Dagspress - presenteras av Citypaketet

Miljöpartiet störst bland journalister

Miljöpartiet är det parti som flest svenska journalister har sympatier för. Det visar en ny undersökning från JMG.

Miljöpartiet störst bland journalister

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

De svenska journalisternas stöd för Miljöpartiet har ökat med hela 19 procent sedan JMG:s senaste undersökning 2005.

Totalt hamnar stödet för MP på 41 procent bland landets journalister. 15 procent av journalisterna stöder i sin tur Vänsterpartiet medan Socialdemokraterna har stöd av 14 procent.

Även Moderaterna har stöd av 14 procent medan Centerpariet fick 4 procent, Folkpartiet 7 procent och Kristdemokraterna 2 procent.

På Sveriges Radio uppger 54 procent av journalisterna att de sympatiserar med Miljöpartiet. På Sveriges Television är den siffran 52 procent. I dagspressen är stödet för Miljöpartiet 40 procent.

Enligt Kent Asp, professor på JMG, gör de ökade sympatierna för MP att partiet får en gräddfil i medierna.

– Miljöpartiet granskas inte lika tufft som andra partier. De befinner sig på sätt och vis i en fredad zon när det gäller bevakningen av politik, säger han till SVT.

Men undersökningen har fått hård kritik av bland annat SR:s vd Mats Svegfors.

– Det är mycket förvånande att han säger så. Det är tusen som inte svarat, om det är medarbetare på Bolibompa som svarat, så påverkar ju inte det den politiska bevakningen, säger han till SVT.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

18 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
18
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Print

Artikellista - Print

Aftonbladet ändrar rubrik om S-politiker efter kritik

"Ett skämt eller ett misstag?". Bisarr, smaklös och orimlig. Många har reagerat med ilska på Aftonbladets rubriksättning i dag.

ORVESTO KONSUMENT
Artikellista - Print

Fredric Karén om SvD:s tapp

"Ingen produktutveckling för pappret". Tidningen har fokuserat på digital omställning, och det finns ett pris man får betala för det, säger Svenska Dagbladet chefredaktör Fredric Karén. 1

Artikellista - Print

Herlitz nya ledningsgrupp

5 namn. Affärsledning för Dagens Nyheter, Dagens industri och Expressen är utsedd. 3

SE & HÖR GÅR I GRAVEN
Artikellista - Print

Nu går Se & Hör i graven: "Har publicerat hur många kändisbröst som helst"

Den petade chefredaktören om sitt bästa scoop. Under 20 år har den varit kändistidningen som svenska folket älskar att hata. I dag kommer det sista numret av Se & Hör ut i butik – och en era går i graven.

ORVESTO KONSUMENT Artikellista - Print

Namnbytet sänkte Elle Decoration

"Läsandet har inte minskat". Elle Decoration rasar i Orvesto efter namnbytet från Elle Interiör.

ORVESTO KONSUMENT
Artikellista - Print

Filter når all time high

"Firas med tre flaskor Schlumberger". Både Filter och Offside ökar räckvidden.

Annons
Artikellista - Print

Medieforskarnas vädjan till Löfven

”Sverige behöver en mediepolitik värd namnet”. Fem tunga medieforskare sågar Alliansens mediepoltik – här är deras vädjan till Stefan Löfven. 6

ORVESTO KONSUMENT
Artikellista - Print

Jakt, fiske och motor växer

All time high för Filter. Tjejtidningarna rasar men inom jakt och motor ökar läsandet.

ORVESTO KONSUMENT
Artikellista - Print

Svenska Dagbladet tappar mest

City i Lund går mot strömmen. Tappar mer än var tionde läsare. 23

Artikellista - Print

Lotta Lindborg ny försäljningschef på TT

"Nästa steg i utvecklingen". TV4-gruppens tidigare marknadschef blir ny försäljningschef på TT Nyhetsbyrån.

Annons
Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation När behövs dyra annonser?

Mediacom-chefen om tv-tappet: "Det är ett elände"

Mediacom-chefen om tv-tappet: "Det är ett elände"

För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna. 13

Jakt, fiske och motor växer

Jakt, fiske och motor växer

Tjejtidningarna rasar men inom jakt och motor ökar läsandet.

Svenskan tappar mest

Svenskan tappar mest

Tappar mer än var tionde läsare. 23

Studenter, var med och tävla om Dagens Medias kampanj!

Studenter, var med och tävla om Dagens Medias kampanj!

Dagens Media bjuder in Sveriges kommunikationsstudenter att ta fram vår nästa kampanj.

"Vi ger Netflix en match"

"Vi ger Netflix en match"

Vd Rikard Steiber om hur Viaplay norpade Viacom-rättigheter från Netflix. 3

Saab i Twitter-offensiv för granatgeväret Carl-Gustaf

Saab i Twitter-offensiv för granatgeväret Carl-Gustaf

Försvarsföretaget Saab gör reklam för sitt nya granatgevär på Twitter. För Dagens Media berättar presschefen om bolagets mediestrategi. 1

Retriever granskas av KKV

Retriever granskas av KKV

Konkurrensverket, KKV, väljer att granska Retriever – efter en anmälan av konkurrenten.

Acast når en miljon i veckan

Acast når en miljon i veckan

Men svenkarnas podd-intresse ser ut att planas ut. 2

Här är MTG:s nya logotyp

Här är MTG:s nya logotyp

MTG slipar på varumärket – här är mediejättens nya logotyp. 16

SAS nya reklamkoncept

SAS nya reklamkoncept

"We are travelers" är pay-offen i SAS nya reklamkoncept, signerat Åkestam Holst. 17

Matias Palm-Jensen och Rickard Villard startar byrå

Matias Palm-Jensen och Rickard Villard startar byrå

Tungviktarna Matias Palm-Jensen och Rickard Villard startar byrå tillsammans, kan Dagens Media avslöja. 4

Aftonbladets omvandling

Aftonbladets omvandling

Enligt uppgift väntas Aftonbladets interna online-rapport komma med stora förändringar. 8

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se