidigt är det naturligt att kanaler flyttas från det analoga till det digitala nätet.

– Det är en förändring som kanaler som Discovery och Eurosport gick igenom redan 2007. Nu har turen kommit till MTV.

Vad ska ni göra för att dämpa tittartappet?

– Vi ska jobba hårt med fortsatt fokus på innehåll, marknadsföring och pr för att försvara vår share på den digitala arenan.

Sedan digitaliseringen av marknätet slutfördes 2007 går större delen av de svenska tv-sändningarna via det digitala nätet. Kabeloperatörer som Com Hem har fortfarande kvar ett analogt basutbud

Fakta Tittartidsandelar

Tittartidsandelar för MTV Networks kanaler, enligt MMS månadsrapport för

oktober 2010 (vecka 40 - 43)

 

•MTV 0,8 procent

•Nickelodeon 0,8 procent

• Comedy Central 0,2

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Blogoccoli

Blogoccoli Det jag saknar mest

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se