Tv
TV4 stoppar SD-filmen

TV4 stoppar SD-filmen

UPPDATERAD. TV4 visar inte den uppmärksammade reklamfilmen från Sverigedemokraterna, uppger källor inom TV4-huset. "Det accepterar vi inte", säger Sverigedemokraterna.

Gör TV4 rätt som stoppar filmen?

Se resultatet
  • Ja 40%
  • Nej 48%
  • Ingen åsikt 12%
Rösta
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

I dag presenterade Sverigedemokraterna sin reklamfilm, som på kort tid väckte enorma reaktioner i sociala medier och i Dagensmedia.ses kommentatorsfält.

Nu står det klart att TV4 inte tänker visa reklamfilmen, enligt källor till Dagensmedia.se. Representanter från TV4 har bett att få återkomma med kommentarer.

Erik Almqvist, pressekreterare på Sverigedemokraterna säger till Dagensmedia.se:

– Det är ingenting de har sagt till oss. Det får vi i sånt fall diskutera internt. Det är klart att vi inte accepterar det, vi har ett affärsmässigt avtal.

Det har spekulerats i att ni vill att filmen ska stoppas för att ni ska kunna framstå som martyrer. Kommentar?

– Det fanns ingen sådan tanke. Vi har egna jurister och det finns ingenting i filmen som inte håller i en rättslig prövning.

Tidigare i dag sa kommunikationsdirektören Gunnar Gidefeldt till Dagensmedia.se att filmen skulle granskas.

– Vi tittar på alla filmer vi får in. Nu ska vi göra en analys av den här filmen, och därefter ska vi lämna ett besked till Sverigedemokraterna. Det är samma process som gäller för alla partier, sa han.

Även mediebyråerna har reagerat på reklamfilmen, som tagits fram av enmannabyrån Alome.

– Det är en provokativ film. Om jag hade varit ansvarig utgivare på ett media hade jag valt att inte ta in den här. Men jag sätter punkt där, säger Daniel Collin, vd på MEC.

Gör TV4 rätt? Rösta i spalten till höger.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

71 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
71
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Blogoccoli

Blogoccoli Det jag saknar mest

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se