Dagspress - presenteras av Citypaketet

Rekordmånga delade Khemiris brev till Ask

På bara fyra timmar har Jonas Hassen Khemiris känsoladdade brev till justitieminister Beatrice Ask delats över 15 000 gånger.

Rekordmånga delade Khemiris brev till AskRekordmånga delade Khemiris brev till Ask

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Jag skriver till dig med en enkel önskan, Beatrice Ask. Jag vill att vi byter skinn och erfarenheter. Kom igen. Vi bara gör det.

Så skriver författaren Jonas Hassen Khemiri i ett öppet brev till justitieminister Beatrice Ask. Brevet som publicerades på DN Kultur i dag handlar om det omdiskuterade projektet Reva som går ut på att verkställa fler avvisningar av papperslösa genom spontana identitetskontroller.

Men framför allt handlar texten om Jonas Hassen Khemiris egna erfarenheter av rasism. Att ämnet engagerar vittnar de rekordhöga delningssiffrorna om. Vid 11-tiden i dag hade cirka 15 000 personer delat artikeln via sociala medier, enligt Dagens Nyheter.

– Det är alldeles sensationellt. Så här snabbt har ingenting spridits förut. Det tyder på den litterära textens kraft, säger DN Kulturs editionschef Axel Björklund till dagensmedia.se.

Samtidigt vill han understryka att delning är ett mått på spridning, men inte är ett mått på kulturjournalistisk kvalité.

Har den potentiella spridningen någon betydelse vid valet av texter?

– Vid all nyhetsvärdering handlar det om en "finger-i-luftenkänsla" för vad som engagerar, men vi väljer inte texter specifikt utifrån vad vi tror kommer att delas mest. I det här fallet ser vi att vi når ut till en stor grupp människor som vanligtvis inte går in på dn.se, vilket vi naturligvis är väldigt glada för, säger Axel Björklund.

Bidrar ni själva till spridningen?

– Vi använder våra egna kanaler som Twitter- och Facebook-konton som alla moderna redaktioner.

Varför tror du att just den här texten har slagit delningsrekord?

– Jonas vittnesmål är starkt, men inte bara det. Han har en fantastisk penna. Och så handlar det om ett ämne som är angeläget på så väl privat som offentligt plan.

Helen Preutz Av: Helen Preutz
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

49 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
49
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Print

Artikellista - Print

IDG lägger ner M3 som papperstidning

Har en upplaga på 73 000. IDG planerar att lägga ner M3 som papperstidning. 5

Artikellista - Print

Eric Schüldt till Expressen

"Unikt tilltal och många fans". Mannen bakom flera hyllade radioproduktioner rekryteras av Expressens kulturredaktion. 2

EGMONT KÖPER FORMA
Artikellista - Print

Aller och Bonnier om Forma-affären

Bodil Ericsson Torp: "Är inte oroad". I dag stod det klart att Egmont köper Forma Publishing Group. Väntat enligt konkurrenterna.

Artikellista - Print

Mathias Kallio får ny roll på Talentum

"En utmaning för samtliga mediehus". Mathias Kallio, tidigare vd på Dagens Media och strategisk kundansvarig på Talentum, blir ansvarig för att hitta nya intäkter för mediehuset.

Artikellista - Print

Aftonbladet tar inköpschef från TV4

Slutar efter 15 år på kanalen. Helena Forsman lämnar TV4 och blir ny planerings- och inköpschef på Aftonbladet TV.

Expressen tillsätter nya chefer

Totalt fem tjänster. Karin Skogh, Fredrik Sjöshult och Christofer Brask får nya chefstjänster på Expressen. 3

Annons
Artikellista - Print

Egmont köper Forma

"Stärka vårt familje- och kvinnosegment". UPPDATERAD. Ica-gruppen har nu hittat en köpare av Forma Publishing Group – mediekoncernen Egmont. 6

Artikellista - Print

Jan Scherman om Aftonbladets tv-kanal: "Jag är inte dum i huvudet"

Berättade om den nya tv-kanalen. Jan Scherman, som nyligen tillträdde som affärsområdeschef för Aftonbladet TV, kommenterade tidningens tv-strategi.

Artikellista - Print

Aftonbladet lanserar sajt för e-sport

Utökar bevakningen. Aftonbladet storsatsar på e-sport med en ny sajt som lanseras i samarbete med bland annat världsmästarna i svenska Ninjas in Pyjamas.

Artikellista - Print

Jan Helin: ”Vi failade”

Kallar användaruppevelsen för skräpig. I höst lanserar Aftonbladet en ny sajt anpassad för surfplattor. Tidningens publisher Jan Helin riktade samtidigt kritik mot tidningens tidigare satsningar. 2

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se