DN:s Husby-vittne – journalist som föreläst för Megafonen

DN:s Husby-vittne – journalist som föreläst för Megafonen

I en artikel om demonstrationerna i Husby intervjuar DN en "Husbybo" – utan att nämna att han är en journalist med kopplingar till organisationen bakom de ursprungliga demonstrationerna.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Efter att en polis hade dödsskjutit en 69-åring vid en husrannsakan inleddes demonstrationer mot "polisvåldet" av organisationen Megafonen.

Dagens Nyheter rapporterade i dag att kravallpoliser ska ha använt rasistiska skällsord om demonstranterna. De intervjuar "Husbybon" Duraid Al-Khamisi som bevittnade händelserna.

Vad DN däremot inte nämner i artikeln är att Duraid Al-Khamisi tidigare har föreläst för Megafonen och har arbetat som reporter på Sveriges Radio.

DN-reportern Jessica Ritzén genomförde intervjun med Duraid Al-Khamisi, och menar att det var i rollen som ögonvittne han blev intervjuad.

– Megafonen var noga med att endast en person fick uttala sig i organisationens namn, och det var Duraids bror. Vi intervjuade Duraid för att få en ögonvittnesbild, säger hon till Dagens Media.

Jessica Ritzén berättar att Duraid Al-Khamisi själv kontaktat henne i efterhand då han kände att han blev ihopkopplad med stenkastarna i artikeln.

Sedan dess har artikeln uppdaterats så att det framgår att han är journalist.

Att han tidigare har föreläst för Megafonen framgår däremot inte i artikeln eftersom det är i rollen som ögonvittne han har blivit intervjuad.

– Han är bror till talespersonen för Megafonen, men uttalar sig som ögonvittne så vi gick med honom runt och han visade oss vad som hade hänt. Jag kunde ha skrivit det, men det var inte i det syftet som jag intervjuade honom.

Tillgången till intervjupersoner beskriver Jessica Ritzén vidare som ett problem i bevakningen av händelserna i Husby.

– Polisen vill att allt ska gå genom en person, men det är deras ansvariga uppgift kan jag tycka. Detsamma gällde Megafonen som hade valt att vissa skulle få uttala sig i organisationens namn.

Av: Sebastian Parkkila
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Annons
Annons
Misstänks för våldtäkt – chefen tas ur tjänst

Misstänks för våldtäkt – chefen tas ur tjänst

Kommunikationschefen inom ett politiskt parti utreds för våldtäkt. Nu tas han ur tjänst, kan Dagens Media berätta.

Stampens förlust –553 mkr

Stampens förlust –553 mkr

Redovisar ett resultat efter finansiella poster på -553 miljoner kronor. 10

Stängs ner efter hot

Stängs ner efter hot

Bara tre dagar efter lanseringen stängs Sajtkoll.se ner.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation SoFo tabben är mitt fel

Discovery säljer radion

Discovery säljer radion

Dagens Media kan avslöja att Discovery Networks har påbörjat en försäljning av SBS Discovery Radio, med stationer som Mix Megapol och The Voice. 3

Grayling lägger ned i Malmö

Grayling lägger ned i Malmö

Fem konsulter lämnar när pr-byrån Grayling skrotar sitt kontor i Malmö. 2

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Baluba-chef stoppade en halv miljon i egen ficka

Baluba-chef stoppade en halv miljon i egen ficka

Började göra påhittade fakturor.

Birro om sin svåra tid

Birro om sin svåra tid

De senaste månaderna har varit "prövande" för Marcus Birro. 13

TV3-programmet storfloppar

TV3-programmet storfloppar

"Stoppa Tjuven" hamnar på 81:a plats över Sveriges mest sedda tv-program igår. 4

Sjunnesson: "Inkompetent, valhänt och amatörmässigt"

Sjunnesson: "Inkompetent, valhänt och amatörmässigt"

Jan Sjunnesson berättar varför han JK-anmäler SD:s Martin Kinnunen. 16

"Kämpade varje dag"

"Kämpade varje dag"

I dag kom beskedet – den ena av Sundsvalls två lokaltidningar lägger ned.

Vägrar betala lön – stäms

Vägrar betala lön – stäms

I sju månader arbetade hon med Kanal 5:s "100 code" – nu stäms produktionsbolaget på 83 894 kronor. 3

Hård kritik mot Expressen

Hård kritik mot Expressen

Cecilia Hagens intervju med partiledaren uppfattas som provocerande och oförskämd. 17

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Så gick det till när romansen avslöjades. 13

Tackade nej till Metro

Tackade nej till Metro

PM Nilsson fick en insikt – och tackade nej till chefredaktörsjobbet. 29

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se