Tidskrifter - presenteras av Dagens Samhälle
Fokus lanserar betalvägg

Fokus lanserar betalvägg

Den hyllade – men förlusttyngda – tidskriften Fokus ska börja ta betalt på nätet, kan Dagens Media berätta.

Martin Ahlquist.

Martin Ahlquist.

Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det fördjupande nyhetsmagasinet Fokus blir nästa medium som sällar sig till den växande skara tidningar som stoppar gratisläsandet på webben.

Under flera år har Fokus, med viss fördröjning, lagt ut reportage och fördjupning gratis på nätet. Resultatet har blivit att redaktionen tvingats välja mellan att ha en ouppdaterad sajt eller att direkt lägga ut aktuella reportage – och då riskera att de betalande prenumeranterna känner sig blåsta.

– Sajten har ofta sett inaktuell ut om man ska vara krass, säger Martin Ahlquist, chefredaktör och ansvarig utgivare på Fokus.

Samtidigt har tidningens ledning jobbat för att öka upplaga och prenumerationsintäkter.

I slutet av veckan sjösätter Fokus sin nya digitala strategi. När papperstidningen kommer ut ska korta rewrites av innehållet läggas ut gratis på nätet.

För att läsa hela artikeln krävs att läsaren antingen är prenumerant eller tecknar en prenumeration. Ett tredje alternativ är att läsaren kan betala 38 kronor för att köpa lösnumret digitalt.

– Vi vill göra det enkelt för de som är beredda att betala. Det är också ett led i att tydliggöra att man inte kan läsa Fokus gratis, säger Martin Ahlquist.

Inför utgivningen av nästa nummer, alltså på fredag, ska betalsystemet vara implementerat.

– Insallah (om gud vill), tillägger Martin Ahlquist.

Framöver hoppas han även att Fokus ska hitta ett bra sätt för att ta betalt för enskilda artiklar.

FPG Media, som ger ut Fokus, har sedan starten dragits med stora förluster varje år – samtidigt som tidningen och dess skribenter har prisats för journalistiken. 2011 var första året som förlusten blev mindre än tio miljoner kronor.

Enligt tidningen Resumé landar förlusten för 2012 på omkring fem miljoner kronor.

– Vi har gjort kraftiga resultatförbättringar de senaste åren och vi märker att våra prenumeranter behåller tidningen trots att vi tar lite mer betalt.

Är betalväggen ett sätt att öka lönsamheten?

– Vi tycker att vi har en journalistisk produkt med högt kvalitetsinnehåll, och det kostar pengar. Tanken med detta är att det ska vara enkelt för dem som vill betala, men att man alltid kommer att behöva betala om man vill läsa en färsk Fokus, oavsett kanal.

Fokus passar också på att stuva om i stallet av fasta krönikörer som skriver under vinjetten ”Signerat”. Journalisten Lisa Bjurwald och Katarina Wennstam byts ut. Istället ska Lotta Lundgren, den före detta reklamaren som bland annat syns i SVT:s ”Historieätarna”, och ekonomen Klas Eklund plockas in.

Lisa Bjurwald kommer dock att fortsätta att medverka i tidningen på ad-hoc basis.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Annons
Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Kolla innehållet här.

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen Våga credda!

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Tankar från USA

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

IDG Sverige byter vd

IDG Sverige byter vd

Christer Björkin slutar, kan Dagens Media berätta. 6

Ibland blir det bara helt fel...

Ibland blir det bara helt fel...

Den ökända fejkbilden på text-tv har dykt upp igen. Den här gången i TV4 – som nu ber om ursäkt.

Expressen-sajt hackad

Expressen-sajt hackad

Expressens matsajt Mitt kök har hackats av någon som utger sig för att representera terrorgruppen Islamiska staten.

"Tre saker jag inte förstår..."

"Tre saker jag inte förstår..."

Isobars byråchef går igång på att åldras. 4

Juryn hoppar av "Idol"

Juryn hoppar av "Idol"

Anders Bagge, Laila Bagge Wahlgren och Alexander Bard gör sin sista säsong som jury i TV4:s långkörare "Idol". 6

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

Jenny Strömstedts ostbågsinferno i TV4 har nu plockats upp av Time.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se