Svensk jurymedlem: "Vi får åka hem och skämmas"

2007-06-23 20:00 Karin Jansson  

CANNES: Det blev en tunn avslutning för de svenska byråerna i årets upplaga av Cannes Lions. Trots tio nomineringar i film och en i Titan blev svenskarna utan priser. Grand Prix i film gick till ett kontroversiellt bidrag.

Inför de avslutande tävlingskategorierna film och Titan (innovation och integrerade kampanjer) låg svenskarna bra till med tio respektive en nominering. Men svenskarna fick åka hem tomhänta. För våra nordiska grannländer gick det inte så mycket bättre. Norska byrån Try Advertising tog ett brons för Norsk Tipping. I övrigt intet.

- Vi är inte tillräckligt bra, utan får åka hem och skämmas i ett år, säger den svenska juryrepresentanten Jacob Nelson från Forsman & Bodenfors.

Det är idéerna som brister, menar han. Svenskarna kan inte skylla på mindre budgetar. Bland de bidrag som fick guld eller Grand Prix var det bara två filmer som inte kunnat produceras med svenska budgetar: Nikes och Paint för Sony Bravia.

De svenska bidrag som låg närmast brons, men ändå långt ifrån, var Lowe Brindfors film för SEB och Ogilvys för Ford.

- Vi har lika stor chans som alla andra länder att vinna, men måste få fram tydligare och nyare idéer. Juryarbetet har varit mycket inspirerande, bland annat på det sätt att man tänkt att det här skulle jag också kunnat göra.

En sådan insikt gällde till exempel Forsman & Bodenfors kampanj för Socialstyrelsens projekt Flicka. Där byrån visade hur modeller retuscherades. Då hade byrån kunnat göra en film av idén, men valde att inte göra det. En liknande idé var i stället det bidrag som kammade hem Grand Prix: kanadensiska Ogilvys bidrag för Dove, med namnet Evolution. Filmen började som en viral kampanj, som senare övergick till tv-reklam.

- Detta var den största idén, som fick mig att känna något, som stannade kvar längst och hade den största kraften, säger juryns ordförande Bob Scarpelli från DDB Worldwide.

Vinnaren visade sig emellertid vara kontroversiell. Bidraget hade ursprungligen anmälts till en av de "ideella" kategorierna, eftersom det gällde en insamling. Men bidrag i dessa kategorier kan inte tilldelas Grand Prix. Juryn valde då att flytta bidraget till kategorin för företagsimage. Något som egentligen inte är tillåtet, enligt reglerna.

- Men jag tycker att det var ett korrekt beslut, säger Jacob Nelson. Filmen var en klassisk "corporate image"-film, och Unilever gör ju detta för att tjäna pengar.

I Titan-klassen delades det i år ut två Grand Prix. Ett för "Titanium", eller innovation, och ett för bästa integrerade kampanj. Innovation är det som inte platsar i någon befintlig kategori, men som för branschen framåt, menade juryordföranden Alex Bogusky från Crispin Porter + Bogusky.

Innovationspriset togs också hem av hans egen byrå med en kampanj för Burger King. Bästa integrerade kampanj blev en Axe-kampanj från den argentinska byrån Vegaolmosponce.

För svenskarnas del innebär årets skörd totalt nio lejon: ett Grand Prix, tre silver och fem brons. Samtliga lejon utom ett brons i Direct hämtades hem i Cyber-kategorin.

Jämfört med de senaste åren innebär detta en ganska klen utdelning. Förra året fick svenskarna totalt 13 lejon, varav fem guld. Året dessförinnan lika många lejon, men fyra i guld. 2004 blev skörden riklig med hela 18 lejon varav fem i guld.

Åren innan dess har lejonjakten gått med blandat resultat, men de flesta med sämre än årets.

Under lördagen delades även ett antal anda pris ut. Årets byrå blev Saatchi & Saatchi New York, med BBDO London på andra plats och Ogilvy & Mather Singapore på tredje.

Bästa produktionsbolag blev Biscuit Filmworks med Smuggler på andra plats och MJZ på tredje. Samtliga från USA.

Årets nätverk blev BBDO med DDB på andra plats och Saatchi & Saatchi på tredje.

Under lördagen delades även filmpriset i Young Creatives ut, som gick till en italiensk duo.

Karin Jansson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt