Tidskrifter - presenteras av Dagens Samhälle
Fokus lanserar betalvägg

Fokus lanserar betalvägg

Den hyllade – men förlusttyngda – tidskriften Fokus ska börja ta betalt på nätet, kan Dagens Media berätta.

Martin Ahlquist.

Martin Ahlquist.

Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det fördjupande nyhetsmagasinet Fokus blir nästa medium som sällar sig till den växande skara tidningar som stoppar gratisläsandet på webben.

Under flera år har Fokus, med viss fördröjning, lagt ut reportage och fördjupning gratis på nätet. Resultatet har blivit att redaktionen tvingats välja mellan att ha en ouppdaterad sajt eller att direkt lägga ut aktuella reportage – och då riskera att de betalande prenumeranterna känner sig blåsta.

– Sajten har ofta sett inaktuell ut om man ska vara krass, säger Martin Ahlquist, chefredaktör och ansvarig utgivare på Fokus.

Samtidigt har tidningens ledning jobbat för att öka upplaga och prenumerationsintäkter.

I slutet av veckan sjösätter Fokus sin nya digitala strategi. När papperstidningen kommer ut ska korta rewrites av innehållet läggas ut gratis på nätet.

För att läsa hela artikeln krävs att läsaren antingen är prenumerant eller tecknar en prenumeration. Ett tredje alternativ är att läsaren kan betala 38 kronor för att köpa lösnumret digitalt.

– Vi vill göra det enkelt för de som är beredda att betala. Det är också ett led i att tydliggöra att man inte kan läsa Fokus gratis, säger Martin Ahlquist.

Inför utgivningen av nästa nummer, alltså på fredag, ska betalsystemet vara implementerat.

– Insallah (om gud vill), tillägger Martin Ahlquist.

Framöver hoppas han även att Fokus ska hitta ett bra sätt för att ta betalt för enskilda artiklar.

FPG Media, som ger ut Fokus, har sedan starten dragits med stora förluster varje år – samtidigt som tidningen och dess skribenter har prisats för journalistiken. 2011 var första året som förlusten blev mindre än tio miljoner kronor.

Enligt tidningen Resumé landar förlusten för 2012 på omkring fem miljoner kronor.

– Vi har gjort kraftiga resultatförbättringar de senaste åren och vi märker att våra prenumeranter behåller tidningen trots att vi tar lite mer betalt.

Är betalväggen ett sätt att öka lönsamheten?

– Vi tycker att vi har en journalistisk produkt med högt kvalitetsinnehåll, och det kostar pengar. Tanken med detta är att det ska vara enkelt för dem som vill betala, men att man alltid kommer att behöva betala om man vill läsa en färsk Fokus, oavsett kanal.

Fokus passar också på att stuva om i stallet av fasta krönikörer som skriver under vinjetten ”Signerat”. Journalisten Lisa Bjurwald och Katarina Wennstam byts ut. Istället ska Lotta Lundgren, den före detta reklamaren som bland annat syns i SVT:s ”Historieätarna”, och ekonomen Klas Eklund plockas in.

Lisa Bjurwald kommer dock att fortsätta att medverka i tidningen på ad-hoc basis.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5
Print
Artikellista - Print

Efter massuppsägningen: LRF Media söker 19 digitala journalister

Facket: "Den lilla trovärdighet de hade försvinner." Efter chockbeskedet att LRF Media vill kapa 90 tjänster går man nu ut och söker 19 digitala journalister. Ett tydligt brott mot MBL-reglerna anser facket som anmält händelsen till Arbetsdomstolen.

Artikellista - Print

Mona Sahlin och Carl Bildt blir Expressen-krönikörer

"Två av svensk politiks allra största namn." Expressens ess i rockärmen inför nyvalet - rekryterar Mona Sahlin och Carl Bildt som krönikörer. 1

Artikellista - Print

Nerikes Allehanda får ny marknadschef

"Otroligt kul". Peter Sjöö får rollen som försäljnings- och marknadschef på Nerikes Allehanda.

LÖRDAGSINTERVJUN
Artikellista - Print

Därför slutar Aftonbladets hovreporter "Royal Roger"

"Jag jobbar 15 timmar per dygn". Samtidigt som prinsessan Madeleine väntar barn nummer två och prins Carl-Philip planerar bröllop lämnar hovreportern Roger Lundgren Aftonbladet.

Artikellista - Print

Peter Hjörne försvarar sina 78 miljoner

"Måste ge anständig avkastning till sina ägare". Stampen-bossen Peter Hjörne har fått kritik för sin höga lön. Nu slår han tillbaka och sågar rapporteringen, något som facket på GP i sin tur har liten förståelse för. 1

Artikellista - Print

Chefen för nyhetsdesken lämnar Aftonbladet

"Har varit mycket tårar i dag". Camilla Norström, chef för nyhetsdesken på Aftonbladet, slutar efter 14 år på tidningen.

Annons
Artikellista - Print

Alice Bah Kuhnke: ”För regeringen är media inte vilken bransch som helst”

Kallar lokala mediers situation för "skärseld". Här är Alice Bah Kuhnkes löften till mediebranschen inför jul. 1

Artikellista - Print

Erik Norberg blir ny vd för Mitt i

"Ser fram emot att utveckla Mitt i." Mitt i värvar vd från Schibsted.

Artikellista - Print

Stampen gör sig av med TT-andel

"Kommer att fortsätta vara kund." Medikoncernen säljer alla aktier i nyhetsbyrån - Gota Media intresserade. 11

Artikellista - Print

Alex Schulmans vrede över valet mest delad i år: "Jag var så upprörd"

"Jag var så upprörd". UPPDATERAD. Alex Schulman, Mia Skäringer och Carina Bergfeldt. Det är några av skribenterna bakom årets mest virala artiklar. 2

Annons
Annons
Årets sista nummer av Dagens Media

Årets sista nummer av Dagens Media

14 saker som utmärkte 2014. Och MEC:s vd skriver brev till tomten.

7 filmer som visar att döds- metall och reklam hör ihop

7 filmer som visar att döds-
metall och reklam hör ihop

Death metal handlar inte bara om ond bråd död. Här är sju reklamfilmer som visar varför hårdrock kan göra kommunikation lite roligare. 1

Startar bolaget Play Sverige

Startar bolaget Play Sverige

Mediekompaniets chefer Anders Sjösten och Martin Irborg har registrerat ett tv-bolag.

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

2,18 miljoner kronor. Så mycket pengar betalade Schibsted för domänen tv.se, som auktionerades ut på Tradera. 1

Mediacoms vd kliver av

Mediacoms vd kliver av

Linus Hjoberg ska flytta till andra sidan jordklotet. 4

Bah Kuhnke lovar medie- utredning före extravalet

Bah Kuhnke lovar medie-
utredning före extravalet

Kultur- och demokratiministern ger besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Stampen-sajten Familjeliv har återigen hackats. 3

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Efter EU-domen – över 5 000 svenska fall där svenskar vill få bort sökresultat har kommit in till sökjätten.

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se