Tipsa en vän om en artikel

Rekordmånga delade Khemiris brev till Ask

På bara fyra timmar har Jonas Hassen Khemiris känsoladdade brev till justitieminister Beatrice Ask delats över 15 000 gånger.

Rekordmånga delade Khemiris brev till AskRekordmånga delade Khemiris brev till Ask
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Jag skriver till dig med en enkel önskan, Beatrice Ask. Jag vill att vi byter skinn och erfarenheter. Kom igen. Vi bara gör det.

Så skriver författaren Jonas Hassen Khemiri i ett öppet brev till justitieminister Beatrice Ask. Brevet som publicerades på DN Kultur i dag handlar om det omdiskuterade projektet Reva som går ut på att verkställa fler avvisningar av papperslösa genom spontana identitetskontroller.

Men framför allt handlar texten om Jonas Hassen Khemiris egna erfarenheter av rasism. Att ämnet engagerar vittnar de rekordhöga delningssiffrorna om. Vid 11-tiden i dag hade cirka 15 000 personer delat artikeln via sociala medier, enligt Dagens Nyheter.

– Det är alldeles sensationellt. Så här snabbt har ingenting spridits förut. Det tyder på den litterära textens kraft, säger DN Kulturs editionschef Axel Björklund till dagensmedia.se.

Samtidigt vill han understryka att delning är ett mått på spridning, men inte är ett mått på kulturjournalistisk kvalité.

Har den potentiella spridningen någon betydelse vid valet av texter?

– Vid all nyhetsvärdering handlar det om en "finger-i-luftenkänsla" för vad som engagerar, men vi väljer inte texter specifikt utifrån vad vi tror kommer att delas mest. I det här fallet ser vi att vi når ut till en stor grupp människor som vanligtvis inte går in på dn.se, vilket vi naturligvis är väldigt glada för, säger Axel Björklund.

Bidrar ni själva till spridningen?

– Vi använder våra egna kanaler som Twitter- och Facebook-konton som alla moderna redaktioner.

Varför tror du att just den här texten har slagit delningsrekord?

– Jonas vittnesmål är starkt, men inte bara det. Han har en fantastisk penna. Och så handlar det om ett ämne som är angeläget på så väl privat som offentligt plan.

Helen Preutz Av: Helen Preutz
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

49 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
49
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Annons
Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

Försvaret lyfter HBT-frågan

Försvaret lyfter HBT-frågan

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera". Det är budskapet i Försvarsmaktens annons. 6

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Allt det här får du i senaste numret av papperstidningen.

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Blogoccoli

Blogoccoli Sommarfakta # 7

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se