Dagspress - presenteras av Citypaketet

Thomas Mattsson och Kristinn Hrafnsson.

Thomas Mattsson och Kristinn Hrafnsson.

Wikileaks och Expressen i nytt storbråk

Efter att Expressen tackat nej till att möta Wikileaks i SVT Debatt på torsdag har ett nytt storbråk blossat upp. Nu anklagar organisationens talesperson Kristinn Hrafnsson Expressen för att fabricera bevis.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Jag fick höra att Expressen bara ville komma om Julian Assange var där, vilket är löjligt. Alla vet att han inte kan resa. Jag var däremot redo att ta debatten. Det är viktigt att sanningen kommer ut, men Expressen är inte tillräckligt modiga.

Kristinn Hrafnsson är märkbart upprörd när dagensmedia.se når honom. I morse fick han beskedet att Thomas Mattsson tackat nej till att medverka i SVT Debatt, där uppgifterna om en planerad smutskastningskampanj mot Sverige skulle debatteras.

Varför Expressen tackade nej till debatten har han sin egen teori om.

– Det här ett bevis på att de har dåligt samvete för den kampanj som tidningen har bedrivit mot Wikileaks. De har påstått att vi bedriver en smutskastningskampanj mot Sverige och att vi kartlägger svenska journalister, men har inte kunnat publicera några bevis. Nu skäms de.

Thomas Mattsson ger inte mycket för utspelet.

– Wikileaks söker bara uppmärksamhet för sina teorier om en komplott iscensatt av regeringar och redaktioner, men jag behöver inte ge Wikileaks talesperson en scen för sådana falsarier. Jag är chefredaktör för Expressen och om Wikileaks ledare, Julian Assange, vill debattera nyhetsjournalistik med mig så möter jag gärna honom i en SVT-studio, säger Thomas Mattsson till dagensmedia.se.

Kristinn Hrafnsson kontrar med att anklaga Expressen för att ha fabricerat bevismaterial i samband med tidningens publiceringar om Wikileaks.

– Antingen det, eller så har de blivit lurade av en bedragare. De påstår att de kan bevisa smutskastningskriget med ett hemligt Wikileaks-PM, men än så länge har jag inte sett något PM, trots att jag bett dem publicera det.

"Trams", replikerar Thomas Mattsson.

– Man börjar ju bli luttrad, men Wikileaks ljuger om Expressen också i Kristinn Hrafnssons debattartikel på SVT:s sajt. När Ullman PR erbjöd oss en text signerad av Wikileaks talesperson tackade vi ja, men med förbehållet att den skulle innehålla en ursäkt, eftersom Wikileaks påstått att vi aldrig talat med dem om "Bildt-dokumenten" trots att vi till och med i tidningen publicerade en bandinspelad intervju med just Kristinn Hrafnsson.

När dagensmedia.se frågar Kristinn Hrafnsson om det inte ligger någon sanning i att organisationen ska ha kartlagt svenska journalister blir han irriterad.

– Det är absolut felaktigt. Anklagelserna är så löjeväckande och absurda. Varför i hela friden skulle Wikileaks kartlägga svenska journalister? Tänk bara på det. Julian Assange vill ha stöd av Sverige, varför skulle han då göra landets journalister till sina fiender? Det hela har börjat likna en Kafka-process.

Du låter upprörd?

– Jag har arbetat som journalist i tjugo år och vet att vi har både en stor makt och ett stort ansvar. Därför blir jag upprörd när kollegor använder sin position för att hitta på saker eller är lättlurade. Det irriterar mig väldigt mycket, säger han och fortsätter:

– Hade det varit en brittisk tabloid som publicerat de här uppgifterna hade jag inte blivit förvånad. Jag trodde vi hade högre standard i Norden. Därför är det extra illa.

Expressen är däremot inte den enda tidningen som Wikileaks svingat mot sedan Julian Assange först greps misstänkt för våldtäkt.

– I helgen anklagade Wikileaks Le Monde, El Pais, The Guardian och The New York Times för att vara "korrupta" och i sin debattartikel så falskciterar talespersonen nu också Expressen. Man kan inte ta allt detta seriöst, det är ju som om CIA spelar Wikileaks ett spratt genom att göra alla dessa galna utspel i organisationens namn, säger Thomas Mattsson.

* Den debattartikel som hänvisas till är publicerad på SVT Debatts sajt. Artikeln skickades först till Expressen som dock tackade nej.

Fakta Kristinn Hrafnsson

Kristian Hrafnsson arbetade som journalist i drygt tjugo år. 2004, 2007 och 2010 utnämndes han till årets isländska journalist.

Han har bland annat arbetat för tv-kanalen Stöð 2 och public service-bolaget RUV.

I juli 2010 fick han sparken från RUV och började istället arbeta för Wikileaks.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

5 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
5
Nu visas kommentar 1-5

Print

ORVESTO KONSUMENT Artikellista - Print

Namnbytet sänkte Elle Decoration

"Läsandet har inte minskat". Elle Decoration rasar i Orvesto efter namnbytet från Elle Interiör.

ORVESTO KONSUMENT
Artikellista - Print

Filter når all time high

"Firas med tre flaskor Schlumberger". Efter ett tapp i förra mätningen visar både Filter och Offside nu ökande räckvidder.

Artikellista - Print

Medieforskarnas vädjan till Löfven

”Sverige behöver en mediepolitik värd namnet”. Fem tunga medieforskare sågar Alliansens mediepoltik – här är deras vädjan till Stefan Löfven. 2

ORVESTO KONSUMENT
Artikellista - Print

Jakt, fiske och motor växer

All time high för Filter. Tjejtidningarna rasar men inom jakt och motor ökar läsandet.

ORVESTO KONSUMENT
Artikellista - Print

Svenska Dagbladet tappar mest

City i Lund går mot strömmen. Tappar mer än var tionde läsare. 6

Artikellista - Print

Lotta Lindborg ny försäljningschef på TT

"Nästa steg i utvecklingen". TV4-gruppens tidigare marknadschef blir ny försäljningschef på TT Nyhetsbyrån.

Annons
Artikellista - Print

Aller flyttar fisketidning till Lerum – två kan få gå

Två personer berörs. Två redaktioner blir en när Fiskejournalen tar över produktionen av Allt om Flugfiske, kan Dagens Media berätta. Två personer berörs. 2

Artikellista - Print

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 16, 2014

Tv-bolagen kräver hårdare lagar mot pirater. Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - Print

DGA ska lansera Hänt i Veckan

"Det känns urhäftigt". När Hänt i Veckan ska nylanseras tar Aller Media hjälp av reklambyrån DGA.

Artikellista - Print

Retriever: ”Bra om Konkurrensverket tittar på det”

Ser ingen koppling till TT:s ägande. Nu kommenterar Retrievers vd Konkurrensverkets beslut att granska företagets verksamhet.

Annons
Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation När behövs dyra annonser?

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se