DN:s Husby-vittne – journalist som föreläst för Megafonen

Tipsa en vän om en artikel

DN:s Husby-vittne – journalist som föreläst för Megafonen

I en artikel om demonstrationerna i Husby intervjuar DN en "Husbybo" – utan att nämna att han är en journalist med kopplingar till organisationen bakom de ursprungliga demonstrationerna.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Efter att en polis hade dödsskjutit en 69-åring vid en husrannsakan inleddes demonstrationer mot "polisvåldet" av organisationen Megafonen.

Dagens Nyheter rapporterade i dag att kravallpoliser ska ha använt rasistiska skällsord om demonstranterna. De intervjuar "Husbybon" Duraid Al-Khamisi som bevittnade händelserna.

Vad DN däremot inte nämner i artikeln är att Duraid Al-Khamisi tidigare har föreläst för Megafonen och har arbetat som reporter på Sveriges Radio.

DN-reportern Jessica Ritzén genomförde intervjun med Duraid Al-Khamisi, och menar att det var i rollen som ögonvittne han blev intervjuad.

– Megafonen var noga med att endast en person fick uttala sig i organisationens namn, och det var Duraids bror. Vi intervjuade Duraid för att få en ögonvittnesbild, säger hon till Dagens Media.

Jessica Ritzén berättar att Duraid Al-Khamisi själv kontaktat henne i efterhand då han kände att han blev ihopkopplad med stenkastarna i artikeln.

Sedan dess har artikeln uppdaterats så att det framgår att han är journalist.

Att han tidigare har föreläst för Megafonen framgår däremot inte i artikeln eftersom det är i rollen som ögonvittne han har blivit intervjuad.

– Han är bror till talespersonen för Megafonen, men uttalar sig som ögonvittne så vi gick med honom runt och han visade oss vad som hade hänt. Jag kunde ha skrivit det, men det var inte i det syftet som jag intervjuade honom.

Tillgången till intervjupersoner beskriver Jessica Ritzén vidare som ett problem i bevakningen av händelserna i Husby.

– Polisen vill att allt ska gå genom en person, men det är deras ansvariga uppgift kan jag tycka. Detsamma gällde Megafonen som hade valt att vissa skulle få uttala sig i organisationens namn.

Av: Sebastian Parkkila
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla in höstens första utgåva av Dagens Medias tidning. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Bara en turist

Sponsringsbloggen

Sponsringsbloggen Stadium trampar ny mark

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill nya chefredaktören utveckla Fokus: "Ska tala till hjärtat inte bara hjärnan". 1

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se