Tv

Tipsa en vän om en artikel

MTV i nytt avtal med Com Hem

Nya kanaler in i det digitala utbudet – men minskad distribution för MTV. Det är några av konsekvenserna i MTV Networks nya avtal med Com Hem.

Lars Mossing.

Lars Mossing.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Com Hem och MTV Networks, med kanaler som MTV, Nickelodeon och Comedy Central, har omförhandlat sitt distributionsavtal.

Och det är med blandade känslor Lars Mossing, vd för MTV Networks, berättar om konsekvenserna.

De goda nyheterna är att alla MTV Networks kanaler kommer att finnas med i Com Hems digitala utbud. Med den nya kanalen ”Nick Jr”, som vänder sig till barn mellan 3-6 år, ökar också antalet kanaler från fem till sex.

Nickelodeons och Comedy Centrals innehåll blir också för första gången tillgängligt via Com Hems on-demandtjänst.

– Vi är mycket nöjda med vad avtalet gör för våra kanaler på den digitala sidan, säger Lars Mossing vd MTV Networks till dagensmedia.se.

Men för kanalen MTV blir avtalet ett smärre dråpslag. 30 procent av distributionen tappas då kanalen flyttas från Com Hems analoga basutbud till det digitala utbudet.

– Vi är ärliga och säger att detta är det negativa med det nya avtalet. Samtidigt är det naturligt att kanaler flyttas från det analoga till det digitala nätet.

– Det är en förändring som kanaler som Discovery och Eurosport gick igenom redan 2007. Nu har turen kommit till MTV.

Vad ska ni göra för att dämpa tittartappet?

– Vi ska jobba hårt med fortsatt fokus på innehåll, marknadsföring och pr för att försvara vår share på den digitala arenan.

Sedan digitaliseringen av marknätet slutfördes 2007 går större delen av de svenska tv-sändningarna via det digitala nätet. Kabeloperatörer som Com Hem har fortfarande kvar ett analogt basutbud

Fakta Tittartidsandelar

Tittartidsandelar för MTV Networks kanaler, enligt MMS månadsrapport för

oktober 2010 (vecka 40 - 43)

 

•MTV 0,8 procent

•Nickelodeon 0,8 procent

• Comedy Central 0,2

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Annons
Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

Försvaret lyfter HBT-frågan

Försvaret lyfter HBT-frågan

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera". Det är budskapet i Försvarsmaktens annons. 6

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Allt det här får du i senaste numret av papperstidningen.

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Viggos blogg

Viggos blogg Hej då Almedalen!

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se