SVT nylanserar SVT Play

2009-01-20 13:04 Erik Wisterberg  

SVT lanserar en ny design av webbtjänsten SVT Play "Vi vill få in mer tv-känsla på webben", säger Lena Glaser, chef SVT Interaktiv.

SVTs satsning på att lägga ut material gratis på webben har hittills fallit väl ut, konstaterar Lena Glaser.

Under 2008 hade SVT Play totalt 200 miljoner starter, vilket är en ökning med 25 procent mot föregående år.

- Detta trots att den gamla SVT Play inte har varit så inbjudande i utformningen, säger Lena Glaser.

I dag är det premiär för en beta-version av nya SVT Play. Designen har tagits fram av Dobberman i samarbete med SVT.

- Vi har lagt mycket jobb på att det ska bli lättare att hitta det man söker, samtidigt som man även ska kunna hitta sådant som man inte visste att man letade efter.

Presentationen påminner om hur Apple har valt att att presentera musik och film i sina produkter.

- Vi har tittat på hur olika aktörer presenterar material, och hittat inspiration på många ställen.

- Det som har varit viktigt är att få in mer tv-känsla på webben. Folk tittar nu inte bara på klipp, utan på hela tv-program. Det ska även designen spegla.

Med start i dag beta-testas den nya versionen av SVT Play av ett antal inbjudna bloggare, journalister samt SVT-medarbetare.
Senare ska Svt.se:s besökare även bjudas in för att testa. När den breda lanseringen ska ske är ännu inte bestämt.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt