Tipsa en vän om en artikel

Miljöpartiet störst bland journalister

Miljöpartiet är det parti som flest svenska journalister har sympatier för. Det visar en ny undersökning från JMG.

Miljöpartiet störst bland journalister
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

De svenska journalisternas stöd för Miljöpartiet har ökat med hela 19 procent sedan JMG:s senaste undersökning 2005.

Totalt hamnar stödet för MP på 41 procent bland landets journalister. 15 procent av journalisterna stöder i sin tur Vänsterpartiet medan Socialdemokraterna har stöd av 14 procent.

Även Moderaterna har stöd av 14 procent medan Centerpariet fick 4 procent, Folkpartiet 7 procent och Kristdemokraterna 2 procent.

På Sveriges Radio uppger 54 procent av journalisterna att de sympatiserar med Miljöpartiet. På Sveriges Television är den siffran 52 procent. I dagspressen är stödet för Miljöpartiet 40 procent.

Enligt Kent Asp, professor på JMG, gör de ökade sympatierna för MP att partiet får en gräddfil i medierna.

– Miljöpartiet granskas inte lika tufft som andra partier. De befinner sig på sätt och vis i en fredad zon när det gäller bevakningen av politik, säger han till SVT.

Men undersökningen har fått hård kritik av bland annat SR:s vd Mats Svegfors.

– Det är mycket förvånande att han säger så. Det är tusen som inte svarat, om det är medarbetare på Bolibompa som svarat, så påverkar ju inte det den politiska bevakningen, säger han till SVT.

Av: Dante Thomsen
Mejla reportern
08-545 22 206

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

18 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
18
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla in höstens första utgåva av Dagens Medias tidning. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Bara en turist

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Viggos blogg

Viggos blogg 5 snabba vecka 36

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill nya chefredaktören utveckla Fokus: "Ska tala till hjärtat inte bara hjärnan". 1

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se