Stadsbiblioteket fördömer Pumas gerilla-kampanj

2008-08-23 07:32 Erik Wisterberg  

Utan tillstånd förvandlade Puma Stadsbiblioteket till annonspelare. "Stadsbiblioteket är ingen reklamplats. Jag tycker att det är oetiskt", säger Johanna Hansson, chef för Stadsbiblioteket.

Det var under torsdagskvällen som en reklamfilm från Puma projicerades på annexet till Gunnar Asplunds världsberömda Stadsbibliotek i Stockholm.

Stadsbibliotekets chef Johanna Hansson hade ingen kännedom om Pumas tilltag.

- Vi har inte godkänt det och vi vill generellt inte agera reklampelare. Vi är ett bibliotek och ska vara opartiska och obundna, säger hon.

Johanna Hansson säger att tillstånd måste inhämtas från Fastighetsförvaltningen, som äger Stadsbibliotekets fastigheter, för att man ska få projicera reklam. Och så har inte skett i detta fall.

- Vi kommer att kontakta Puma för att reda ut detta, säger Johanna Hansson.

Inte heller Pumas marknadschef, Rickard Kull, verkar ha varit informerad om att hans varumärke skulle projiceras utan tillstånd på Stadsbiblioteket.

- Jag har inte full koll på medieplanen. Det är Adcity Media som har skött dessa annonser, säger han och fortsätter:

­ Vi försöker alltid hitta nya sätt att nå konsumenterna.

Stadsbiblioteket säger att det är oetiskt, och att ni saknar tillstånd. Vad säger du om det?

- Vi vill inte göra något olagligt. Det kan vara ett gränsfall, men vi har haft bra samarbete med Adcity Media förut så jag är inte så orolig.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>