Tipsa en vän om en artikel

Rekordmånga delade Khemiris brev till Ask

På bara fyra timmar har Jonas Hassen Khemiris känsoladdade brev till justitieminister Beatrice Ask delats över 15 000 gånger.

Rekordmånga delade Khemiris brev till AskRekordmånga delade Khemiris brev till Ask
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Jag skriver till dig med en enkel önskan, Beatrice Ask. Jag vill att vi byter skinn och erfarenheter. Kom igen. Vi bara gör det.

Så skriver författaren Jonas Hassen Khemiri i ett öppet brev till justitieminister Beatrice Ask. Brevet som publicerades på DN Kultur i dag handlar om det omdiskuterade projektet Reva som går ut på att verkställa fler avvisningar av papperslösa genom spontana identitetskontroller.

Men framför allt handlar texten om Jonas Hassen Khemiris egna erfarenheter av rasism. Att ämnet engagerar vittnar de rekordhöga delningssiffrorna om. Vid 11-tiden i dag hade cirka 15 000 personer delat artikeln via sociala medier, enligt Dagens Nyheter.

– Det är alldeles sensationellt. Så här snabbt har ingenting spridits förut. Det tyder på den litterära textens kraft, säger DN Kulturs editionschef Axel Björklund till dagensmedia.se.

Samtidigt vill han understryka att delning är ett mått på spridning, men inte är ett mått på kulturjournalistisk kvalité.

Har den potentiella spridningen någon betydelse vid valet av texter?

– Vid all nyhetsvärdering handlar det om en "finger-i-luftenkänsla" för vad som engagerar, men vi väljer inte texter specifikt utifrån vad vi tror kommer att delas mest. I det här fallet ser vi att vi når ut till en stor grupp människor som vanligtvis inte går in på dn.se, vilket vi naturligvis är väldigt glada för, säger Axel Björklund.

Bidrar ni själva till spridningen?

– Vi använder våra egna kanaler som Twitter- och Facebook-konton som alla moderna redaktioner.

Varför tror du att just den här texten har slagit delningsrekord?

– Jonas vittnesmål är starkt, men inte bara det. Han har en fantastisk penna. Och så handlar det om ett ämne som är angeläget på så väl privat som offentligt plan.

Helen Preutz Av: Helen Preutz
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

49 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
49
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla in höstens första utgåva av Dagens Medias tidning. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Bara en turist

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Viggos blogg

Viggos blogg 5 snabba vecka 36

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill nya chefredaktören utveckla Fokus: "Ska tala till hjärtat inte bara hjärnan". 1

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se