Rekordmånga delade Khemiris brev till Ask

På bara fyra timmar har Jonas Hassen Khemiris känsoladdade brev till justitieminister Beatrice Ask delats över 15 000 gånger.

Rekordmånga delade Khemiris brev till AskRekordmånga delade Khemiris brev till Ask
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Jag skriver till dig med en enkel önskan, Beatrice Ask. Jag vill att vi byter skinn och erfarenheter. Kom igen. Vi bara gör det.

Så skriver författaren Jonas Hassen Khemiri i ett öppet brev till justitieminister Beatrice Ask. Brevet som publicerades på DN Kultur i dag handlar om det omdiskuterade projektet Reva som går ut på att verkställa fler avvisningar av papperslösa genom spontana identitetskontroller.

Men framför allt handlar texten om Jonas Hassen Khemiris egna erfarenheter av rasism. Att ämnet engagerar vittnar de rekordhöga delningssiffrorna om. Vid 11-tiden i dag hade cirka 15 000 personer delat artikeln via sociala medier, enligt Dagens Nyheter.

– Det är alldeles sensationellt. Så här snabbt har ingenting spridits förut. Det tyder på den litterära textens kraft, säger DN Kulturs editionschef Axel Björklund till dagensmedia.se.

Samtidigt vill han understryka att delning är ett mått på spridning, men inte är ett mått på kulturjournalistisk kvalité.

Har den potentiella spridningen någon betydelse vid valet av texter?

– Vid all nyhetsvärdering handlar det om en "finger-i-luftenkänsla" för vad som engagerar, men vi väljer inte texter specifikt utifrån vad vi tror kommer att delas mest. I det här fallet ser vi att vi når ut till en stor grupp människor som vanligtvis inte går in på dn.se, vilket vi naturligvis är väldigt glada för, säger Axel Björklund.

Bidrar ni själva till spridningen?

– Vi använder våra egna kanaler som Twitter- och Facebook-konton som alla moderna redaktioner.

Varför tror du att just den här texten har slagit delningsrekord?

– Jonas vittnesmål är starkt, men inte bara det. Han har en fantastisk penna. Och så handlar det om ett ämne som är angeläget på så väl privat som offentligt plan.

Helen Preutz Av: Helen Preutz
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

49 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
49
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Mad Men och jag

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se