Tv

Tipsa en vän om en artikel

MTV i nytt avtal med Com Hem

Nya kanaler in i det digitala utbudet – men minskad distribution för MTV. Det är några av konsekvenserna i MTV Networks nya avtal med Com Hem.

Lars Mossing.

Lars Mossing.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Com Hem och MTV Networks, med kanaler som MTV, Nickelodeon och Comedy Central, har omförhandlat sitt distributionsavtal.

Och det är med blandade känslor Lars Mossing, vd för MTV Networks, berättar om konsekvenserna.

De goda nyheterna är att alla MTV Networks kanaler kommer att finnas med i Com Hems digitala utbud. Med den nya kanalen ”Nick Jr”, som vänder sig till barn mellan 3-6 år, ökar också antalet kanaler från fem till sex.

Nickelodeons och Comedy Centrals innehåll blir också för första gången tillgängligt via Com Hems on-demandtjänst.

– Vi är mycket nöjda med vad avtalet gör för våra kanaler på den digitala sidan, säger Lars Mossing vd MTV Networks till dagensmedia.se.

Men för kanalen MTV blir avtalet ett smärre dråpslag. 30 procent av distributionen tappas då kanalen flyttas från Com Hems analoga basutbud till det digitala utbudet.

– Vi är ärliga och säger att detta är det negativa med det nya avtalet. Samtidigt är det naturligt att kanaler flyttas från det analoga till det digitala nätet.

– Det är en förändring som kanaler som Discovery och Eurosport gick igenom redan 2007. Nu har turen kommit till MTV.

Vad ska ni göra för att dämpa tittartappet?

– Vi ska jobba hårt med fortsatt fokus på innehåll, marknadsföring och pr för att försvara vår share på den digitala arenan.

Sedan digitaliseringen av marknätet slutfördes 2007 går större delen av de svenska tv-sändningarna via det digitala nätet. Kabeloperatörer som Com Hem har fortfarande kvar ett analogt basutbud

Fakta Tittartidsandelar

Tittartidsandelar för MTV Networks kanaler, enligt MMS månadsrapport för

oktober 2010 (vecka 40 - 43)

 

•MTV 0,8 procent

•Nickelodeon 0,8 procent

• Comedy Central 0,2

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Blogg-special, storannonsörerna som överger tv, Spotify storköper sökord, digitala utomhuskriget, m.m. Kolla innehållet här.

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se