Springtime-grundare startar mediegranskande sajt

2008-10-17 14:25 Henrik Widell  

Missnöjd med vad den där journalisten skrev om dig eller ditt företag? Frukta inte, snart kan du göra din egen röst hörd på Second Opinion, sajten som ska bevaka och granska mediernas rapportering.

- Vi ska ge chansen till dem som anser sig blivit felaktigt framställda i medierna att få ge sin syn på saken. Förutom att vi vill vara en mediegranskande sajt så vill vi också bidra till att höja kvaliteten på journalistiken, säger Mats Olin, vd och en av grundarna på Second Opinion.

Mats Olin var tidigare med och grundade PR-byrån Springtime. När han nu startar Second Opinion har han med sig i båten Maria Bjaring, journalist och Martin Gerentz, tidigare chefredaktör, vd och medgrundare av nyhetsbyrån Direkt.

Martin Gerentz ska ha det redaktionella ansvaret medan Maria Bjaring tills vidare jobbar med att utveckla sajten. Second Opinion ska bygga upp en egen redaktion och skriva egna artiklar men det är ännu inte klart hur stor redaktionen ska bli.

Det ska vara gratis för alla att läsa Second Opinion. Det ska även vara gratis för privatpersoner att skriva på sajten medan en årsavgift tas ut av företag.

- Avgiften kommer att ligga på mellan 10.000 och 50.000 kronor per år, beroende på hur aktivt företaget är på sajten.

Sajten ska även sälja annonser men Mats Olin påpekar att avgifterna är sajtens grundläggande intäktskälla. En betaversion av sajten ska ligga uppe till årsskiftet.

- När den blir publik är inte bestämt men det blir tidigast runt en månad efter att betaversionen har släppts.

De tre grundarna startar projektet med egna pengar och har inga finansiärer i ryggen.

Henrik Widell

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt