Amelia Adamo är hjärnan bakom satsningen. Foto: Johan Marklund

Amelia Adamo är hjärnan bakom satsningen. Foto: Johan Marklund

Bonnier i skvallersatsning – ska krossa Allers med tidningen S

Här är artikeln från när Bonnier tillkännagav satsningen på tidningen S den 17 februari 2010.

Tidningen S.

Tidningen S.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Amelia Adamo, Pamela Andersson, Claes de Faire och Marianne Brandt ligger bakom den nya tidningen S, som kommer på torsdag nästa vecka.

Gruppen har under stort hemlighetsmakeri tagit fram den nya tidningen.

För första gången ger sig Bonnier på allvar in i skvallersegmentet, och målet med satsningen är aggressivt.

– Det här är en stor satsning. Vi ska ge Allers en match om det här segmentet och ska ta andelar av Svensk Damtidning såklart, säger executive publisher Ameila Adamo till Dagensmedia.se.

Samtidigt skrotas tidningen Queen.

– Queen var inriktad på ett nästan uteslutande kungligt material. Även om vi svenskar är rojalistiska är vi inte tillräckligt rojalistiska för att köpa en tidning som handlar uteslutande om kungligheter.

Amelia Adamo fick med anledning av detta ett uppdrag av Ulrika Saxon, vd på Bonnier Tidskrifter.

– Tidningen hamnade i knäet på mig av Ulrika Saxon med orden: ”gör något!”

Amelia Adamo började fundera och tittade på om det fanns någon lucka i Allers utbud. Samtidigt tänkte hon på vad Bonnier gör bättre än Allers, och om det kunde utnyttjas.

– Vi är inte bäst på sensationer, rykten och kändistidningar, men vi är ganska duktiga på bakgrunder, listor och research. Kunde vi baka ihop det här?

Resultatet blev tidningen S – som beskrivs som ett äktenskap mellan Svensk Damtidning och Veckans Affärer. S:et står för Sveriges smartaste snackisar.

Utvecklingsredaktören Claes de Faire, tidigare reporter på Resumé, och Queens chefredaktör Pamela Andersson fick i uppdrag att snickra ihop en dummy.

Bonnier Tidskrifter gör en initial investering på 15 miljoner kronor i S. Tidningen har premiär på torsdag nästa vecka, och en stor kampanj är planerad i bland annat tv och tunnelbanan.

– Vi bör komma upp i en upplaga om 50 000 ex ganska kvickt. Och det här är ett vinna eller försvinna år. Vi har två prinsessbröllop framför oss och bör se ganska fort om den bär, säger Amelia Adamo.

Målgrupp?

– Det här är inte en målgruppsorienterad tidning, utan den är tämligen ålderslös. Men det är lite mer medelklass över den. Våra läsare kommer att veta vem Michael Treschow är. Vi kommer att blanda in näringslivsfolk, vi kommer att ha listor och framtidshopp.

Har du fått några förhållningsorder eller restriktioner från Bonnier-familjen?

– Nej, det har jag inte, men de vill veta vilken typ av kändistidning det här är. Och det är mer People än National Enquirer. Vi vet att fint skvaller inte säljer, men man behöver inte ha med rykten och spekulationer.

S ska också attrahera annonsörer, något som skvallersegmentet tidigare har haft problem med.

– Vi tror att det finns ett intresse även för annonsörerna. Vi kommer att vara lite roligare, lite snyggare och lite annorlunda än andra tidningar i den här genren.

S kommer att ha ett ordinarie pris på 29 kronor efter kampanjveckorna. Tidningen ska utkomma varannan vecka.

12-15 personer, varav några från Queens mer begränsade redaktion, ska arbeta med S. Pamela Andersson blir chefredaktör, och Claes de Faire ska fortsätta att arbeta på tidningen som utvecklingsredaktör.

– Claes de Faire kan businessidan och näringslivsmänniskorna. Men han kan också skvallret, och saker som vem som har Sveriges dyraste våning. Han är verkligen nödvändig, säger Amelia Adamo.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons

Print

LÖRDAGSINTERVJUN
Artikellista - Print

SvD:reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental på sina håll"

"Bomben gick av med en jättelik smäll". Mikael Holmström har bevakat försvarsområdet sedan 70-talet. För Dagens Media berättar SvD:s säkerhetspolitiska reporter vad han tycker om mediernas bevakning av ubåtsjakten.

Artikellista - Print

Expressen stal bild – av Metros receptionist

Redaktionschefen: "Förvånad och ledsen". Utan tillåtelse publicerade Expressen en bild som Metros receptionist tagit. Nu ber tidningens sociala medier-chef om ursäkt för bildstölden. 1

UBÅTSJAKTEN
Artikellista - Print

8 bilder som visar mediernas ubåtshysteri

Se listan här. Mystiska män, mystiska moderskepp och en högtflygande stjärnreporter. Här är mediernas ubåtsjakt i åtta bilder. 13

Artikellista - Print

Bonnier News bildar riskkapitalbolag

"Vi ser en enorm tillväxtpotential inom finansiella tjänster". Johan Lundgren bildar riskkapitalbolaget NTF Ventures med kapital från Bonnier News. 4

Artikellista - Print

DN om Försvarsmaktens polisanmälan: "Vi beklagar"

"Vi beklagar". Det var ett reportageteam från Dagens Nyheter som polisanmäldes av Försvarsmakten i tisdags. Chefredaktör Peter Wolodarski beklagar det inträffade. 2

Expressen skrotar New York-korren

"Kommer ha en fortsatt stark USA-bevakning". Som ett led i sparpaketet skrotas tjänsten som korrespondent i New York, kan Dagens Media berätta. 19

Annons
NEDSKÄRNINGARNA PÅ EXPRESSEN
Artikellista - Print

Mediebyråerna om Expressens sparpaket: "Kommer påverka"

"Dränerar och påverkar kvaliteten". Expressen gör sig av med 50 journalister. De printchefer som Dagens Media talat mer är säkra på att det kommer märkas. 2

Artikellista - Print

Kulturministern ratar SJF:s kongress

"Beklagligt". Flera mediepolitiska frågor står på agendan – men den nyutnämnda kulturministern Alice Bah Kuhnke vill inte närvara. 30

Artikellista - Print

Chockhöjning för de sämst betalda journalisterna stoppas

Ska ge 1,7 miljoner kronor. Så blir journalistförbundets nya medlemsavgifter. Dagens Media har hela listan. 2

Artikellista - Print

Gunilla Herlitz: "Krisen i branschen är klart överdriven"

Basar över fem Bonnier-tidningar. Igår meddelade Expressen att 62,5 tjänster försvinner från tidningen. Men Gunilla Herlitz, vd på Expressen, DN och DI, ser ljust på framtiden. 3

Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Annons
Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Pr-bloggen

Pr-bloggen PR är inte reklam.

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se