Stora löneskillnader i reklambranschen

2010-03-24 06:28 Martin Schori  

Komms lönestatistik visar på stora löneskillnader mellan manliga och kvinnliga reklamare. En 56-årig kvinnlig anställd tjänar i snitt 14 000 kronor mindre än sin manliga kollega.

Varje år gör Komm en enkätundersökning om medlemsföretagens löner, som sedan presenteras för medlemmarna. Dagensmedia.se har tagit del av dokumentet, som visar att vd/byråledare och kreativa chefer är generellt de bäst betalda reklamarna, följt av planners och projektledare.

Av dem som deltog i årets enkät är medellönen för samtliga befattningar 36 900 kronor, vilket är en halv procent högre än förra året.

Jämförelsen haltar dock något eftersom det inte är exakt samma byråer som svarat på Komms enkät.

Årets statistik visar också att reklambranschen har långt kvar till jämlika löner mellan könen.

En manlig anställd som är 56 år eller äldre tjänar i snitt 50 400 kronor. Samma siffra för en kvinna i samma ålder är 36 300 kronor.

Reklammännen tjänar mer än kvinnorna i samtliga ålderskategorier, även om skillnaden är mindre bland de yngre.

En förklaring skulle kunna vara att det finns en kraftig övervikt av män i de högst betalda yrkeskategorierna. Men så är det inte. Precis som i många andra branscher tjänar kvinnorna mindre än sina manliga kollegor med samma titel.

Bland jobben med hög inkomst, som planners och projektledare, är den kvinnliga andelen anställda runt 45 procent. Trots det är löneskillnaderna stora – i vissa fall mycket stora. En manlig projektledare drar in 47 000 kronor i snitt – medan en kvinnlig dito för nöja sig med 39 000.

För planners är siffran 45 000 kronor mot 39 000 kronor.

Inom den högst betalda kategorin, vd/byråledare, är dock mansdominansen skyhög: 84 procent.

Samtidigt tjänar de få kvinnliga byråledarna som finns mycket mindre än de manliga toppcheferna - 44 000 kronor i snitt, mot 56 000 för de manliga.

Se lönestatistik i spalten till höger.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt