Amelia Adamo är hjärnan bakom satsningen. Foto: Johan Marklund

Amelia Adamo är hjärnan bakom satsningen. Foto: Johan Marklund

Bonnier i skvallersatsning – ska krossa Allers med tidningen S

Här är artikeln från när Bonnier tillkännagav satsningen på tidningen S den 17 februari 2010.

Tidningen S.

Tidningen S.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Amelia Adamo, Pamela Andersson, Claes de Faire och Marianne Brandt ligger bakom den nya tidningen S, som kommer på torsdag nästa vecka.

Gruppen har under stort hemlighetsmakeri tagit fram den nya tidningen.

För första gången ger sig Bonnier på allvar in i skvallersegmentet, och målet med satsningen är aggressivt.

– Det här är en stor satsning. Vi ska ge Allers en match om det här segmentet och ska ta andelar av Svensk Damtidning såklart, säger executive publisher Ameila Adamo till Dagensmedia.se.

Samtidigt skrotas tidningen Queen.

– Queen var inriktad på ett nästan uteslutande kungligt material. Även om vi svenskar är rojalistiska är vi inte tillräckligt rojalistiska för att köpa en tidning som handlar uteslutande om kungligheter.

Amelia Adamo fick med anledning av detta ett uppdrag av Ulrika Saxon, vd på Bonnier Tidskrifter.

– Tidningen hamnade i knäet på mig av Ulrika Saxon med orden: ”gör något!”

Amelia Adamo började fundera och tittade på om det fanns någon lucka i Allers utbud. Samtidigt tänkte hon på vad Bonnier gör bättre än Allers, och om det kunde utnyttjas.

– Vi är inte bäst på sensationer, rykten och kändistidningar, men vi är ganska duktiga på bakgrunder, listor och research. Kunde vi baka ihop det här?

Resultatet blev tidningen S – som beskrivs som ett äktenskap mellan Svensk Damtidning och Veckans Affärer. S:et står för Sveriges smartaste snackisar.

Utvecklingsredaktören Claes de Faire, tidigare reporter på Resumé, och Queens chefredaktör Pamela Andersson fick i uppdrag att snickra ihop en dummy.

Bonnier Tidskrifter gör en initial investering på 15 miljoner kronor i S. Tidningen har premiär på torsdag nästa vecka, och en stor kampanj är planerad i bland annat tv och tunnelbanan.

– Vi bör komma upp i en upplaga om 50 000 ex ganska kvickt. Och det här är ett vinna eller försvinna år. Vi har två prinsessbröllop framför oss och bör se ganska fort om den bär, säger Amelia Adamo.

Målgrupp?

– Det här är inte en målgruppsorienterad tidning, utan den är tämligen ålderslös. Men det är lite mer medelklass över den. Våra läsare kommer att veta vem Michael Treschow är. Vi kommer att blanda in näringslivsfolk, vi kommer att ha listor och framtidshopp.

Har du fått några förhållningsorder eller restriktioner från Bonnier-familjen?

– Nej, det har jag inte, men de vill veta vilken typ av kändistidning det här är. Och det är mer People än National Enquirer. Vi vet att fint skvaller inte säljer, men man behöver inte ha med rykten och spekulationer.

S ska också attrahera annonsörer, något som skvallersegmentet tidigare har haft problem med.

– Vi tror att det finns ett intresse även för annonsörerna. Vi kommer att vara lite roligare, lite snyggare och lite annorlunda än andra tidningar i den här genren.

S kommer att ha ett ordinarie pris på 29 kronor efter kampanjveckorna. Tidningen ska utkomma varannan vecka.

12-15 personer, varav några från Queens mer begränsade redaktion, ska arbeta med S. Pamela Andersson blir chefredaktör, och Claes de Faire ska fortsätta att arbeta på tidningen som utvecklingsredaktör.

– Claes de Faire kan businessidan och näringslivsmänniskorna. Men han kan också skvallret, och saker som vem som har Sveriges dyraste våning. Han är verkligen nödvändig, säger Amelia Adamo.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons

Print

Artikellista - Print

Expressen-veteran slutar efter 29 år

"Haft ett livslångt förhållande". Lars Näslund lämnar tjänsten som nyhetschef efter 29 år på tidningen. Nu blir han politisk redaktör på Borås Tidning.

Artikellista - Print

Tolv kan få lämna GT och KvP

"Ännu inte klart". Uppemot tolv personer kan få lämna GT och Kvällsposten, enligt uppgift till Dagens Media.

Artikellista - Print

Metro nöjda med "Viralgranskaren" – trots förra veckans blunder

"Svarar på kritik när det förtjänar ett svar". Metros Jack Werner gläds åt satsningen "Viralgranskaren", som inte varit helt utan kontroverser.

Artikellista - Print

Nöjesguiden hånar DN:s intervju med Reinfeldt

"En något urspårad intervju". Judith Kiros, redaktör för Supervalbloggen på Nöjesguiden, plockar "russinen ur skämmighetskakan". 13

Länstidningens arbetsmiljö får kritik

Rutiner saknas. Länstidningen Södertälje uppmanas att åtgärda brister i arbetsmiljön.

Artikellista - Print

Bornebusch i söndagskrock

"Ingen gillar att det blir så". Expressen satsade på Bornebusch i nylansering av söndagsbilagan – precis som konkurrenten. 6

Annons

Talentum döms till skadestånd

Får ett och ett halvt års lön. Den finska delen av Talentum tvingas betala nära 3 miljoner kronor i skadestånd till två säljare som fått sparken. 1

Artikellista - Print

Vagabond lanserar oneshot om äventyrsresor

"Gillar att röra på oss". Resemagasinet Vagabond lanserar en ny oneshot om äventyrsresor.

Artikellista - Print

IDG lägger ner Studio på papper

Nummer sex sista utgåvan. IDG:s tidning Studio & Live blir helt digital i fortsättningen. Därmed läggs papperstidningen ner.

1 av 4 får lämna Västgöta-Tidningar

Centraliserar produktionen. Tio journalister sägs upp på Västgöta-Tidningar. Det är resultatet efter förhandlingar mellan fack och arbetsgivare, skriver sr.se. 1

Annons
Annons
Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se