Amelia Adamo är hjärnan bakom satsningen. Foto: Johan Marklund

Amelia Adamo är hjärnan bakom satsningen. Foto: Johan Marklund

Bonnier i skvallersatsning – ska krossa Allers med tidningen S

Här är artikeln från när Bonnier tillkännagav satsningen på tidningen S den 17 februari 2010.

Tidningen S.

Tidningen S.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Amelia Adamo, Pamela Andersson, Claes de Faire och Marianne Brandt ligger bakom den nya tidningen S, som kommer på torsdag nästa vecka.

Gruppen har under stort hemlighetsmakeri tagit fram den nya tidningen.

För första gången ger sig Bonnier på allvar in i skvallersegmentet, och målet med satsningen är aggressivt.

– Det här är en stor satsning. Vi ska ge Allers en match om det här segmentet och ska ta andelar av Svensk Damtidning såklart, säger executive publisher Ameila Adamo till Dagensmedia.se.

Samtidigt skrotas tidningen Queen.

– Queen var inriktad på ett nästan uteslutande kungligt material. Även om vi svenskar är rojalistiska är vi inte tillräckligt rojalistiska för att köpa en tidning som handlar uteslutande om kungligheter.

Amelia Adamo fick med anledning av detta ett uppdrag av Ulrika Saxon, vd på Bonnier Tidskrifter.

– Tidningen hamnade i knäet på mig av Ulrika Saxon med orden: ”gör något!”

Amelia Adamo började fundera och tittade på om det fanns någon lucka i Allers utbud. Samtidigt tänkte hon på vad Bonnier gör bättre än Allers, och om det kunde utnyttjas.

– Vi är inte bäst på sensationer, rykten och kändistidningar, men vi är ganska duktiga på bakgrunder, listor och research. Kunde vi baka ihop det här?

Resultatet blev tidningen S – som beskrivs som ett äktenskap mellan Svensk Damtidning och Veckans Affärer. S:et står för Sveriges smartaste snackisar.

Utvecklingsredaktören Claes de Faire, tidigare reporter på Resumé, och Queens chefredaktör Pamela Andersson fick i uppdrag att snickra ihop en dummy.

Bonnier Tidskrifter gör en initial investering på 15 miljoner kronor i S. Tidningen har premiär på torsdag nästa vecka, och en stor kampanj är planerad i bland annat tv och tunnelbanan.

– Vi bör komma upp i en upplaga om 50 000 ex ganska kvickt. Och det här är ett vinna eller försvinna år. Vi har två prinsessbröllop framför oss och bör se ganska fort om den bär, säger Amelia Adamo.

Målgrupp?

– Det här är inte en målgruppsorienterad tidning, utan den är tämligen ålderslös. Men det är lite mer medelklass över den. Våra läsare kommer att veta vem Michael Treschow är. Vi kommer att blanda in näringslivsfolk, vi kommer att ha listor och framtidshopp.

Har du fått några förhållningsorder eller restriktioner från Bonnier-familjen?

– Nej, det har jag inte, men de vill veta vilken typ av kändistidning det här är. Och det är mer People än National Enquirer. Vi vet att fint skvaller inte säljer, men man behöver inte ha med rykten och spekulationer.

S ska också attrahera annonsörer, något som skvallersegmentet tidigare har haft problem med.

– Vi tror att det finns ett intresse även för annonsörerna. Vi kommer att vara lite roligare, lite snyggare och lite annorlunda än andra tidningar i den här genren.

S kommer att ha ett ordinarie pris på 29 kronor efter kampanjveckorna. Tidningen ska utkomma varannan vecka.

12-15 personer, varav några från Queens mer begränsade redaktion, ska arbeta med S. Pamela Andersson blir chefredaktör, och Claes de Faire ska fortsätta att arbeta på tidningen som utvecklingsredaktör.

– Claes de Faire kan businessidan och näringslivsmänniskorna. Men han kan också skvallret, och saker som vem som har Sveriges dyraste våning. Han är verkligen nödvändig, säger Amelia Adamo.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons
Print
Artikellista - Print

Dagens Samhälle stämmer Mittmedia

"Det är mycket pengar som står på spel”. Dagens Samhälle stämmer Mittmedias tryckeri, kan Dagens Media berätta.

Artikellista - Print

Expressen plockar ner lista om kroniskt deprimerade

IDG-chef: "Hoppas det här vidriga dravlet betalar sig i härliga klick". Igår listade Expressen "7 typiska vanor hos kroniskt deprimerade". Efter hård kritik backade dock tidningen och avpublicerade listan. 2

Artikellista - Print

Nivette Dawod till Sveriges Radio

"En satsning som Nils skulle ha gillat". Aftonbladetreportern Nivette Dawod får trainee-tjänst som korrespondent för SR. 5

Artikellista - Print

Expressens nya giv – läs nyheterna i klockan

"Vill vara med och testa nytt". Expressen lanserar en nyhetsapp till Android Wear-klockan. 2

Artikellista - Print

Carl-Johan Bonnier om Gunilla Herlitz superlön: "Hon har gjort ett fantastiskt jobb"

"Hon har gjort ett fantastiskt jobb". Gunilla Herlitz lön på nära 19 miljoner kronor upprör på DN, Expressen och Sydsvenskan. Men Bonniers styrelseordförande Carl-Johan Bonnier tycker att lönen är rimlig. 9

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Print

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 20, 2014

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media, som även rymmer bilagan Branschanalys om resebolagens utmaningar.

Annons
LÖNELIGAN 2014
Artikellista - Print

Upprört om Gunilla Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

"Det här är för mycket pengar för att ens förstå". Igår kunde Dagens Media berätta att Gunilla Herlitz drog in 19 miljoner kronor förra året. På fackklubbarna är man bestörta över jättelönen. 20

Artikellista - Print

Hon blir Aller Medias nya kommunikationschef

"Har alltid älskat tidningar". Kristina Hagbard får uppgiften att leda Aller Medias kommunikationsarbete.

Artikellista - Print

Stor irritation på DN - CV:n används i rättsprocess

"Ohederligt, djupt ohederligt". UPPDATERAD. Tidningen samlade in personalens CV:n för "kompetensutveckling". Nu används de som slagträ i arbetsdomstolen. 15

Artikellista - Print

Direktpress startar säljbolag

"Brinner för den här typen av tidningar". Kristofer Sahlström utses till försäljningschef. 2

Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

Annons
... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Viggos blogg

Viggos blogg Grattis SUP46!

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se