Tv
"Bartenderskolan" var en av gårdagens många premiärer.

"Bartenderskolan" var en av gårdagens många premiärer.

Tipsa en vän om en artikel

Premiärfesten – här är siffrorna

De kommersiella kanalerna bjöd på ett flertal premiärer igår kväll. Dagensmedia.se har alla tittarsiffror.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Tisdagskvällen bjöd på en riktig premiärfest från de kommersiella kanalerna, med Kanal 5 i spetsen.

Premiären av kanalens nya format ”Sveriges skönaste familjer” drog 246 000 tittare, vilket gav en tittartidsandel på 7,3 procent. I Kanal 5:s huvudmålgrupp 15-44 år nådde programmet en rating på 3,7 procent och en tittartidsandel på 13,4 procent.

– Om man tittar på kvällen som helhet var Kanal 5 näst största kanal i 15-44 i primetime, vilket vi är nöjda med, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5 och fortsätter:

– Vi vill gärna se att "sköna familjerna" växer under säsong, samtidigt som man får inse att det är väldigt hård konkurrens på den sloten.

Programmet gick bland annat upp mot säsongspremiären av TV4:s långkörare Äntligen Hemma – som sågs av 762 000 tittare. Programmet nådde en tittartidsandel på 22,6 och en rating på 8,3 procent i målgruppen 12-59 år.

Kanal 5 hade även säsongspremiär för Desperate housewives och Cougar town, som lockade 406 000 respektive 293 000 tittare.  

– Stabila starter för båda programmen, säger Dan Panas.

TV3 hade igår premiär för ”Bartenderskolan”, som gick upp mot Cougar town.

Tittarna får följa nio svenskar, och nio norrmän genom ”frestelser, partyliv, hård konkurrens och en stenhård skola att sköta”.

Programmet drog 172 000 tittare, vilket gav en tittartidsandel på 8,9 procent. Ratingen landade på 2,5 procent i målgruppen 15-49 år. Bäst gick programmet hem i målgruppen män 25-44 år, där ratingen blev 3,7 procent.

– Det är en bra start, och en kraftig förbättring på sloten, säger Max Lagerbäck, presschef på MTG TV.

Tisdagskvällens mest sedda program, förutom nyhetssändningar, var dock TV4:s ”Halv åtta hos mig”. Programmet drog 788 000 tittare, vilket gav en tittartidsandel på 24,8 procent.

Alla siffror kommer från MMS.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Blogg-special, storannonsörerna som överger tv, Spotify storköper sökord, digitala utomhuskriget, m.m. Kolla innehållet här.

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se