Tv
"Bartenderskolan" var en av gårdagens många premiärer.

"Bartenderskolan" var en av gårdagens många premiärer.

Tipsa en vän om en artikel

Premiärfesten – här är siffrorna

De kommersiella kanalerna bjöd på ett flertal premiärer igår kväll. Dagensmedia.se har alla tittarsiffror.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Tisdagskvällen bjöd på en riktig premiärfest från de kommersiella kanalerna, med Kanal 5 i spetsen.

Premiären av kanalens nya format ”Sveriges skönaste familjer” drog 246 000 tittare, vilket gav en tittartidsandel på 7,3 procent. I Kanal 5:s huvudmålgrupp 15-44 år nådde programmet en rating på 3,7 procent och en tittartidsandel på 13,4 procent.

– Om man tittar på kvällen som helhet var Kanal 5 näst största kanal i 15-44 i primetime, vilket vi är nöjda med, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5 och fortsätter:

– Vi vill gärna se att "sköna familjerna" växer under säsong, samtidigt som man får inse att det är väldigt hård konkurrens på den sloten.

Programmet gick bland annat upp mot säsongspremiären av TV4:s långkörare Äntligen Hemma – som sågs av 762 000 tittare. Programmet nådde en tittartidsandel på 22,6 och en rating på 8,3 procent i målgruppen 12-59 år.

Kanal 5 hade även säsongspremiär för Desperate housewives och Cougar town, som lockade 406 000 respektive 293 000 tittare.  

– Stabila starter för båda programmen, säger Dan Panas.

TV3 hade igår premiär för ”Bartenderskolan”, som gick upp mot Cougar town.

Tittarna får följa nio svenskar, och nio norrmän genom ”frestelser, partyliv, hård konkurrens och en stenhård skola att sköta”.

Programmet drog 172 000 tittare, vilket gav en tittartidsandel på 8,9 procent. Ratingen landade på 2,5 procent i målgruppen 15-49 år. Bäst gick programmet hem i målgruppen män 25-44 år, där ratingen blev 3,7 procent.

– Det är en bra start, och en kraftig förbättring på sloten, säger Max Lagerbäck, presschef på MTG TV.

Tisdagskvällens mest sedda program, förutom nyhetssändningar, var dock TV4:s ”Halv åtta hos mig”. Programmet drog 788 000 tittare, vilket gav en tittartidsandel på 24,8 procent.

Alla siffror kommer från MMS.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

Försvaret lyfter HBT-frågan

Försvaret lyfter HBT-frågan

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera". Det är budskapet i Försvarsmaktens annons. 6

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Allt det här får du i senaste numret av papperstidningen.

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Viggos blogg

Viggos blogg Hej då Almedalen!

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se