Så ska de locka väljare

2009-04-15 10:38 Linus Kannerberg  

Det låga intresset och okunskapen om ett stundande EU-val ska bekämpas med kampanjer. I början av maj går de flesta riksdagspartier igång med full kraft.

- Vi vill inte börja för tidigt. Människor har mycket annat att tänka på under våren och vår erfarenhet är att de uppfattar ganska sent att det är val. Därför väljer vi att avvakta lite. De sista dagarna och helgen innan valet lägger vi däremot väldigt stor vikt på att synas, säger Pär Henriksson, Moderaternas kommunikationschef.

De satsar på aktiviteter på gator och torg, marknadsföring via sociala medier, i radio och annonser och affischer runt om i landet.

- Men fram till dess försöker vi givetvis nå ut ändå genom att skriva debattartiklar och synas i olika medier på olika sätt. Vi uppmanar också våra kandidater att driva egna kampanjer, säger Pär Henriksson.

Fokus i Moderaternas annonskampanj kommer att ligga på den kris som stora delar av världen befinner sig i just nu, och på att EU spelar en avgörande roll för att den ska lösa sig.

Vänsterparitet, som är EU-kritiska, har en helt annan taktik inför valet än Moderaterna. De gör ingen annonsering alls.

- Vi har inte köpt media överhuvudtaget. Allt bygger på direktkontakter och att mobilisera de som är EU-kritiska, säger Jenny Lindahl Persson, informationschef.

Bland annat satsar partiet på en sms-kampanj där alla medlemmar får ett meddelande med uppmaningen att vidarebefordra den till potentiella väljare. De kommer också låta aktivister och sympatisörer sätta upp affischer på stan i olika städer.

Varför väljer ni bort annonser i media?

- Vi tycker inte att det kommunicerar det budskap vi vill ha fram. Det är ett sätt som maktelit och företag kommunicerar på, inte vi. Vi har också så pass lite pengar att vi ändå inte kan konkurrera med de stora.

Linus Kannerberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt