Tv
"Bartenderskolan" var en av gårdagens många premiärer.

"Bartenderskolan" var en av gårdagens många premiärer.

Tipsa en vän om en artikel

Premiärfesten – här är siffrorna

De kommersiella kanalerna bjöd på ett flertal premiärer igår kväll. Dagensmedia.se har alla tittarsiffror.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Tisdagskvällen bjöd på en riktig premiärfest från de kommersiella kanalerna, med Kanal 5 i spetsen.

Premiären av kanalens nya format ”Sveriges skönaste familjer” drog 246 000 tittare, vilket gav en tittartidsandel på 7,3 procent. I Kanal 5:s huvudmålgrupp 15-44 år nådde programmet en rating på 3,7 procent och en tittartidsandel på 13,4 procent.

– Om man tittar på kvällen som helhet var Kanal 5 näst största kanal i 15-44 i primetime, vilket vi är nöjda med, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5 och fortsätter:

– Vi vill gärna se att "sköna familjerna" växer under säsong, samtidigt som man får inse att det är väldigt hård konkurrens på den sloten.

Programmet gick bland annat upp mot säsongspremiären av TV4:s långkörare Äntligen Hemma – som sågs av 762 000 tittare. Programmet nådde en tittartidsandel på 22,6 och en rating på 8,3 procent i målgruppen 12-59 år.

Kanal 5 hade även säsongspremiär för Desperate housewives och Cougar town, som lockade 406 000 respektive 293 000 tittare.  

– Stabila starter för båda programmen, säger Dan Panas.

TV3 hade igår premiär för ”Bartenderskolan”, som gick upp mot Cougar town.

Tittarna får följa nio svenskar, och nio norrmän genom ”frestelser, partyliv, hård konkurrens och en stenhård skola att sköta”.

Programmet drog 172 000 tittare, vilket gav en tittartidsandel på 8,9 procent. Ratingen landade på 2,5 procent i målgruppen 15-49 år. Bäst gick programmet hem i målgruppen män 25-44 år, där ratingen blev 3,7 procent.

– Det är en bra start, och en kraftig förbättring på sloten, säger Max Lagerbäck, presschef på MTG TV.

Tisdagskvällens mest sedda program, förutom nyhetssändningar, var dock TV4:s ”Halv åtta hos mig”. Programmet drog 788 000 tittare, vilket gav en tittartidsandel på 24,8 procent.

Alla siffror kommer från MMS.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 9, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 9, 2015

Här är innehållet i årets nionde utgåva av Dagens Media.

Schibstedchefer anklagas för sexkränkningar

Schibstedchefer anklagas för sexkränkningar

Stäms för sexuella trakasserier.

Fortsatt förlust för Fokus

Fortsatt förlust för Fokus

Omfattade arbete inleds. 12

IOGT:s kampanj sågas

IOGT:s kampanj sågas

Vinföretagets jurist ser rött. 6

Därför kan Schibsteds Hemnet-affär falla

Därför kan Schibsteds Hemnet-affär falla

Jätteaffären kan stoppas. 2

Viggos blogg

Viggos blogg 5 snabba vecka 22

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

De kan bli årets säljorganisation

De kan bli årets säljorganisation

Fem avdelningar slåss om utmärkelsen. 2

"Fortfarande jävligt kul"

"Fortfarande jävligt kul"

Intervju med Värvets Kristoffer Triumf.

Baluba Event går i graven

Baluba Event går i graven

Därför läggs MTG-ägda bolaget ner. 3

Här är Aviciis Volvo-reklam

Här är Aviciis Volvo-reklam

Mamma Anki Lidén och brorsan Anton Körberg gör Tim "Avicii" sällskap. 2

Tre tv-kanaler skrotas

Tre tv-kanaler skrotas

Försvinner från svenska marknaden. 3

Systrarna Widell-Schulman kan bli personligheter

Systrarna Widell-Schulman kan bli personligheter

Gör upp mot Alexander Bard och Gunilla Herlitz. 6

Olycklig annonskrock hos SvD

Olycklig annonskrock hos SvD

Hallon gör reklam i artiklar om hallon-skandalen. 6

Högtflygande drömmar

Högtflygande drömmar

Här är SAS nya reklam. 6

Youtube slår rekord

Youtube slår rekord

Här är de kanaler som når flest tittare i Sverige. 3

Anton Ewalds perfekta krishantering

Anton Ewalds perfekta krishantering

Hyllas för knarkpudeln i TV4. 7

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se