Tidningar visar Muhammed-bild

Efter mordplanerna på Lars Vilks väljer flera tidningar att publicera den kontroversiella bilden.

Igår avslöjades det att sju personer gripits på Irland, misstänkta för mordplaner mot den svenske konstnären Lars Vilks.

Motivet tros vara en teckning som Lars Vilks gjorde för ett par år sedan, där profeten Muhammed porträtterades som en rondellhund.

Bilden väckte, likt de karikatyrer som tidigare publicerats av danska Jyllandsposten, våldsamma reaktioner i delar av den muslimska världen.

Efter att attentatsplanerna avslöjats väljer flera tidningar i dag att publicera den kontroversiella teckningen.

Expressen, Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet är tre av dem.

"I ett demokratiskt samhälle måste även rätten att häda försvaras. När en svensk konstnär hotas till livet för några teckningars skull är det ett hot mot oss alla”, skriver Expressens ledarsida.

Chefredaktören Thomas Mattsson fyller i på sin blogg:

”Publiceringen i dag är Expressens ställningstagande för det fria ordet och dessutom en rimlig nyhetsbevakning, där vi visar läsarna den omdiskuterade teckningen. Men det är inte en provokation för provokationens skull”, skriver han.

Dagens Nyheters chefredaktör Gunilla Herlitz verkar ha en mer pragmatisk inställning.

– I det journalistiska nyhetsarbetet fanns det behov av att visa våra läsare vad det handlade om. Därför visar vi teckningen, säger hon till Expressen.

Även SVT:s ”Kulturnyheterna” visade teckningen igår kväll.

Publiceringarna stöds av Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom-Hulthén, som citeras i Expressen.

Någon som valt att avstå från att publicera är Aftonbladet.

”Bilden har i sig inget nyhetsvärde i dag. Den hade det 2007. Då publicerade Aftonbladet bilden på kultursidorna i samband med en kritisk artikel om Vilks fälla av Jan Guillou”, skriver chefredaktören Jan Helin i sin blogg.

”Att publicera samma bild nu skulle i stället bli en manifestation. Jag bedömer inte att en sådan manifestation skulle bidra med något konstruktivt. Det skulle bara öka graden av konflikt och provokation i en situation som behöver upplysning, diskussion och eventuellt ett åtal för förberedelse till mord”, avslutar Jan Helin.

Nerikes Allehanda, som tidigare publicerat teckningen, väljer denna gång att avstå.

– Om vi skulle publicera den skulle den ha ett annat symbolvärde än när andra tidningar publicerar. DN har ju kört bilden 3-4 gånger utan att någon har brytt sig, säger chefredaktören Ulf Johansson till den egna tidningen.

Martin Schori Av:Martin Schori
08-545 222 16

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Skriv ny kommentar Senaste inlagd av Ghostbusters 16 mars 2010 16:22 Sortera: Senaste överst

eller avbryt

Precis, vad finns att manifestera?

Jävlar vad Hellin är hårt hållen av SAP/LO

Svara Anmäl

Svar till eget AB

Jag tror snarare att han inte har yttrandefriheten som ett av sina rättesnören. Han är inte en sann publicist. Dessutom är det lite sent med alla publiceringar. När det gäller de danska karikatyrerna skulle visats redan 2005, men då valde svenska medier mangrant att låta bli av rädsla.

Svara Anmäl

Svar till Roffe Måhnman

Expressen publicerade faktiskt Muhammedteckningarna, på kultursidan.

Svara Anmäl

Svar till Bo

Är det så är det beklagligt.

Svara Anmäl

Svar till Roffe Måhnman

2005 alltså.

Svara Anmäl

Bra

Hela Sverige borde tapetseras med Vilks rondellhundar.
Vi har yttrandefrihet i Sverige. Varför ska man tulla på den för att terrorister i långa skägg kräver det. Åberopar man religionen ska man ta i beaktande hur "viktigt" det var med Ecco Homo utställningen. Den skulle visas i Domkyrkor och riksdagshuset, trots att alla troende kränktes. Då fanns ingen "respekt".

Svara Anmäl

Svar till Jesus

Kan bara säga att jag gillar ditt inlägg!

Svara Anmäl

Svar till Jesus

Jag gillar dig Jesus!

Svara Anmäl

Svar till Jesus

Ska vi tapetsera Sverige med Jesus på korset i form av en gris och nidteckningar på judar också - bara för yttrandefrihetens namn?

Yttrandefrihet är viktigt. Men det är också förknippat med ansvar. Att göra konst (det är tveksamt om Vilks rondellhund ens är konst) bara för att få publicitet och provocera (dvs förolämpa andra) tycker inte jag tyder på ansvar. Och yttrandefrihet är som sagt förknippat med ansvar.

Svara Anmäl

Svar till Sven Tycker

Ja, varför INTE tapetsera Jesus på korset i form av en gris? Exakt varför ska just bara Islam vara befriat från kritik och satir? Bara för att det finns ett fåtal galningar bland över miljarden muslimer (varav de flesta nog skiter högtidligt i Vilks fula teckning) som har bombbälten och inte tvekar att använda dem? Det är en mycket dålig anledning, isåfall.

Svara Anmäl

Svar till Mahmoud

Det är f ö en OTROLIG skillnad på att göra rasistiska nidteckningar på nu levande judar (som f ö ofta görs i t ex arabisk press) och satirbilder av folk som dött för 1400 år sedan. "Ansvar", pff!

Svara Anmäl

Självklart-publicering

Vi borde ge till känna att man inte trampa mot vår demokrati gentemot muslimerna, som har mohamet som deras demokrati.

Svara Anmäl

Svar till Uteväg

Du vet uppenbarligen ingenting om Islam.Läs på först innan du kommenetrar dör du låter ju korkad.

Svara Anmäl

Svar till Lena

Vaddå läs på, vi vill inte läsa om den där galna ideologin. Spola ner skiten i toan bara. Sen tänker vi kommentera hur mycket vi vill ändå, vi har nämligen åsiktfrihet.
Eller ska du yxmörda mig nu?

Svara Anmäl

Varför?!

Gjordes inte detta tidigare?!

Svara Anmäl

Angående teckningarna

Jag kan bar instämma i hyllningskören.

Vi har demokrati och yttrandefrihet. Den ska inte på något som helst vis inskränkas av att muslimer inte tycker som vi.

Publicera denna bild i alla medier!

Vi måste sluta vara så rädda för muslimernas vrede.

Svara Anmäl

Främlingsfientligheten

Bara inläggen här visar ju att det är ett dåligt beslut att publicera bilderna. Konspirationsteorier om LO, Antidemokratiska muslimer och religiösa galningar. Knäppgökar av alla valörer får vatten på sina kvarnar.

Svara Anmäl

Svar till Q

Är det främlingsfientlighet att stå upp för yttrande frihet? De facto avstår många från detta pga rädslan från repressalier från Islamsiter (ej vanliga muslimer). Vi har religionsfrihet och yttrande frihet och det ska vi inte tulla på en millimeter. I ett land som har religions- och yttrandefrihet får religionen tåla att andra har andra åsikter och trosuppfattningar och därmed "hädar" titt som tätt. De hädar/syndar ju med, fast ur en annan religions synvinkel. Sedan kan man ju naturligtvis försöka att respektera andras önskan men ingen skall kräva det - speciellt inte med hot om våld och ond bråd död.

Svara Anmäl

Svar till Sei

Jo, jag tycker vi gott kan tulla på yttrandefriheten ett par millimeter. Som när Åke Green anser att homosexuella är en cancersvulst i samhällskroppen (ska dessa gasas eller strålbehandlas bort). Det är ett tillfälle då han gott kan ha lagen på sin sida men faktiskt inte ha 'rätt' att uttrycka sig så om andra människor. På samma sätt som jag tycker att Expressen osv kan ha lagen på sin sida men inte ha 'rätten' att göra det.

Svara Anmäl

Publicera inte Viks hund mer, det drabbar nog bara Viks.

Däremot tycker jag vi utlyser en tävling vem som gör den bästa rondellhunden som liknar profeten Muhammed.
Sen hoppas jag att alla tidningar i hela världen är med på banan.

Svara Anmäl

Svar till Gunta

Lars Vilks är bara ute efter publicitet, så han är bara glad i dag.

Ska vi ta och publicera lite antisemitisk "konst" också, bara för att visa att vi har yttrandefrihet?

Svara Anmäl

Svar till Sven Tycker

Nej, antisemitisk eller annan rasistisk konst bör inte publiceras. Däremot får du gärna rita en ful streckgubbe och kalla den för Moses. Du lär inte bli mordhotad för det.

Svara Anmäl

Svar till Sven Tycker

Och vem bestämmer vadsom är antisemitiskt? All konst ska publiceras och om judar eller muslimer tar illa upp eller känner sig kränkta är det ju deras problem som de borde lösa hos en psykolog istället för att hota med våld eller HMF lagen.

Svara Anmäl

Svar till Sven Tycker

Ja, även om man är en idiot som gör detta ska man faktiskt kunna få göra detta utan att bli mördad.

Alternativt kan man bli fälld i svensk domstol för hets mot folkgrupp.

Svara Anmäl

BRA!!

Äntligen står några tidningar upp för en av Västs mest grundläggande värderingar! Europas samtliga tidningar borde publicera i en gemensam aktion och visa att vi inte kompromissar på den här punkten. Det borde vara självklart och naturligt.

Svara Anmäl

Frihet som frihet

Religionsfrihet och yttrandefrihet, om man vill ha det ena måste man acceptera det andra. Borde ingå i inroduktionskursen.

Svara Anmäl

Svar till Urban Ränndal

Introduktionskursen?

Glöm det, här är det uråldriga klanstrukturer och en beduinreligion från 700-talet som gäller!

Svara Anmäl

Svar till Skäggbarn

Till skillnad från vår religion från 100-talet, menar du?

Svara Anmäl

Ut i Rondellerna

Jag håller med Gunta.
Hem och snickra skäggiga hundar och ställ ut i trafiken. Det finns många rondeller i detta avlånga land.

Svara Anmäl

SLUT UPP!

Slut nu upp kring vår yttrandefrihet, visa bilden i alla tidningar som säger sig bejaka vår yttrandefrihet!

Svara Anmäl

Mycket dumheter här

Klart som fan att yttrandefrihet är viktigt. Men ska man spotta på över en miljard människor i yttrandefrihetens namn?
Det är knappast alla muslimer som konspirerar mord mot Lars Vilks. Däremot är det ett hån mot alla muslimer att publicera teckningen.
Lars Vilks, och tidningarna som publicerat, har betett sig som de förvisso har all rätt att göra. Det betyder inte att de inte betett sig som illa. Man behöver liksom inte bete sig som ett svin bara för att man kan.

Svara Anmäl

Svar till David

Exakt! Tolerans är också något som väst ska ta till vara på, annars är vi inte bättre än någon annan.

Svara Anmäl

Svar till David

Men herregud nu får du sluta!
Anser du att vi ska rätta vår yttrandefrihet efter beduinkulturer och helt enkelt undvika allt som kan reta upp islam bara för att?

I Sverige värnar vi om yttrandefrihet, här får vi publicera bilder på jesus i mindre smickrande situationer, Muhammed som en rondellhund, och ingen ska behöva bli hotad för det!

Svara Anmäl

Svar till David

Tror inte (och hoppas för allt i världen inte!) att över en miljard muslimer tar illa upp av en harmlös teckning av profeten. I vårt moderna och upplysta samhälle står inte religionen längre över lagen oavsett vilken lag det må vara. Att man i mindre moderna samhällen inte har evolverat utan fortfarande sätter religionen som yttersta makt näst gud kan ses förlegat och man kan inte förvänta sig att resten av världen är av samma tycke och ska göra samma prioritering. Fundamentalister finns överallt, inom varje religion och jag är av åsikten att dessa INTE ska uppmärksammas och genom hot få respekt. Satt i ett större perspektiv har reaktionerna på den ursprungliga publiceringen gjort folk mer fientligt inställda till Islam, alltså inte teckningarna i sig men handlingarna som genomförts efteråt. Vi ska inte kuvas utan publicera MEN förklara varför samtidigt!

Svara Anmäl

Svar till David

Klart man inte skall spotta på en miljard människor men men kan tycka att de ej borde vara så stingsliga heller. Alla är ej muslimer och har ej samma värderingar och 99% av befolkningen kände nog inte till att det var ett muslimskt tabu innan incidenten hände första gången. Ska alla extrema kristna kyrkor börja skicka "hitsquads" till alla muslimer som förnekar Jesus som guds son eller för den delen förnekar tre enigheten (som är sprängstoft även inom kristna kyrkan)? Amerikaner kan ju säga samma sak ang flagg bränning då flaggan för många är helig. Grund frågan är om yttrande friheten skall vikas för att någon annan kräver att man skall respektera deras trosuppfattningar/värderingar/önskan - speciell när kravet kommer uppbackat av hot om våld.

Svara Anmäl

Svar till Jerka_MP

Håller med dig i sak men tycker du är lite väl nedlåtande när du talar om "moderna samhällen" och "förlegade samhällen". Inse att Sverige och väst Europa inte är en norm i världen och männsikor på andra platser har andra värderingar och mål med sina samhällen. Om majoriteten i ett land ej vill att landet skall vara sekulariserat och de vill sätta religionen högre än den civila lagen vilka är vi då att säga att de har fel? Vi kan tycka att de är hur konstiga som helst med de har ändå rätt att styra sig själva anser jag. Sedan kan vi ju alltid via dialog påverka dem. Men eftersom deras samhälle är nu så är även de ett modernt samhälle - bara annorlunda.

Svara Anmäl

Svar till Sei

Men för f*n, det handlar inte ett dugg om att ge vika för hot. Jag tycker naturligtvis inte att det är bra att Lars Vilks eller tidningar som publicerat teckningen blir hotade. Jag begriper bara inte varför man måste skymfa ALLA muslimer bara för att man kan. För det är precis det man gör. Att avbilda profeten är en skymf mot alla muslimer, oavsett vad ni, eller jag för den delen, tycker om saken.
Är det för att bevisa att extremister är dumma? Jag trodde liksom inte det behövde bevisas i ett civiliserat och sekulariserat land.
Extra tragiskt är att Lars Vilks gjorde detta samtidigt som han mycket väl visste att människor dött i samband med protesterna mot Jyllandspostens karikatyrer. Jyllandsposten kan jag lite mer förstå, de var ändå först och det är väl kanske lite mänskligt att vilja testa gränserna. Vilks gjorde inget nytt, det enda han gjorde var att ge "folket i stugorna" ännu en möjlighet att skaka på huvudet och fnysa åt de barbariska muslimerna och deras hot. Trots att de allra flesta muslimer inte hade ett dugg med varken hot eller demonstrationer att göra. Ett ganska motbjudande beteende om du frågar mig.
Och nej, jag är verkligen inte muslim. Men bara för det behöver jag väl inte pissa på dem?

Svara Anmäl

Svar till David

Det är vanligt här i landet att man inte kan skilja på sak och person. Man "spottar inte på människor" därför man är kritisk till en religion eller andra trosriktningar av olika slag. Med det sättet att tänka kan man inte kritisera någonting därför att det alltid finns folk som känner sig kränkta. Om det är massmedialt engagerade människor som kommenterar här så borde det vara fullständigt - fullständigt - självklart

Svara Anmäl

Svar till David

Håller med dig David till 100%. För mig är det här bara effektsökeri ifrån en konstnär på dekis. Som förälder har man yttrandefrihet mot sina barn också, men (kloka personer) avstår ifrån att manifestera den gång på gång bara för att visa att man har principiellt "rätt". Kom ihåg att islam är 500 år yngre än kristendom, och utan Luther kanske vi också hade varit utan yttrandefrihet och plågats av Ignatius av Loyola och hans inkvisitorer fortfarande.

Svara Anmäl

Svar till tipp

Det där var faktiskt riktigt dåliga argument.
Man kan, och ska naturligtvis kunna, diskutera både politik och religion ur ett kritiskt perspektiv.
Men sen när är en ren förolämpning, utan annat syfte än att just förolämpa, en diskussion?
Och än en gång, jag vill inte förbjuda Lars Vilks eller någon tidning att publicera några som helst teckningar. Jag tycker bara att det hade varit snyggt av dem att låta bli.

Svara Anmäl

Svar till kb on top

Nej, ingen ska bli hotad för att man utnyttjar yttrandefriheten. Men jag är övertygad om att det är fler muslimer som "gråter" över att förolämpas än det är som hotar Vilks till livet. Yttrandefriheten är förknippat med ansvar. Och ansvar är att inte bara göra saker för att såra.

Svara Anmäl

Svar till Sei

Jo jag ser det att det kan tolkas nedlåtande och det var inte meningen. Jag skulle förklarat "moderna" och "förlegade" lite bättre.

Jag tycker mig ana att religion spelat ut sin roll i ett modernt samhälle som många av oss lever i idag. Folk tappar tron på sin religion därför att det inte anses lika viktigt idag eller för att en stor del i de heliga skrifterna numera kan förklaras av vetenskapen. Tyvärr så jagar nu också den stora massan människor någon typ av status som kan köpas för pengar (bil, kläder, flådiga bostäder etc) och jag skulle nog vilja kalla kapitalism och dess medföljande konsumtion för den nya tidens religion. Det är väl ungefär hur jag definierar ett "modernt samhälle" vare sig det är en bra eller dålig sak.

I majoriteten av de länder där religion fortfarande är "högsta instans" har befolkningen _ännu_ inte samma möjligheter som vi idag har. Ofta är den större delen av befolkningen "fattig", även om landet har rikedomar (olja, mineraler, ädelsten etc) så exploateras dessa av en liten klick av befolkningen eller av internationella företag. Dessa lägger samtidigt stora resurser på att skydda sig själva och sina intressen och landets utveckling kan, enligt min mening, inte fortskrida utan kommer alltid att hållas tillbaks. Eftersom folk med förmögenheter ofta är lierade med de som har makten i ett land finns också outtalade privilegier att premiera och skydda dessa. Det leder till att den fattiga befolkningen kommer i andra hand. Här har religionen en mer betydande roll. Jag vill påstå att man i ett land med "rik" befolkning kan köpa sig mat, kläder, medicin trygghet (ex. bostad) medan den utan de ekonomiska möjligheterna sätter allt större tillit till gud. Det är hur jag definierar ett "förlegat" samhälle.

Svara Anmäl

Svar till David

Det är inte detta debatten handlar om. Det finns många personer som beter sig som svin i media.

Dock ska man inte mörda dessa.....

Svara Anmäl

Svar till David

Du verkar ha en väldigt konstigt syn på vad "att bete sig som ett svin" är. Att rita en karikatyr, är det din uppfattning om en gärning av ett svin? Här har vi problem med relativiteten va?

Vad tycker du då om tex Özz Nujens ståuppkomik???

Jag tycker att han är rolig och jag skrattar gott åt den där lilla fula rondellhunden med skägg.

Sen står de och bränner den Svenska och Danska flaggan i arabländerna. Tycker du att det är att bete sig bra?
Kanske lite värre va?

Svara Anmäl

Tragiskt

Man kanske kan använda den yttrandefriheten på ett bättre sätt än att provocera de människor som inte har den? Vill man veta vad det leder till så kan man t ex läsa satansverserna, och om Vilks är angelägen om att återaktualisera sitt konstnärsskap, så kan han - såvitt det mig bekommer - välja sin strid utan mitt stöd. Trots att jag är konfessionell kulturimperialist, och anser nordvästeuropa som världens bästa plats att leva, så är jag inte speciellt angelägen om att reta upp andra folk och livsåskådningar. Jag driver inga feministfrågor mot pontifikatet, och inga yttrandefrihetsfrågor mot outbildade muslimer i tredje världen eftersom jag anser att det är kontraproduktivt. Eller som Muhammed Ali sa; "No Vietnamese ever called me a nigger".

Svara Anmäl

Ytringsfrihed er ALT !!


Ytringsfrihed er ALT !!

Svara Anmäl

Svar till Tom Fangel

Ja. Men det betyder inte att allt som görs i dess namn är rätt, smart eller produktivt.

Svara Anmäl

Svar till Laban

Nej men i det här fallet bör vi sätta princip över kultur och religion.

Svara Anmäl

Svar till Laban

"Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det." ~ Evelyn Beatrice Hall

Svara Anmäl

Svar till Laban

Eller skulle du hellre formulera det "Jag håller inte med om vad du säger och jag är beredd att sända dig i döden för det."

Svara Anmäl

Svar till Laban

Lilla Laban, du slår huvet på spiken så att säga....

Du tycker inte att det är rätt eller smart, men det kanske finns andra människor med andra åsikter. Kan du inte respektera dessa? Eller har du bestämt nu att de har fel åsikter?

Kan du vara snäll och tala om då också vilken glass som är godast: Vanilj eller Choklad?
Så att vi inte tycker fel och får en yxa i huvet.

Svara Anmäl

Konstverket är debatten som media kör nu.

Rondellhunden har blivit rena dynamiten för konsten. Verket i sig är sekundärt nu. Bilden har blivit kult och satt ingång en resa som Lars Vilks enbart kan gotta sig åt. Det är hans syfte. Han har lyckats helt enkelt.

Svara Anmäl

Mer Mohammed till folket.

Vov Vov......

Svara Anmäl

att häda

är det rätt att häda är det väl rätt att mobba också?

Svara Anmäl

Svar till lantis

det här måste ju vara ett skämte?! annars är det ett försök att sätta världsrekord i ologiska slutsatser. om det är det sistnämnda vill jag lämna mitt bidrag; är det rätt att äta glass är det väl rätt att slå folk på käften med en väldigt stor fisk också?

Svara Anmäl

Svar till fjantis

Att häda och att mobba är två tarvliga sätt att inte respektera sina medmänniskors åsikter, uppträdande,idéer eller utseende. Det finns seriösa debatter där man kan gå till storms mot oliktänkande.

Svara Anmäl

tråkiga Sverige

Ja, men här i Sverige vill vi ju också ha litet uppmärksamhet. Vi vill ju också veta att vi kan bli hotade av elaka muslimer. Nu kanske vi kan ha en massa rolig förberedskap emot terrorism i vårt lilla trygga land. Det ju tur att vi har folk som Lars Vilk som kan göra att vi får litet uppmärksamhet! Kanske fick han betalt för att göra teckningen? Nu fick han ju uppmärksamhet och det är ju inte lätt att fåalla gånger.

Svara Anmäl
Artikellista - Print

GranRöksignaler GrandRöksignaler

Reklamcupen. Old school röksignaler eller en tom sportsida i ”Morgondagens Nyheter”? Rösta på den bästa annonsen på Dagensmedia.se.

HIV-rådet segrade över Yes

Reklamcupen. HIV-rådet och Le Bureau lyckades sno åt sig en röst mer än Yes och byrån Grey, och får tävla vidare i Reklamcupen. 2

Skånskan bunkrar upp med nya titlar

Kan bli nya tidningar. Skånska Dagbladet har registrerat fem nya titlar på Patent- och registreringsverket. 4

Artikellista - Print

Jätteförlust för DN

Tufft krisår. Dagens Nyheters bokslut för 2009 visar röda siffror - en intäktsminskning på 251 miljoner och en rörelseförlust på 310 miljoner. 47

Artikellista - Print

Diners utan motståndare i Reklamcupen

Reklamcupen. Idag står Diners och reklambyrån Tackochlov som vinnare med sin bebisannons – utan vare sig omröstning från DN:s jury eller från läsarna.

DN föll för tårarna

Reklamcupen. Posten och Åkestam Holst blidkade juryn med sin tårfyllda annons och tog hem en storseger i den första åttondelsfinalen.

Postens tårar utmanar färgchock

Artikellista - Print

Reklamcupen. Orange i kubik mot utsmetat bläck – Dagens Media gör upp mot Posten i den första åttondelsfinalen i reklamcupen. Vilken annons tycker du är bäst? Rösta på Dagensmedia.se 1

Artikellista - Print

Expressens webbtest: "fel" att vara homo

Läsarna rasar. Ju mer hetero – desto mer ”rätt”. Ju mer homo desto mer ”fel”. Det beskedet får besökaren på Expressen.ses heterotest. 16

BWW populärkultur i konkurs

Skulder på 100 000 kronor. Bolaget som stod bakom livstilsmagasinet Rodeo har försatts i konkurs. UPPDATERAD.

Artikellista - Print

110 miljoner till Centerpartiet

Tillskott till kampanjkassan. Pengarna från försäljningen av Centerpress fortsätter att göda Centerpartiet. 3

Storslam för Festis

Reklamcupen. Med sina skönsjungande flaskor utklassade Festis och Åkestam Holst konkurrenten Doro. Men Dagensmedia.ses läsare höll inte med DN-juryn.

Artikellista - Print

Så slog krisen mot Expressen

92 annonsmiljoner försvann. Expressens intäkter och resultat sjönk kraftigt under krisåret 2009. Dagensmedia.se har alla siffror. 6

"Beslutet är lite av en revolution"

Artikellista - Print

Presstödet. Svenska Dagbladet och Skånska Dagbladet förlorar 15 miljoner per år vardera. Men de två tidningarna är ändå lättade efter EU-kommisionens beslut om presstödet.  

Talentums toppchefer får nytt bonusprogram

Aktier och kontanter. Talentums styrelse har infört ett nytt bonusprogram för förlagets högsta ledning.

Artikellista - Print

Finland bromsar Talentums återhämtning

Vänder till vinst. Förlaget Talentum återhämtar sig från krisåret 2009 – och visar nu svarta siffror. Men hemmamarknaden Finland släpar efter.

Presstödsfrågan avgjord – EU godkänner storstadsstödet

Besked i dag. Storstadsstödet blir kvar. Det står nu slutligen klart efter att EU-kommissionen beslutat att lägga ner prövningen som inleddes 2006. 8

Knapp seger till JO

Reklamcupen. JO Juice och Stenström Red Cell tog hem segern med sitt tillplattade juicepaket. Men Dagensmedia.ses läsare höll inte med. 10

Piratpartiet ger känga åt "storebror"

Artikellista - Print

Reklamcupen. Piratpartiet sprider sitt budskap om "storebror" med hjälp av rövarspråket och JO Juice spelar på sin ringa storlek. Vilken annons är bäst? Rösta på Dagensmedia.se. 11

Rovfågeln besegrade kökspolisen

Reklamcupen. Naturskyddsföreningen och byrån King går vidare i nästa omgång av reklamcupen med sin flintskalliga rovfågel.

Kökspolisen ryter till

Artikellista - Print

Reklamcupen. Rikskuponger och Naturskyddsföreningen tävlar i dagens omgång av DN:s reklamcup och annonserna bjuder på arga lappar och gamla rovfåglar. 3

Artikellista - Print

Sverige och Hong Kong lyfter Metro

Q2. Metro International fortsätter att vända förlust till vinst – trots minskade intäkter.

Mellin polisanmäld för Littorin

Littorinaffären. Aftonbladets uppgifter om Sven Otto Littorins påstådda sexköp kan utgöra förtal. Det anser en privatperson som polisanmält tidningen. 71

Artikellista - Print

Socialdemokraterna i ny printkampanj

"Kampen om framtiden börjar här". UPPDATERAD. I morgon, söndag, går Socialdemokraterna ut i en ny printkampanj, som bygger på utdrag ur Mona Sahlins bok "Möjligheternas land – min vision för Sverige". 89

Grönt ljus för TT:s köp av Retriever

Artikellista - Print

Besked idag. Affären kommer inte påtagligt hämma konkurrensen. Det menar Konkurrensverket som därför ger grönt ljus till TT:s köp av Retriever. 3

"Seriösa mediers nedlåtande inställning är dubbelmoral"

Littorinaffären. Före detta PO Pär-Arne Jigenius tycker att ”de seriösa” mediernas nedlåtande inställning till kvällspressen är skenhelig dubbelmoral. 9

”Ett uttryck för kvällstidningskriget”

Artikellista - Print

Littorinaffären. Expressens publicering ”Bandinspelningen bevisar dementin” bör ses i ljuset av kvällstidningskriget, enligt Staffan Dopping. ”Men det kan ge en viss skademinimering”, säger han. 34

Artikellista - Print

"Hoppas någon anmäler till PO"

Littorinaffären. Allt fler kritiska röster höjs mot Aftonbladets publicering. Nu säger Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén att hon hoppas att tidningens publicering prövas av PO. 42

Expressen slår mot Aftonbladet i Littorin-affären

Bandinspelning. Expressen publicerar i dag en bandinspelning som, ord för ord, visar hur Sven Otto Littorins pressekreterare dementerade anklagelserna om sexköp. Detta redan kvällen innan ministerns avgång. 78

Artikellista - Print

DN:s hämnd på Hovet – stoppade Hansens bokjobb

”Vi missgynnades konsekvent av hovet”. DN fick inte intervjua Victoria och Daniel. Då drog tidningen tillbaka sin prisbelönte fotograf Paul Hansen från bokprojektet ”Vårt bröllop”, kan Dagensmedia.se i dag avslöja.

Artikellista - Print

Lättklädd Robert blidkade juryn

Reklamcupen. Boxers annons – med Robert som lättklädd sommarhunk – går vidare i Reklamcupen. 4

Annons
H&M:s toppduo skissar på gemensamt projekt

H&M:s toppduo skissar på gemensamt projekt

Tillsammans med varumärkeschefen Jörgen Andersson väljer även reklamräven Jan Nord att lämna klädjätten H&M.

DN:s hämnd på Hovet – stoppade Hansens bokjobb

DN:s hämnd på Hovet – stoppade Hansens bokjobb

DN fick inte intervjua Victoria och Daniel. Då drog tidningen tillbaka sin prisbelönte fotograf Paul Hansen från bokprojektet ”Vårt bröllop”, kan Dagensmedia.se i dag avslöja.

Mingel-tv från Almedalen...

Mingel-tv från Almedalen...

Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun tar pulsen på Almedalen.

...och här är partybilderna

...och här är partybilderna

Kön ringlade lång ända ned mot Donners Brunn när Dagens Media ställde till med fest på Burmeister i Visby. Se alla bilder från festen här. 4

Titta på reklamfilmer, webb-tv-inslag, och lyssna på radio.

Skaffa Dagens Medias app

Vill du få järnkoll på de företag, personer och ämnen som är intressanta just för dig? Ladda då ner Dagens Medias Iphone-app som nu finns tillgänglig i appstore. 6

Björn Kusoffsky.

Grimborgs Cannes-bilder

Se TV4-direktören Michael Grimborgs bilder från Dagens Medias och TV4:s mingel under Cannes Lions. 3

DM Play

DM TV

Dagens Media i Almedalen

Reklamfilmer

SEB Sparande 2

Radioreklam

Carlsberg okrossbar

Visa alla
Allt om Cannes 2010

Allt om Cannes 2010

Här samlar Dagens Media alla artiklar om Cannes Lions 2010.

CANNES: Dagens Medias team på plats

CANNES: Dagens Medias team på plats Tack för i år!

Cannes: Magnus Jakobsson och Tom Beckman

Cannes: Magnus Jakobsson och Tom Beckman JoJo och Marjasin

Cannes: Mary-Lee Sjönell

Cannes: Mary-Lee Sjönell An Emotional Journey!

"Hovets presshantering är undermålig"

"Hovets presshantering är undermålig"

Hovets pressavdelning sätts på prov när 2 300 journalister finns på plats för att bevaka bröllopet. Men presshanteringen lämnar mycket att önska, enligt några mediechefer som Dagensmedia.se varit i kontakt med.  25

Anlitar Martin Stenmarck igen – trots noll kronor till miljön

Anlitar Martin Stenmarck igen – trots noll kronor till miljön

Scandic inleder ett nytt låtsamarbete med Martin Stenmarck till förmån till hotellkedjans hållbarhetsfond – trots att de fortfarande inte har betalat ut den utlovade miljömiljonen från försäljningen av förra singeln. 10

Myspace relanseras i höst

Myspace relanseras i höst

Myspace söker ny reklambyrå inför höstens relansering av sajten och varumärket. Den första stora varumärkeskampanjen planeras.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson får nobben av Bilddagboken och Microsoft.

Microsoft nobbar SD-reklam

Fritt fram för Sverigedemokraterna att annonsera hos Google och Facebook , medan Microsoft och Bilddagboken stänger dörren. "Det är som att tillåta Adidas, men inte Nike", säger Facebooks nordiska försäljningchef Martin Ingemansson.

Publiken sviker - men sponsorerna jublar

Publiken sviker - men sponsorerna jublar

Bröllopsfestivalen Love Stockholm 2010 har stundtals haft få besökare, men sponsorerna är ändå nöjda. "Vi har läst om det låga intresset, men vi är lyckligt lottade", säger Ikeas presschef Ylva Magnusson. 8

"Det finns en förlegad bild av reklamare"

"Det finns en förlegad bild av reklamare"

Reklamare är den yrkesgrupp som svenska folket har lägst förtroende för. Komm tror att det handlar om en gammal bild som hänger sig kvar. 2

Här är alla svenska Cannes-bidrag

Här är alla svenska Cannes-bidrag

Svenska byråer lägger i år 2,7 miljoner kronor på att skicka in bidrag till Cannes Lions. Det är en ökning på 12,5 procent jämfört med förra årets 2,4 miljoner kronor.

Comeback för "Va´hette´re"-filmerna

Comeback för "Va´hette´re"-filmerna

Scan skakar liv i reklammanéret med svåruttalade korvar. 8

The Times låser in hela sajten

The Times låser in hela sajten

Sedan i förrgår tar brittiska The Times betalt för allt material på sin sajt. 3

Dagensmedia.ses nyhetschef Martin Schori som hjälte.

Radiotjänst släpper ny tackfilm

Radiotjänsts succéfilm ”Hjälten” får en uppföljare. 16

Fler tunga avhopp från DDB

Fler tunga avhopp från DDB

Två kreatörer och en digital ansvarig lämnar den prisbelönta reklambyrån DDB Stockholm, kan Dagensmedia.se avslöja. 9

Alla lördagsintervjuer

Alla lördagsintervjuer

Missade du någon helgintervju? Här samlar vi alla som publicerats på nya Dagensmedia.se.

Alla söndagspaneler

Alla söndagspaneler

Har du missat någon söndagspanel? Misströsta inte, här finns allihop.

Israels Turistbyrå kampanjar mitt i krisen

Israels Turistbyrå kampanjar mitt i krisen

Turistbyråns mediebyrå: ”Troligtvis ett sammanträffande”. 21

Rui Brites de Sousa, Hitta, samt Eniros Jonas Dahlquist och Mathias Hedlund.

Eniro ratar Kia-index

Eniro ändrar webbstrategi och lämnar kriget mot Hitta.se på Kia-index. 1

Internt raseri på DN

Internt raseri på DN

Elva personer sades upp på DN. Nu får ledningen hård kritik från flera av dem. 49

Annons

Taggar

Visa alla

Vad är en tagg?

Dagens Media sätter taggar på allt innehåll. Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman.

Twitter från DM

Twittrat om DM

Emap mot monopol

Emap mot monopol

Madeleine Östlund

Annons