Snabba Cash marknadsförs i bevispåse hos Sats

2007-03-19 14:31 Pernilla Widén  

Månpocket samarbetar med gymkedjan Sats. Jens Lapidus bok Snabba Cash samplas i bevispåsar i skåpen i herrarnas omklädningsrum.

Gym förekommer flitigt i Jens Lapidus bok Snabba Cash, som numera säljs som Månpocket. Därför beslutade sig förlaget för att inleda ett annorlunda samarbete, som Satskunder landet över nu kan se resultatet av.

I genomskinliga bevispåsar av det slag som används i brottsutredningar ligger en pocketbok och väntar på den gymbesökare som öppnar skåpluckan. Men bara på herrarnas.

- När jag läste boken kom idén. Jag kontaktade Pia Jonsson, Sats projektledare inom marknadsföring, och presenterade den för henne. Då visade det sig att hennes man läste samma bok, så vi kom snabbt överens om att genomföra kampanjen, säger Karin Nilsson, marknadsansvarig för Månpocket.

Varför valde ni att rikta er till män?

- Snabba Cash riktar sig till både män och kvinnor, men vi tycker att det känns extra roligt att vända sig till män. I princip alla som läser boken tycker att den är underhållande, så den passar oerhört bra även för de män som sällan eller aldrig läser en bok. Och mottagandet har verkligen varit klockrent.

I samband med skåpkampanjen kör Månpocket även en banner på klassfest.com:

- Det finns en scen i boken där huvudrollsinnehavaren stöter ihop med en gammal klasskompis, och det blir väldigt uppenbart att de valt olika inriktning i livet. Därför finns det en naturlig koppling till klassträffar, och de har i snitt 90.000 unika besökare per vecka.

Är ni nöjda med utfallet så här långt?

- Vi är jättenöjda. Vi har fått mycket uppmärksamhet kring boken som klättrar på flera listor, och nu har Swedbank beslutat sig för att dela ut den till alla sina pensionskunder.

Kommer ni att satsa på fler annorlunda kampanjer framöver?

- Garanterat. Drömprojektet vore ett samarbete med en större cafékedja, där kunderna exempelvis får fri läsning eller underhållning medan de dricker sitt kaffe.

Kampanjen, som som främst riktar sig till män i 25-45-årsåldern, fortsätter fram till den 25 mars. Bannern hos klasstraffen.com ligger kvar mars ut. Reklambyrå är Ruth.

Pernilla Widén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt