Tidskrifter - presenteras av Dagens Samhälle

Fokus lanserar betalvägg

Fokus lanserar betalvägg

Den hyllade – men förlusttyngda – tidskriften Fokus ska börja ta betalt på nätet, kan Dagens Media berätta.

Martin Ahlquist.

Martin Ahlquist.

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det fördjupande nyhetsmagasinet Fokus blir nästa medium som sällar sig till den växande skara tidningar som stoppar gratisläsandet på webben.

Under flera år har Fokus, med viss fördröjning, lagt ut reportage och fördjupning gratis på nätet. Resultatet har blivit att redaktionen tvingats välja mellan att ha en ouppdaterad sajt eller att direkt lägga ut aktuella reportage – och då riskera att de betalande prenumeranterna känner sig blåsta.

– Sajten har ofta sett inaktuell ut om man ska vara krass, säger Martin Ahlquist, chefredaktör och ansvarig utgivare på Fokus.

Samtidigt har tidningens ledning jobbat för att öka upplaga och prenumerationsintäkter.

I slutet av veckan sjösätter Fokus sin nya digitala strategi. När papperstidningen kommer ut ska korta rewrites av innehållet läggas ut gratis på nätet.

För att läsa hela artikeln krävs att läsaren antingen är prenumerant eller tecknar en prenumeration. Ett tredje alternativ är att läsaren kan betala 38 kronor för att köpa lösnumret digitalt.

– Vi vill göra det enkelt för de som är beredda att betala. Det är också ett led i att tydliggöra att man inte kan läsa Fokus gratis, säger Martin Ahlquist.

Inför utgivningen av nästa nummer, alltså på fredag, ska betalsystemet vara implementerat.

– Insallah (om gud vill), tillägger Martin Ahlquist.

Framöver hoppas han även att Fokus ska hitta ett bra sätt för att ta betalt för enskilda artiklar.

FPG Media, som ger ut Fokus, har sedan starten dragits med stora förluster varje år – samtidigt som tidningen och dess skribenter har prisats för journalistiken. 2011 var första året som förlusten blev mindre än tio miljoner kronor.

Enligt tidningen Resumé landar förlusten för 2012 på omkring fem miljoner kronor.

– Vi har gjort kraftiga resultatförbättringar de senaste åren och vi märker att våra prenumeranter behåller tidningen trots att vi tar lite mer betalt.

Är betalväggen ett sätt att öka lönsamheten?

– Vi tycker att vi har en journalistisk produkt med högt kvalitetsinnehåll, och det kostar pengar. Tanken med detta är att det ska vara enkelt för dem som vill betala, men att man alltid kommer att behöva betala om man vill läsa en färsk Fokus, oavsett kanal.

Fokus passar också på att stuva om i stallet av fasta krönikörer som skriver under vinjetten ”Signerat”. Journalisten Lisa Bjurwald och Katarina Wennstam byts ut. Istället ska Lotta Lundgren, den före detta reklamaren som bland annat syns i SVT:s ”Historieätarna”, och ekonomen Klas Eklund plockas in.

Lisa Bjurwald kommer dock att fortsätta att medverka i tidningen på ad-hoc basis.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5

Print

Artikellista - Print

Aftonbladets mobilannonsering blir hyperlokal

"Stora möjligheter". Med ny teknik och automatiska push-meddelanden kan tidningen bli mer lokal i sin mobilannonsering. 6

SD:s Martin Kinnunen har berättat om problemen att hitta journalister till Samtid & Framtid.

SD:s Martin Kinnunen har berättat om problemen att hitta journalister till Samtid & Framtid.

TT levererar nyheter till Sverigedemokraterna

"Finns många sidor av det här". TT Nyhetsbyrån har ingått ett avtal med SD-anknutna Samtid & Framtid, kan Dagens Media berätta. I dag informeras personalen om det kontroversiella samarbetet. 13

Artikellista - Print

Lars Dahmén: "Förstår att det finns en oro"

"Risken att vi växer ihop är ytterst liten". Nedskärningar väntar när Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Nu kommenterar Sydsvenskans publisher Lars Dahmén affären. 4

Artikellista - Print

Mediebyråerna om HD-affären

"Stor skillnad för läsarna". Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet. Samtidigt är samgåendet väntat. De säger mediebyråerna i Malmö. 4

Artikellista - Print

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

"Blandade känslor". Björn Sigrelius går i pension innan sommaren. Hans far var tidigare maskinsättare på Aftonbladet, och nu förs Sigreliustraditionen vidare genom sonen Kalle – som arbetar på Schibsted Media. 5

Artikellista - Print

Mediehus stämmer Elanders över tryckerimoms

"De har varit oerhört arroganta". Mediehuset Conventus stämmer tryckeriet då Elanders vägrat betala in tryckerimoms som Conventus nu blir skyldiga Skatteverket. 3

Annons

Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad

Personalen informeras i dag. Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Det berättar parterna i dag. 23

Minimedia stämmer konkurrent

"Har aldrig blivit så här ordagrant plagierade". Content marketing-bolaget OP Communication kopierade en av Minimedias artiklar. Nu kräver Schibsted-bolaget konkurrenten på drygt 41 000 kronor i skadestånd, kan Dagens Media berätta. 6

Artikellista - Print

Eagles-ordföranden om uthängningen

"Vill få klubben att se dålig ut". UPPDATERAD. Basketklubbens ordförande, Goran Popov, är upprörd efter Expressens granskning, och menar att det är Eagles som blir uthängda. 3

Artikellista - Print

Expressen tar in gästredaktörer

Mark Levengood först ut. I samband med Expressens och Unicefs projekt "För varenda unge" tar tidningen in gästredaktörer som ska styra sociala medier-redaktionen. 2

Annons
Annons
Mediebyråerna om HD-köpet

Mediebyråerna om HD-köpet

Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 4

Junilistan vill bli en succé igen – järnrörshånar SD

Junilistan vill bli en succé igen – järnrörshånar SD

Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 16

Asp om kritiken: "Korkat"

Asp om kritiken: "Korkat"

Professorn slår tillbaka efter SVT-journalistens sågning av undersökningen "Journalistkårens partisympatier". 16

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget uppmanar ledningen att besinna sig. 6

Höjer abonnemangspriserna

Höjer abonnemangspriserna

Netflix ska höja priset med mellan en och två dollar per månad för nya kunder, meddelar vd:n Reed Hastings.

Efter Icas haveri – de kristna blickarna vänds mot Coop

Efter Icas haveri – de kristna blickarna vänds mot Coop

Kristna jublar över att Ica har dragit tillbaka sin påskreklam. Samtidigt riktas nu blickarna mot konkurrenten Coop. 46

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Ipren, som tidigare hyllats för sin reklam, lanserar ett nytt reklamkoncept. 16

”Ut i en okänd framtid”

”Ut i en okänd framtid”

Eva Hamilton jobbar kvar på SVT till dess att en efterträdare är på plats. Men hon kommer inte att stanna upp bara för att hon sagt upp sig, berättar Eva Hamilton för Dagens Media. 5

Miljöpartiets utspel sågas: "Är årets politiska anka"

Miljöpartiets utspel sågas: "Är årets politiska anka"

Det tog bara en timme för Miljöpartiet att pudla kring sitt förslag om att förbjuda anonyma bloggar. Nu sågas partiet. 33

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

Som svar på ett klagomål delade flygbolaget en grovt pornografisk bild från sitt officiella Twitterkonto. 5

Israel inspirerade på MIPTV

Israel inspirerade på MIPTV

I förra veckan gick den årliga tv-mässan MIPTV av stapeln i Cannes. Dagens Media bad tre produktionsbolagschefer att summera årets mässa. 2

De utnyttjar mäklarbråket

De utnyttjar mäklarbråket

Med målet att bli säljarnas bostadssajt lanserar nu Hittahem.se en ny grafisk profil. 1

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

Enligt flera medier har metalbandet In Flames sajt hackats. Men det hela ser ut att vara en pr-kupp.

Han gör tv-comeback

Han gör tv-comeback

För att marknadsföra sitt datanät lanserar mobiloperatören Tre den nya webb-tv-serien "Studio Orvar". För Dagens Media berättar Orvar Säfström om sin förlorade strid på SVT, comebacken i rutan och om sin smidiga 40-årskris. 2

Haveri för sociala medier-byråns egna namntävling

Haveri för sociala medier-byråns egna namntävling

Omröstningen hackad – fick över 4000 namnförslag på tyska. 3

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se