Tidskrifter - presenteras av Dagens Samhälle

Fokus lanserar betalvägg

Fokus lanserar betalvägg

Den hyllade – men förlusttyngda – tidskriften Fokus ska börja ta betalt på nätet, kan Dagens Media berätta.

Martin Ahlquist.

Martin Ahlquist.

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det fördjupande nyhetsmagasinet Fokus blir nästa medium som sällar sig till den växande skara tidningar som stoppar gratisläsandet på webben.

Under flera år har Fokus, med viss fördröjning, lagt ut reportage och fördjupning gratis på nätet. Resultatet har blivit att redaktionen tvingats välja mellan att ha en ouppdaterad sajt eller att direkt lägga ut aktuella reportage – och då riskera att de betalande prenumeranterna känner sig blåsta.

– Sajten har ofta sett inaktuell ut om man ska vara krass, säger Martin Ahlquist, chefredaktör och ansvarig utgivare på Fokus.

Samtidigt har tidningens ledning jobbat för att öka upplaga och prenumerationsintäkter.

I slutet av veckan sjösätter Fokus sin nya digitala strategi. När papperstidningen kommer ut ska korta rewrites av innehållet läggas ut gratis på nätet.

För att läsa hela artikeln krävs att läsaren antingen är prenumerant eller tecknar en prenumeration. Ett tredje alternativ är att läsaren kan betala 38 kronor för att köpa lösnumret digitalt.

– Vi vill göra det enkelt för de som är beredda att betala. Det är också ett led i att tydliggöra att man inte kan läsa Fokus gratis, säger Martin Ahlquist.

Inför utgivningen av nästa nummer, alltså på fredag, ska betalsystemet vara implementerat.

– Insallah (om gud vill), tillägger Martin Ahlquist.

Framöver hoppas han även att Fokus ska hitta ett bra sätt för att ta betalt för enskilda artiklar.

FPG Media, som ger ut Fokus, har sedan starten dragits med stora förluster varje år – samtidigt som tidningen och dess skribenter har prisats för journalistiken. 2011 var första året som förlusten blev mindre än tio miljoner kronor.

Enligt tidningen Resumé landar förlusten för 2012 på omkring fem miljoner kronor.

– Vi har gjort kraftiga resultatförbättringar de senaste åren och vi märker att våra prenumeranter behåller tidningen trots att vi tar lite mer betalt.

Är betalväggen ett sätt att öka lönsamheten?

– Vi tycker att vi har en journalistisk produkt med högt kvalitetsinnehåll, och det kostar pengar. Tanken med detta är att det ska vara enkelt för dem som vill betala, men att man alltid kommer att behöva betala om man vill läsa en färsk Fokus, oavsett kanal.

Fokus passar också på att stuva om i stallet av fasta krönikörer som skriver under vinjetten ”Signerat”. Journalisten Lisa Bjurwald och Katarina Wennstam byts ut. Istället ska Lotta Lundgren, den före detta reklamaren som bland annat syns i SVT:s ”Historieätarna”, och ekonomen Klas Eklund plockas in.

Lisa Bjurwald kommer dock att fortsätta att medverka i tidningen på ad-hoc basis.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5

Print

Artikellista - Print

Jan Scherman om Aftonbladets tv-kanal: "Jag är inte dum i huvudet"

Berättade om den nya tv-kanalen. Jan Scherman, som nyligen tillträdde som affärsområdeschef för Aftonbladet TV, kommenterade tidningens tv-strategi.

Artikellista - Print

Aftonbladet lanserar sajt för e-sport

Utökar bevakningen. Aftonbladet storsatsar på e-sport med en ny sajt som lanseras i samarbete med bland annat världsmästarna i svenska Ninjas in Pyjamas.

Artikellista - Print

Jan Helin: ”Vi failade”

Kallar användaruppevelsen för skräpig. I höst lanserar Aftonbladet en ny sajt anpassad för surfplattor. Tidningens publisher Jan Helin riktade samtidigt kritik mot tidningens tidigare satsningar.

Artikellista - Print

Mediemarknaden fortsätter uppåt

Räknar med fortsatt tillväxt. Växte med 1,9 procent under andra kvartalet.

Artikellista - Print

Citypaketet hittar ny vd

"En tillgång". Staffan Lönner är ny vd för Citypaketet Sweden AB. Han kommer närmast från Promedia. 3

Artikellista - Print

Vem har snott Fredrik Virtanens skåp?

Mysterium på Aftonbladet. En konspiration eller helt enkelt en fräck stöld? Vad har egentligen hänt med Fredrik Virtanens skåp? 9

Annons
Artikellista - Print

DN:s annonstapp – 118 miljoner

Starkt resultat. Sveriges största morgontidning tappade 13 procent av annonsintäkterna förra året, enligt årsredovisningen som nu är offentlig. 9

Artikellista - Print

SJF:s ordförande rasar mot Metro: "Skamligt"

Omstritt uppsägningsavtal. Journalistförbundets styrelse kommenterar det tuffa utspelet från Metros ledning.

Artikellista - Print

NWT:s vd: "Upp till varje tidning"

Dalslänningen tog in annons för SvP. NWT har inget centralt stopp för annonser från nazisitiska partiet som till exempel Svenskarnas Parti, säger koncernens vd Mats Muregård.

Artikellista - Print

Tog in annons från nazistparti

"Någon som inte förstått". Dalslänningen, som ingår i NWT-koncernen, har publicerat en annons för nazistiska Svenskarnas parti. 20

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se