Tv
TV4 stoppar SD-filmen

Tipsa en vän om en artikel

TV4 stoppar SD-filmen

UPPDATERAD. TV4 visar inte den uppmärksammade reklamfilmen från Sverigedemokraterna, uppger källor inom TV4-huset. "Det accepterar vi inte", säger Sverigedemokraterna.

Gör TV4 rätt som stoppar filmen?

Se resultatet
  • Ja 42%
  • Nej 46%
  • Ingen åsikt 12%
Rösta
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

I dag presenterade Sverigedemokraterna sin reklamfilm, som på kort tid väckte enorma reaktioner i sociala medier och i Dagensmedia.ses kommentatorsfält.

Nu står det klart att TV4 inte tänker visa reklamfilmen, enligt källor till Dagensmedia.se. Representanter från TV4 har bett att få återkomma med kommentarer.

Erik Almqvist, pressekreterare på Sverigedemokraterna säger till Dagensmedia.se:

– Det är ingenting de har sagt till oss. Det får vi i sånt fall diskutera internt. Det är klart att vi inte accepterar det, vi har ett affärsmässigt avtal.

Det har spekulerats i att ni vill att filmen ska stoppas för att ni ska kunna framstå som martyrer. Kommentar?

– Det fanns ingen sådan tanke. Vi har egna jurister och det finns ingenting i filmen som inte håller i en rättslig prövning.

Tidigare i dag sa kommunikationsdirektören Gunnar Gidefeldt till Dagensmedia.se att filmen skulle granskas.

– Vi tittar på alla filmer vi får in. Nu ska vi göra en analys av den här filmen, och därefter ska vi lämna ett besked till Sverigedemokraterna. Det är samma process som gäller för alla partier, sa han.

Även mediebyråerna har reagerat på reklamfilmen, som tagits fram av enmannabyrån Alome.

– Det är en provokativ film. Om jag hade varit ansvarig utgivare på ett media hade jag valt att inte ta in den här. Men jag sätter punkt där, säger Daniel Collin, vd på MEC.

Gör TV4 rätt? Rösta i spalten till höger.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

71 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
71
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla in höstens första utgåva av Dagens Medias tidning. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Dokusåpan Sverige

Sponsringsbloggen

Sponsringsbloggen Stadium trampar ny mark

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill nya chefredaktören utveckla Fokus: "Ska tala till hjärtat inte bara hjärnan". 1

Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se