Amelia Adamo är hjärnan bakom satsningen. Foto: Johan Marklund

Amelia Adamo är hjärnan bakom satsningen. Foto: Johan Marklund

Bonnier i skvallersatsning – ska krossa Allers med tidningen S

Här är artikeln från när Bonnier tillkännagav satsningen på tidningen S den 17 februari 2010.

Tidningen S.

Tidningen S.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Amelia Adamo, Pamela Andersson, Claes de Faire och Marianne Brandt ligger bakom den nya tidningen S, som kommer på torsdag nästa vecka.

Gruppen har under stort hemlighetsmakeri tagit fram den nya tidningen.

För första gången ger sig Bonnier på allvar in i skvallersegmentet, och målet med satsningen är aggressivt.

– Det här är en stor satsning. Vi ska ge Allers en match om det här segmentet och ska ta andelar av Svensk Damtidning såklart, säger executive publisher Ameila Adamo till Dagensmedia.se.

Samtidigt skrotas tidningen Queen.

– Queen var inriktad på ett nästan uteslutande kungligt material. Även om vi svenskar är rojalistiska är vi inte tillräckligt rojalistiska för att köpa en tidning som handlar uteslutande om kungligheter.

Amelia Adamo fick med anledning av detta ett uppdrag av Ulrika Saxon, vd på Bonnier Tidskrifter.

– Tidningen hamnade i knäet på mig av Ulrika Saxon med orden: ”gör något!”

Amelia Adamo började fundera och tittade på om det fanns någon lucka i Allers utbud. Samtidigt tänkte hon på vad Bonnier gör bättre än Allers, och om det kunde utnyttjas.

– Vi är inte bäst på sensationer, rykten och kändistidningar, men vi är ganska duktiga på bakgrunder, listor och research. Kunde vi baka ihop det här?

Resultatet blev tidningen S – som beskrivs som ett äktenskap mellan Svensk Damtidning och Veckans Affärer. S:et står för Sveriges smartaste snackisar.

Utvecklingsredaktören Claes de Faire, tidigare reporter på Resumé, och Queens chefredaktör Pamela Andersson fick i uppdrag att snickra ihop en dummy.

Bonnier Tidskrifter gör en initial investering på 15 miljoner kronor i S. Tidningen har premiär på torsdag nästa vecka, och en stor kampanj är planerad i bland annat tv och tunnelbanan.

– Vi bör komma upp i en upplaga om 50 000 ex ganska kvickt. Och det här är ett vinna eller försvinna år. Vi har två prinsessbröllop framför oss och bör se ganska fort om den bär, säger Amelia Adamo.

Målgrupp?

– Det här är inte en målgruppsorienterad tidning, utan den är tämligen ålderslös. Men det är lite mer medelklass över den. Våra läsare kommer att veta vem Michael Treschow är. Vi kommer att blanda in näringslivsfolk, vi kommer att ha listor och framtidshopp.

Har du fått några förhållningsorder eller restriktioner från Bonnier-familjen?

– Nej, det har jag inte, men de vill veta vilken typ av kändistidning det här är. Och det är mer People än National Enquirer. Vi vet att fint skvaller inte säljer, men man behöver inte ha med rykten och spekulationer.

S ska också attrahera annonsörer, något som skvallersegmentet tidigare har haft problem med.

– Vi tror att det finns ett intresse även för annonsörerna. Vi kommer att vara lite roligare, lite snyggare och lite annorlunda än andra tidningar i den här genren.

S kommer att ha ett ordinarie pris på 29 kronor efter kampanjveckorna. Tidningen ska utkomma varannan vecka.

12-15 personer, varav några från Queens mer begränsade redaktion, ska arbeta med S. Pamela Andersson blir chefredaktör, och Claes de Faire ska fortsätta att arbeta på tidningen som utvecklingsredaktör.

– Claes de Faire kan businessidan och näringslivsmänniskorna. Men han kan också skvallret, och saker som vem som har Sveriges dyraste våning. Han är verkligen nödvändig, säger Amelia Adamo.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons
Annons
Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Kolla innehållet här.

Annons
"Chock, ilska och tårar"

"Chock, ilska och tårar"

Mördade Elin Falk var en av Folkbladets mest kända profiler. Nu berättar tidningens chefredaktör om sorgen och saknaden.

Överges av ledarredaktionen

Överges av ledarredaktionen

Gert Gelotte har sagt upp sig och Malin Lernfelt är sjukskriven.

Hälsa mot strömmen

Hälsa mot strömmen

Några få tidskrifter lyckades öka räckvidden 2014.

De tappar var tionde läsare

De tappar var tionde läsare

Storstadstidningarna tappar läsare men bland lokaltidningarna finns det ljusglimtar. 4

Ny omorganisation på DN

Ny omorganisation på DN

Personalen på Dagens Nyheter har informerats om en ny omorganisation, kan Dagens Media berätta. 5

"Jag har ingen att prata med om att jag har sett döda"

"Jag har ingen att prata med om att jag har sett döda"

Joakim Medin om mardrömsveckan i syriskt fängelse.

Misstänks för våldtäkt – chefen tas ur tjänst

Misstänks för våldtäkt – chefen tas ur tjänst

Kommunikationschefen inom ett politiskt parti utreds för våldtäkt. Nu tas han ur tjänst, kan Dagens Media berätta.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Se upp med trenderna 2015

Stampens förlust –553 mkr

Stampens förlust –553 mkr

Redovisar ett resultat efter finansiella poster på -553 miljoner kronor. 10

Stängs ner efter hot

Stängs ner efter hot

Bara tre dagar efter lanseringen stängs Sajtkoll.se ner.

Discovery säljer radion

Discovery säljer radion

Dagens Media kan avslöja att Discovery Networks har påbörjat en försäljning av SBS Discovery Radio, med stationer som Mix Megapol och The Voice. 3

Grayling lägger ned i Malmö

Grayling lägger ned i Malmö

Fem konsulter lämnar när pr-byrån Grayling skrotar sitt kontor i Malmö. 2

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Baluba-chef stoppade en halv miljon i egen ficka

Baluba-chef stoppade en halv miljon i egen ficka

Började göra påhittade fakturor.

Birro om sin svåra tid

Birro om sin svåra tid

De senaste månaderna har varit "prövande" för Marcus Birro. 13

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se