Tidskrifter - presenteras av Dagens Samhälle
Fokus lanserar betalvägg

Tipsa en vän om en artikel

Fokus lanserar betalvägg

Den hyllade – men förlusttyngda – tidskriften Fokus ska börja ta betalt på nätet, kan Dagens Media berätta.

Martin Ahlquist.

Martin Ahlquist.

Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det fördjupande nyhetsmagasinet Fokus blir nästa medium som sällar sig till den växande skara tidningar som stoppar gratisläsandet på webben.

Under flera år har Fokus, med viss fördröjning, lagt ut reportage och fördjupning gratis på nätet. Resultatet har blivit att redaktionen tvingats välja mellan att ha en ouppdaterad sajt eller att direkt lägga ut aktuella reportage – och då riskera att de betalande prenumeranterna känner sig blåsta.

– Sajten har ofta sett inaktuell ut om man ska vara krass, säger Martin Ahlquist, chefredaktör och ansvarig utgivare på Fokus.

Samtidigt har tidningens ledning jobbat för att öka upplaga och prenumerationsintäkter.

I slutet av veckan sjösätter Fokus sin nya digitala strategi. När papperstidningen kommer ut ska korta rewrites av innehållet läggas ut gratis på nätet.

För att läsa hela artikeln krävs att läsaren antingen är prenumerant eller tecknar en prenumeration. Ett tredje alternativ är att läsaren kan betala 38 kronor för att köpa lösnumret digitalt.

– Vi vill göra det enkelt för de som är beredda att betala. Det är också ett led i att tydliggöra att man inte kan läsa Fokus gratis, säger Martin Ahlquist.

Inför utgivningen av nästa nummer, alltså på fredag, ska betalsystemet vara implementerat.

– Insallah (om gud vill), tillägger Martin Ahlquist.

Framöver hoppas han även att Fokus ska hitta ett bra sätt för att ta betalt för enskilda artiklar.

FPG Media, som ger ut Fokus, har sedan starten dragits med stora förluster varje år – samtidigt som tidningen och dess skribenter har prisats för journalistiken. 2011 var första året som förlusten blev mindre än tio miljoner kronor.

Enligt tidningen Resumé landar förlusten för 2012 på omkring fem miljoner kronor.

– Vi har gjort kraftiga resultatförbättringar de senaste åren och vi märker att våra prenumeranter behåller tidningen trots att vi tar lite mer betalt.

Är betalväggen ett sätt att öka lönsamheten?

– Vi tycker att vi har en journalistisk produkt med högt kvalitetsinnehåll, och det kostar pengar. Tanken med detta är att det ska vara enkelt för dem som vill betala, men att man alltid kommer att behöva betala om man vill läsa en färsk Fokus, oavsett kanal.

Fokus passar också på att stuva om i stallet av fasta krönikörer som skriver under vinjetten ”Signerat”. Journalisten Lisa Bjurwald och Katarina Wennstam byts ut. Istället ska Lotta Lundgren, den före detta reklamaren som bland annat syns i SVT:s ”Historieätarna”, och ekonomen Klas Eklund plockas in.

Lisa Bjurwald kommer dock att fortsätta att medverka i tidningen på ad-hoc basis.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Här är innehållet i senaste numret av Dagens Media.

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Cloetta: "Han är alltid välkommen till oss". 7

Regeringen diskade Prime

Regeringen diskade Prime

Uteslöts ur upphandlingen. 1

Festis vänder på Nyheter24

Festis vänder på Nyheter24

Sparkling Festis stökar till det. 3

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

Karin af Kintberg om julkalendern 2015 och sitt nya projekt med Fredrik Lindström.

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Perfect Day Media går som tåget. 6

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Acast-chefen om nya Spotify

Acast-chefen om nya Spotify

Tror inte på tuffare kokurrens.

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Jan Scherman jublar över samarbetet.

Intern kritik mot Lajkat

Intern kritik mot Lajkat

Bilder av penisavtryck får folk att reagera. 7

Skräckfilm kuppar SvD

Skräckfilm kuppar SvD

Bjuder in till dop av djävulens barn. 10

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Med på ranking över Europas 25 mest inflytelserika.

Penis smög sig in hos SvD

Penis smög sig in hos SvD

"Under strecket" blev "Under bältet". 16

Här är Facebooks nyhetstjänst

Här är Facebooks nyhetstjänst

Plattformen som ska övertyga medieägarna att publicera sitt innehåll direkt på Facebook. 1

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mediechefer tycker till om Schibsteds och Mittmedias planer på ny mediekoncern. 5

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Prestigevärvningen slutade med anklagelser om grov illojalitet och oacceptabelt beteende. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se